אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דרמה באל על: ההסתדרות חתמה ללא הסכמת הטייסים על הסכם הבראה בשמם עם ההנהלה צילום: רויטרס

דרמה באל על: ההסתדרות חתמה ללא הסכמת הטייסים על הסכם הבראה בשמם עם ההנהלה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד הפקיע את ניהול המו"מ מול הנהלת החברה עם הטייסים וחתם בשמם על הסכם התייעלות שאמור לחסוך 105 מיליון דולר בשנה. בין היתר, כולל ההסכם קיצוץ שכר בגובה 33%, פיטורי 71 טייסים, הפחתת שעות נוספות והורדת רמת המלונות בחו"ל שבהם מתאכסנים הטייסים

15.07.2020, 21:04 | נווית זומר

מהלך דרמטי באל על: יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הפקיע הערב את ניהול המו"מ מול הנהלת החברה מטייסי אל על וחתם בשמם על הסכם הבראה. הטייסים היו "האגוז הקשה" ונותרו הסקטור האחרון שלא חתם על הסכם התייעלות עם ההנהלה. 

המטוסים המושבתים של אל על בנתב"ג, צילום: רויטרס המטוסים המושבתים של אל על בנתב"ג | צילום: רויטרס המטוסים המושבתים של אל על בנתב"ג, צילום: רויטרס

הסכם ההתייעלות מול סקטור הטייסים כולל שורת צעדים שאמורים לאפשר לאל על להתייעל בהיקף של 105 מיליון דולר בשנה. ההסכם סולל את הדרך עבור אל על לקבלת סיוע מהמדינה שיציל את החברה מחדלות פירעון. בסך הכל אמורה אל על לקבל 400 מיליון דולר, אלא אם תירכש קודם על ידי משקיע. הסכום כולל הלוואה בערבות מדינה בגובה 250 מיליון דולר ו-150 מיליון דולר נוספים בגין הנפקת הזכויות שתבוצע בחברה.

יצוין, כי החלטות ההסתדרות לחתום על הסכם הבראה במקום הטייסים היא אמנם צעד חריג, אך מדובר בצעד שנתון בסמכותה של ההסתדרות כמייצגת העובדים. גם בשנות בשמונים, בזמן שהיה סכסוך עבודה באל על, חתמה ההסתדרות על הסכם עם ההנהלה במקום הוועד. הטייסים נותרו המכשלה האחרונה בדרך למילוי התנאי שהציב האוצר לסיוע, הכולל חתימה על הסכמי עבודה חדשים עם כל הוועדים באל על. 

לאחר החתימה הערב אמר יו"ר ההסתדרות בר דוד: כי הוא "קורא לסקטור הטייסים שלא נכח במעמד חתימת ההסכם לגלות אחריות ולהירתם למשימת ההצלה של אל על. הגענו לנקודת הכרעה במו"מ – להציל את החברה או לתת לה למות. אני גאה בהחלטה שקיבלנו".

הטייסים הסכימו לקיצוץ של 90 מיליון דולר בלבד

 המחלוקת בין הטייסים להנהלת אל על נגעה להיקף קיצוצי השכר, הפיטורים וההטבות שעליהן נדרשו הטייסים לוותר. בעוד הנהלת אל על דרשה מהטייסים להסכים לקיצוץ בגובה 110 מיליון דולר, הטייסים הסכימו לקיצוצים של 90 מיליון דולר.

בסופו של דבר הסכים יו"ר ההסתדרות בשם הטייסים לקיצוצים של 105 מיליון דולר. במסגרת זאת, הסכים בר דוד לקיצוץ של 33% בשכרם של הטייסים, הפחתה בשעות הנוספות שלהם, פיטורי 71 טייסים, ויתור על גילום על ידי המעביר לכרטיסי הטיסה על בסיס מקום פנוי שלהם זכאים הטייסים ובני משפחותיהם, וכן הורדת רמת המלונות שבהם מתאכסנים הטייסים בחו"ל.

החתימה מאפשרת כעת לאלעל לקבל סיוע ביניים מ"קרן זכאים", קרן שהוקמה בעבר לפיצוי עובדים ונותרו בה יתרות עודפות בסך 60 מיליון דולר. האוצר אישר לחברה למשוך את הכספים מהקרן בתנאי שיושג הסכם העבודה עם כל הוועדים. בנוסף החתימה כעת מאפשרת לאל על להשלים מכירה ושכירה מחדש של שלושה מטוסי בואינג - עסקה שתכניס לחברה עוד 56 מיליון דולר, שישמשו אותה בתקופת הביניים לתשלומים לבעלי חוב עד לקבלת ההלוואה בערבות מדינה ועד להנפקה המתוכננת באוקטובר.

הטייסים: "ההסכם האמיתי ייחתם עם הבעלים החדש של אל על"

הטייסים מסרו הערב בתגובה כי "התפקיד היחיד של ההסכם שנחתם הינו השגת הלוואה מטעם המדינה. אנחנו מאחלים לחברה ולבנקים הצלחה בכך. הסכם ההפעלה האמיתי ייחתם בין טייסי אל על לבין הבעלים החדשים של אל על, ולהסכם זה אנחנו נכונים ומוכנים".

מהסכם עולה כי הטייסים אינם מקבלים את ההסכם שנחתם ומחכים לבואו של משקיע חדש, שיידרש לקיים איתם מו"מ על התנאים המוסכמים עליהם.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות