אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שלום למצלמות המהירות: צוות בין משרדי יבחן חלופות ב-2021 צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

שלום למצלמות המהירות: צוות בין משרדי יבחן חלופות ב-2021

צוות משותף למשרד האוצר, התחבורה, משפטים והמשרד לביטחון פנים אמור לקבוע את המאפיינים של אמצעי האכיפה הבא, המדיניות שלפיה יאכפו עבירות המהירות בישראל וגם את הקשיים המשפטיים אשר צפויים לצוץ. הפעלת המצלמות צפויה להסתיים בשנת 2023, והמדינה בוחנת את המשך ההפעלה

14.07.2020, 17:07 | תומר הדר

צוות בין משרדי המשותף למשרד האוצר, משרד התחבורה, המשפטים והמשרד לבטחון פנים צפוי להתחיל בשנה הבאה בבחינת חלופות למצלמות המהירות הפרוסות ברחבי המדינה, כך נודע ל"כלכליסט".

הצוות אמור לקבוע את המאפיינים של אמצעי האכיפה הבא, המדיניות שלפיה יאכפו עבירות המהירות בישראל וגם את הקשיים המשפטיים אשר צפויים לנבוע מהפעלתו העתידית של אמצעי אכיפה כה יקר וכה מורכב. כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", בטיוטת חוק ההסדרים מופיעה התייחסות ראשונה לנושא מצלמות המהירות אשר פרוסות ברחבי הארץ. על פי לשון אותה טיוטה, הפעלת המצלמות צפויה להסתיים "בקרוב". מבדיקת כלכליסט עולה כי בפועל הפעלת המצלמות תסתיים בשנת 2023, והמדינה בוחנת את המשך ההפעלה. ואולם, הקמת הוועדה עשויה בהחלט לסמן את סוף דרכן של 193 מצלמות המהירות אשר פרוסות ברחבי הארץ.

קראו עוד בכלכליסט

מצלמת מהירות מצלמת מהירות מצלמת מהירות

כזכור, פריסת מצלמות המהירות מסוג א 3 החלה בשנת 2011. על פי היעד המקורי שהציב דאז המשרד לבטחון פנים היתה אמורה פריסת המצלמות להגיע ל- 300 מצלמות תוך כעשור. בפועל לפי נתוני משטרת ישראל, כיום פרוסות ברחבי הארץ 193 מצלמות. המצלמות אשר מופעלות על ידי מלם תים פועלות בשיטה מיושנת למדי: צמד פסי מתכת מוטמנים בכביש, הרכב חולף על פני פסי המתכת, פרק הזמן שנדרש לרכב לחלוף על פני המצלמות מחושב וכך מופק נתון המהירות – וכאשר המהירות גבוהה, הרכב מצולם על ידי מצלמה והמידע, כלומר דו"ח המהירות, נשלח אל ביתו של הנהג. מצלמות דומות מותקנות גם בעשרות צמתים בישראל כאשר המצלמה מתפקדת הן כמצלמת מהירות והן כמצלמה אשר מצלמת את הרכב כאשר הוא נכנס לצומת באור אדום.

בפועל מדובר בשיטה מיושנת הניתנת לגילוי באמצעות רוב התוכנות הסלולאריות כדוגמת WAZE - ועם זאת לא מעט נהגים נתפסו על ידי המצלמות. כפי שנחשף ב"כלכליסט", במהלך ארבע השנים הקודמות נכנסו לקופת המדינה כ- 600 מיליון שקלים הודות למצלמות המהירות. נושא אמצעי האכיפה אשר מיועד להחליף את מצלמות המהירות עודנו פתוח. באירופה, במדינות בהן הוחלפו מצלמות המהירות הישנות, הותקנו במקרים רבים מצלמות מהירות ממוצעת, כלומר מצלמות אשר מחשבות את מהירותו של רכב על פני קטע דרך. יש לציין כי כדי לבצע התקנה של אמצעי אכיפה כזה יש לתעד את מספר הרישוי של רכב, כדי למדוד את מהירותו על פני קטע דרך בלי שהמערכת "תתבלבל" בינו ובין רכבים אחרים מדגם דומה.

ממשרד האוצר נמסר: "כחלק מאישור תקציב המדינה מקודמת החלטה במסגרתה יוקם צוות בין-משרדי לבחינה של אכיפת עבירות תעבורה באופן אוטומטי. הצוות יבחן את מדיניות האכיפה, באילו אמצעים תתבצע האכיפה, התמודדות עם קשיים שעלולים לצוץ ועוד".

תגיות