אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למרות המיתון - מוצרי המזון התייקרו לעומת השנה שעברה צילום: הרצל יוסף

פרסום ראשון

למרות המיתון - מוצרי המזון התייקרו לעומת השנה שעברה

על פי נתוני סטורנקסט, ביוני היתה עלייה ריאלית של 9.4% במכירות שוק המזון לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בלטו במיוחד: מכירות עזרי אפייה ובישול ופסטה שזינקו ביותר מ-20%. מדד המחירים של סטורנקסט מצביע על התייקרות במחצית הראשונה

09.07.2020, 13:02 | נורית קדוש

מחירי המזון ממשיכים לעלות. למרות המיתון שבדרך, בשוק המזון לא ממהרים לבצע התאמות שיקלו על הצרכנים. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי כלכליסט עולה כי מדד המחירים של סטורנקסט לסיכום חודש יוני והמחצית הראשונה השנה גבוה ב- 0.8% ביחס לתקופות המקבילות אשתקד. הימצאות אוכלוסיה גדולה יותר בישראל בגלל שאין אפשרות לטוס לחופשות בחו"ל, הובילה לעלייה של 8.8% במכירות המחצית הראשונה בשוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח ונקיון) ואלו הסתכמו ב- 25.6 מיליארד שקל. אלא שהמחירים הגבוהים גורמים לכך שהעלייה הריאלית במכירות שוק המזון עמדה בתקופה זו על 9.4%, ובשוק מוצרי הנקיון והבית ב-13.3%. עלייה גבוהה ב-1%-1.3% ביחס לעלייה הכמותית. ייתכן והצרכן מוצא מענה במותג הפרטי שמכירותיו צמחו ביוני ב- 0.2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. בתוך כך, החשש מסגר אפשרי, הוביל לכך שאחרי הרגיעה מגל הקניות של חודש מרץ ואפריל, נרשמה החל מהשבוע שעבר עלייה במכירות.

קראו עוד בכלכליסט

טירוף הקורונה בסופרים (ארכיון), צילום: הרצל יוסף טירוף הקורונה בסופרים (ארכיון) | צילום: הרצל יוסף טירוף הקורונה בסופרים (ארכיון), צילום: הרצל יוסף

באופן מסורתי, המחצית השנייה של השנה חזקה יותר במכירות, אולם השנה משבר הקורונה שהוביל להצטיידות במזון וחומרי ניקוי גרם לכך שהמחצית הראשונה רשמה עלייה של 7.2% ביחס למחצית השנה של 2019.

מניתוח הקניות עולה כי 62% מהצמיחה במחצית הגיעה מ-10 מחלקות, המהוות 38% מהמכירות. רבות מהמחלקות משוייכות לעלייה בבישול ובאפיה ביתית. את העלייה החדה ביותר (26.8%) רשמה קטגוריית עזרי אפיה ובישול שמכירותיה עלו במחצית ב- 122.6 מיליון שקל. במקום השני מוצרי אורז, פסטה ותבשילים שצמחו ב- 21% ומכירותיהם עלו ב- 105.7 מיליון שקל. למכירות מוצרי החלב התווספו 431.6 מיליון שקל, בזכות צמיחה של 11.6% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

מנגד, המחלקות שרשמו את הירידה החדה ביותר הן אלו של מוצרים לדרך דוגמת מסטיקים וחטיפי דגנים. נפגעות נוספות הן יצרניות הגלידות שרשמו בחודש יוני ירידה חדה של 9.4% במכירות שהסתכמו ב- 120 מיליון שקל. מכירות שלגונים בודדים ירדו ב- 12.4%, גלידות בחבילות ביתיות ירדו ב-12.8% וקינוחי גלידה צנחו ב- 17.1%. עלייה של 3.5% נרשמה במכירות מאגדות גלידה.

שוק המשקאות שהעלה מחירים לפני שנתיים, מתמודד מתחילת השנה עם קפאון במכר הכמותי (+0.2%) וירידה כספית בשיעור 0.7% שנובעת מירידה חדה בצריכת משקאות אישיים (פחיות ובקבוקים). עיקר הירידה נרשמה בחודש אפריל במהלכו נרשמו סגרים בערבי החג.

יצרניות המזון נהנו מהביקושים המוגברים במחצית הראשונה ורשמו עליה במכירות. תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל רשמה עליה של 8.9% במכירות, שטראוס הציגה עליה של 9.7%, אסם עם 8.7% והחברה המרכזית (קוקה קולה ישראל צמחה ב- 2.2% על רקע הירידה בביקוש למשקאות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות