אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פסטיבל הפאנג'ויה נדחה - סטודנטים בכל זאת ישלמו צילום: מורן רגב

פסטיבל הפאנג'ויה נדחה - סטודנטים בכל זאת ישלמו

למועצה לצרכנות הגיעו עשרות תלונות של סטודנטים שלא יכולים להשתתף באירוע הפאנג'ויה בתאריך החדש ונאלצים לשלם 200 שקל "קנס", או דמי ביטול בשיעור של 50%. הסטודנטים התארגנו והגישו בקשה לתביעה ייצוגית בסך 2.4 מיליון ש'. חברת פאנג'ויה פסטיבלים: "דמי הביטול סמליים"

16.07.2020, 16:28 | מירב קריסטל

לא יכולים להגיע לפאנג'ויה? שלמו 200 שקל. במועצה לצרכנות התקבלו פניות צרכנים לפיהן חברת פאנג'ויה פסטיבלים, המשווקת נופשים לסטודנטים, הכוללים לינה ומסיבות, לא מאפשרת החזר כספי מלא לסטודנטים ששילמו על השתתפות בפסטיבל במועד המקורי, אלא גובה 200 שקל דמי ביטול. האירוע נדחה ממאי לספטמבר בגלל הקורונה וההפקה מאפשרת לכל מי שנרשם להשתתף באירוע במועד החדש – ללא תוספת עלות.

קראו עוד בכלכליסט

כיוון שפניות המועצה לחברת פאנג'ויה פסטיבלים בע"מ לא הועילו שכן החברה טוענת שהיא פועלת על פי חוק, סטודנטים התארגנו והגישו בקשה לתביעה ייצוגית לבית-משפט השלום ת"א-יפו. גובה התביעה: 2.375 מיליון שקל. את הסטודנטים מייצגים עו"ד קובי קול, עמירם טפירו וענר בר אילן.

פסטיבל הפאנג פסטיבל הפאנג'ויה | צילום: מורן רגב פסטיבל הפאנג

קרן קודריה, אחת הסטודנטיות שהגישה את הבקשה לתביעה, סיפרה: "היינו אמורים לרדת לפאנג'ויה באילת במאי, החלה קורונה וחששנו שהפאנג'ויה נדחית. שלחו לנו במרץ אפריל מכתב שהכל מתקיים כרגיל ומשריינים מקומות והכל כרגיל. בשלב הזה, התחלתי להבין שגם אם הכל רגיל, אני לא רוצה לרדת לאילת למסיבות המוניות של סטודנטים.

"ביקשתי לבטל. אמרו לי שהם גובים דמי ביטול: מתוך 1,339 שקל ששילמתי, יגבו ממני 200 שקל קנס. אני יכולה גם לדחות את ההגעה שלי לספטמבר, או לשנה הבאה. יש סטודנטים שלא לומדים בכלל בשנה הבאה וגם כל אחד והלו"ז שלו וספטמבר לא נראה ריאלי מבחינת סיום משבר הקורונה. התקשרתי למלון שהייתי אמורה לנפוש בו ונאמר לי שהם לא גובים דמי ביטול מאדם שהיה אמור לנפוש בו. אחרי שפתחתי קבוצות וואטסאפ ופייסבוק וראיתי שיש עוד סטודנטים שמתלוננים, החלטתי להגיש תביעה ייצוגית נגדם יחד עם עוד שלושה סטודנטים".

פאנג'ויה: אין החזר כספי מלא

אירוע הפאנג'ויה החלופי, אמור להתקיים ב-5-3 בספטמבר. לצרכנים שאינם מעוניינים להשתתף בפסטיבל במועד החדש, החברה הציעה לבטל את החופשה בתנאים הבאים:

א. ביטול הנופש עד ליום 4.7.2020 בדמי ביטול בסך של 200 שקל לאדם, תמורת זיכוי על הסכום לרישום לנופש לשנת 2021.

ב. ביטול החל מיום 5.7.2020 ועד 24.8.2020 בדמי ביטול בשיעור של 50% מההזמנה (לפי החברה, היא לא גבתה בפועל דמי ביטול בשיעור זה).

ג. ביטול החל מיום 25.8.2020 – לא ניתן לביטול, אלא להחלפה בלבד.

כל זאת לנוכח העובדה שברשות להגנת הצרכן ובמשרד המשפטים מתכוונים לחייב מפיקי אירועים להחזיר לצרכנים את מלוא הסכום ששילמו על אירוע שבוטל אחרי 12 חודשים, אם החליטו שלא להשתתף באירוע, אך כרגע המצב עדיין עמום והפאנג'ויה זה אירוע שכולל בתוכו גם רכיבים של נופש ולא רק של מופע.

המועצה לצרכנות: יש להשיב את מלוא הסכום לצרכנים

מהמועצה לצרכנות נמסר כי: "לעמדת המועצה, ככל שהצרכן מעוניין להשתתף בפסטיבל במועד החדש שנקבע בתנאים זהים לתנאי העסקה המקורית, הרי שהצעה הוגנת ויש לכבד את החלטת הצדדים. לעומת זאת, במקום שבו המועד החדש אינו מתאים לצרכן והוא מבקש לבטל את ההזמנה, הרי שחיוב הצרכן בסכומים עבור שירות שלא קיבל הנו בלתי צודק שכן הנופש בוטל על ידי החברה בשל כוח עליון (סיכול)".

לפי המועצה, אם החוזה הופר בגלל מצב חיצוני שאינו בשליטת שני הצדדים, בנסיבות שאי אפשר היה למנוע אותן, אזי קיום החוזה הופך לבתי אפשרי והפרתו לא תגרור דרישת פיצוי מהצרכן וכן תביא להשבה מלאה של הכספים לצרכן.למרות שהמדינה לא הכירה בקורונה ככוח עליון, במועצה חושבים שבית-המשפט כן יכיר בה ככזה.

עו"ד קובי קול עו"ד קובי קול עו"ד קובי קול

במועצה טוענים: "בהתאם, לעמדת המועצה, משלא ניתן לצרכנים השירות עבורו שילמו בשל הנחיות משרד הבריאות על איסור התקהלות, על החברה להשיב לצרכנים את מלוא כספם מבלי לגבות מהם דמי ביטול כלל. דרישת החברה לתשלום פיצוי בסך של 200 שקל מכל צרכן, בשעה שהביטול נעשה בעקבות הפרת חוזה של החברה מהווה הפרה של חוק החוזים..

"זאת ועוד, מתן זיכוי עתידי לצרכן בשווי של 200 שקל, בעוד הנופש עולה מעל 1,000 שקל אינו גורע מסכום זה להיחשב כדמי ביטול, גם אם הצרכן יכול לממש סכום זה בעסקה עתידית עם החברה. יודגש שמדיניות החברה כלפי לקוחותיה - ציבור הסטודנטים הצעירים עשויה לפגוע בהם, במיוחד בשעה שבה המשק במשבר ולמעלה מחצי מיליון מחוסרי עבודה.

"שינוי מועד הנופש הינו שינוי מהותי של תנאי החוזה וייתכן שלצרכן כבר לא יהיה עניין בקיום החוזה בתנאים החדשים בשל נסיבות אישיות, ובמקרה שהצרכן לא מסכים לקבל את השירות במועד החדש שיוצע לו, על חברתכם להחזיר לצרכן את מלוא כספו".

מנכ"ל פאנג'ויה פסטיבלים יאיר מרום, כתב בתגובה למועצה: "בניגוד לנטען, מגפת הקורונה לא הוכרה ככוח עליון, בארץ או בעולם. הפסיקה בעניין ברורה וחד משמעית – אין עסקינן בכוח עליון, על כל הכרוך בכך; וזוהי בדיוק מדיניות החברה, זו בדיוק מדיניות הנציגים שמטפלים בפניות המועצה לצרכנות".
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות