זמן הפרארי: האלפיון כלוא בארץ, ומכירות מכוניות־העל מזנקות
דווקא בעיצומו של משבר הקורונה יבואני פרארי, בנטלי ופורשה חושפים דגמים חדשים לקהל המקומי בהשקות חגיגיות - ורושמים זינוק במכירות. גורם בתחום מימון הרכב: "זו תחרות של שופוני ופיצוי עצמי"
לפני כשבועיים התקיים אירוע אקסקלוסיבי במקום נחשב במרכז הארץ שאליו הוזמנו רק לקוחות בעלי אמצעים: השקת פרארי F8 טריבוטו. פירוש המילה הוא "מחווה". הטריבוטו מצוידת במנוע מרכזי בעל שמונה בוכנות בנפח 3.9 ליטרים שמפיק לא פחות מ־720 כוחות סוס, כלומר פלוס מינוס כמו שש מכוניות משפחתיות ממוצעות. זה בהחלט מספיק כדי להגיע ל־100 קמ"ש בתוך פחות מ־3 שניות ולעצור רק כאשר שעון המהירות מצביע על 340 קמ"ש.
קראו עוד בכלכליסט
כדי לרכוש מכונית כזו תצטרכו לשלם קצת יותר מ־2 מיליון שקל, ולמעשה הסכום המדויק הוא 2,040,000 שקל. מדובר בגרסת הבסיס, נטולת תוספות כמו מושבים עשויים סיבי פחמן שבשביל ליהנות מהם תצטרכו להוסיף כמעט 70 אלף שקל. לפי דיווחי יבואנית פרארי, האירוע שלה היה מוצלח במיוחד וחמישה לקוחות כבר שילמו את דמי הרצינות עבור מכונית־העל, ומסמנים הכנסות של יותר מ־10 מיליון שקל.
לא רחוק משם ופחות או יותר באותה עת קיימה יבואנית בנטלי אירוע משלה: השקה של בנטלי פליינג ספר, "הדורבן המעופף". הפליינג ספר מוגדר על ידי בנטלי כספינת הדגל של מותג־העל הבריטי. רשימת הציוד המלאה שמגיעה עם הדגם החדש ארוכה מכדי פירוט מלא, אך כולל, בין היתר, מנוע בנפח 6 ליטרים שמסוגל להזניק את הבנטלי ל־100 קמ"ש בתוך פחות מ־4 שניות ולמהירות מרבית של כמעט 335 קמ"ש. רוכשי המכונית ייהנו ממושבים בתפירה מיוחדת, כונן מיוחד ועוד אביזרים. המחיר ההתחלתי הוא 1.9 מיליון שקל, וכדי להצטרף לרשימת הממתינים יש לשלם דמי רצינות של 380 אלף שקל.
לקוחות שמעוניינים להבדיל בינם ובין פשוטי העם שרוכשים את הבנטלי פליינג ספר ה"רגיל", יכולים להזמין מהדורה מיוחדת מהמכוניות הראשונות שייוצרו. מחיר יחידה מהמהדורה המיוחדת עומד על 2.3 מיליון שקל, וכבר יש מי שהזמינו. אנשי בנטלי מתגאים בגיבוש כ־10 הזמנות פתוחות של לקוחות, שמיהרו להבטיח לעצמם זכות למכונית שעולה כמו דירת 3 חדרים בשולי גוש דן.
שבוע קודם לכן הושקה בישראל מכונית־על נוספת: פורשה טייקאן, דגם הפורשה החשמלית הראשון בייצור סדרתי. מדורי רכילות כבר שרבבו את שמם של אי־אלו רוכשים שהזמינו להם את הדגם, במיוחד בגרסתו הבכירה טורבו S, אף שכלל אין לה טורבו. מחיר הטורבו S עומד על כ־1.6 מיליון שקל ללא תוספות מיוחדות שהלקוחות יכולים להזמין, ויכולים להקפיץ את מחיר הרכב לכ־2 מיליון שקל.
לפי דיווחי יבואני מכוניות היוקרה, רבות ממכוניות־העל שהוזמנו עתה יגיעו לארץ רק בחודשים הקרובים, אך נתוני מסירות איגוד יבואני הרכב מתחילת השנה כבר ממחישים שמדובר בהמשך לתופעה קיימת: ישראלים רוכשים יותר מכוניות־על יקרות. מתחילת השנה נמסרו ארבע מכוניות פרארי חדשות, שתיים מהן בחודש שעבר. ובעוד נתוני המסירות של רוב מותגי הרכב צנחו ב־2020, דווקא פורשה רשמה זינוק של 65%. לפי נתוני המכירות, מתחילת השנה נמסרו בישראל 99 רכבי פורשה, מהם 11 רק בחודש יוני, 15 במאי ורק אחת באפריל.
בענף רכבי הפרימיום מסבירים כי הזינוק במסירות במאי־יוני נובע בחלקו מהשבתת מפעלי היצרניות על רקע משבר הקורונה. מאותה סיבה מסירת מכוניות שמורכבותן הגבוהה מאריכה את הליך ייצורן לכמה שבועות צפויה להתבצע רק במחצית השנייה של השנה.
"מכירות החודש האחרון עוקפות את כל ינואר־מאי"
עקרונית, חודשי יולי־אוגוסט 2020 לא נראים כמתאימים לרכישת רכבי יוקרה, על אחת כמה וכמה מכוניות־על שמסוגלות לרחף ב־300 קמ"ש בכבישי ישראל, אך גורמים בענף מתארים מציאות של התנפלות בעלי אמצעים על אולמות התצוגה.
"מכירות רכבי יוקרה בחודש האחרון היו יותר טובות בחלק מהמקרים ממה שהיו בכל מחצית השנה הנוכחית, כולל החודשים שבהם השוק עבד היטב", אומר אחד מיבואני הרכב. "אנו מדברים על לקוחות שבדומה לכל עם ישראל לא יצאו לנופש בחו"ל, אך בעוד שעם ישראל טס לרודוס, הם שוכרים יאכטה במאות אלפי שקלים להם ולחברים. באלפיון העליון רוצים פיצוי כמו כולם. עם זאת, יש לקוחות שמשלמים אך מבקשים אספקה במועד רחוק יותר, כלומר שיהיה כמה שיותר מאוחר בתקווה שמשבר הקורונה יחלוף".
שוק הרכב הישראלי כולל לא מעט מכוניות יוקרה, בעיקר גרמניות, אך השוק מכיל גם קטגוריה של רכבי פרימיום מהדרגות הגבוהות ביותר, שמחיריהם חוצים בקלות את רף 1.5 מיליון השקלים. בפלח זה הכללים שונים. "מדובר בעושר מסוג חדש, של אנשים שלא ממש מגלים אכפתיות לנורמות חברתיות", אומר גורם בענף הרכב. "אחרי הקורונה נוצר בישראל ואקום בקרב לקוחות עשירים. אנשים פתאום קמו בבוקר והחליטו שאם הם לא יאבדו את הכסף שלהם - כי הם לא בדיוק בעלי מסעדת פועלים בפתח תקווה - אז הם צריכים לפצות את עצמם כאן ועכשיו".
תחושה זו, כך נראה, דחפה את קהל היעד של מכוניות־העל לחפש רכישות. "בשבועות האחרונים צריך לגרש את הלקוחות שנתקעים בסוכנות ב־15:00 אחר הצהריים ביום שישי", אומר איש מכירות בסוכנות רכב גדולה בהרצליה פיתוח. "כדי לסגור עסקה אפשר לתת הנחות מאוד יפות, והשמועה עשתה לה כנפיים מהר מאוד בקרב לקוחות מבוססים. מיליון שקל למכונית לא מהווים עבורם בעיה, וזו בשעה שאנשים סוגרים עסקים ומבקשים סיוע מהמדינה".
"יותר רכישות של רכבי־על מבוצעות בתשלום בודד"
גורמים בתחום רכבי־העל והיוקרה, כולל כאלו העוסקים ביבוא אישי, מדווחים על זינוק בעסקאות בתקופה האחרונה. בין היתר הגיע לארץ ביבוא אישי רכב הכביש־שטח של למבורגיני, האורוס, שאינו נמכר בישראל באופן סדיר ונושא במחיר משוער של 3.5-3 מיליון שקל. הקונים עצמם וגם היבואנים לא ששים להיחשף, שכן רכישת מכונית במחיר של יותר ממיליון שקל בתקופה של משבר כלכלי וחוסר ודאות עלולה להיתפס כאקט מתריס.
"נוצר כן מצב מוזר שלא היה בעבר", מסביר גורם שעוסק במימון רכישות רכב. "יש לנו לקוחות שלא עומדים בתשלום של עשרות אלפי שקלים בחודש על הפורשה שרכשו, ובמקביל חברים שלהם קונים לעצמם פורשה חדשה כמתנת קורונה. ובניגוד ללקוחות שראינו עד כה, הפעם יש רכישות רבות באמצעות כסף שיש ולא באמצעות כסף שאין, כלומר ההזמנות מבוצעות בתשלום בודד. זו תחרות של שופוני ופיצוי עצמי".
בקרב קהל היעד של רוכשי הפורשה והפרארי לסוגיהן יש שמבינים שהעיתוי הנוכחי לא מתאים לרכישת פאר. "מובן שהייתי רוצה פורשה טריבוטו חדשה", אומר אספן מכוניות־על מוכר המתגורר בישראל, "אני יכול לרכוש מכונית כזו ונחשב ללקוח מועדף, אבל אני אדם שהתחיל את דרכו בלי כסף ישן בכיסיו. אני זוכר היטב מהיכן הגעתי, וברור לי שאם ארכוש כעת פרארי חדשה והדבר יתפרסם - עסקיי ייפגעו. יותר מכך, יש כאן עניין מצפוני שלא מאפשר לי לעשות כעת מהלך כזה".
בענף הרכב מעריכים שהזינוק ברכישות מכוניות־העל הוא גל זמני שקשור למשבר הקורונה וצפוי לחלוף בעוד כמה חודשים. אך עד שהגל ייעלם יש לא מעט גורמים שצפויים ליהנות מהאפקט הנלווה.