אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משה גפני: "מוכן לפשרה שתמנע מחיקת נתוני אשראי מהמאגר" צילומים: אלכס קולומויסקי

משה גפני: "מוכן לפשרה שתמנע מחיקת נתוני אשראי מהמאגר"

יו"ר ועדת הכספים הביע נכונות להגמיש את הצעת החוק שלו, שדרשה מחיקת הלווים שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה ממאגר האשראי. הצעתו: לסמן אותם ככאלה שנפגעו מהמשבר

20.07.2020, 11:37 | נעמי צורף

 יו"ר ועדת הכספים משה גפני אמר בוועדת הכלכלה כי הוא "מוכן להגיע לפשרה עם בנק ישראל". גפני מציע כעת לא למחוק את נתוני האשראי של לווים שנקלעו לקשיים ממאגר האשראי, אלא אבל לסמן אותם באופן ברור ככאלה ש"מה שקרה להם בחודשים האחרונים הוא בגלל הקורונה ולא בגלל התנהלות לא תקינה שלהם".הדברים נאמרו בפתח הדיון בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ יעקב מרגי, שדנה בהצעת החוק שאותה יזם גפני עצמו, ולפיה נתונים על לווים שנקלעו לקשיים בעקבות משבר הקורונה יימחקו ממאגר האשראי, כדי שהדירוג שלהם לא ייפגע.

קראו עוד בכלכליסט

על פי ההצעה, מאגר נתוני האשראי לא יכלול נתונים שנאספו במשך ארבעת החודשים שבין 1 במרץ ל־1 ביולי. נתונים מתקופה זו שכבר הועברו - יימחקו. הצעת החוק עלתה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בתחילת החודש ואושרה לקריאה טרומית, וכעת נידונה בוועדת הכלכלה.

כוונתם של גפני ושל ח"כ יעקב אשר, שהגישו את הצעת החוק, היתה טובה לכאורה ונועדה לסייע ללווים שנקלעו לבעיות במשבר לא להפוך לאוכלוסייה מודרת אשראי. אולם באופן נדיר נרשם כמעט קונצנזוס במערכת הפיננסית ובקרב הרגולטורים, כי להצעת חוק זו עלולות להיות השלכות דרמטיות - מהתייקרות ההלוואות ועד למחנק אשראי.

יו"ר ועדת הכספים משה גפני, צילום: עומר מסינגר יו"ר ועדת הכספים משה גפני | צילום: עומר מסינגר יו"ר ועדת הכספים משה גפני, צילום: עומר מסינגר

במערכת הפיננסית, בבנק ישראל ובמשרד המשפטים נרשמה התנגדות חריפה להצעת החוק. "לפתור בעיות על ידי מחיקת היסטוריה זו הצעת חוק שמתאימה למדינה קומוניסטית", אמר ל"כלכליסט" מיכה אבני, מנכ"ל קבוצת פנינסולה ויו"ר איגוד חברות האשראי החוץ בנקאי בישראל, שלא חוסך במילים קשות. לדברי אבני, "כלכלה חופשית ותקינה מתבססת על מידע חופשי ושקיפות, לא על שקרים".

 גם ראש אגף לניהול סיכונים בבנק לאומי, זוהרית יוגב, התנגדה למהלך. "צריך להבין שלמחוק את כל הנתונים זה אומר למחוק גם נתונים טובים לחלק מהלקוחות", היא מסבירה, "הבנק יהיה הרבה יותר חשדן וקפדן, ומטעמי ניהול סיכונים יתמחר כל הצעה גבוה יותר, פשוט כי אין מידע. אין לי דרך לדעת מה קרה לאדם הזה בשלושה-ארבעה חודשים האחרונים, אולי הוא היה לקוח מצוין אבל אין לי מידע על זה אז אני אהיה חשדנית יותר לגבי כולם".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות