אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחממים מנועים: מלחמת רכבי השטח - פורד ברונקו נגד ג'יפ

מחממים מנועים: מלחמת רכבי השטח - פורד ברונקו נגד ג'יפ

חגיגה לאוהבי השטח: פורד חשפה את רכב השטח ברונקו שאמור להתחרות ברכבים הקשוחים של ג’יפ – ואתר ההזמנות קרס בתוך יום. ג’יפ לא נשארה חייבת והשיקה במקביל דגמים חדשים של הרנגלר המיתולוגי. מתי הם יגיעו לארץ?

21.07.2020, 07:10 | תומר הדר

בשבוע שעבר התרחש אחד האירועים החשובים ביותר מבחינת שוק הרכב האמריקאי ובמיוחד מבחינת פורד. יצרנית הרכב הוותיקה הציגה משפחה של דגמים שכולם מאוגדים תחת אותו שם – ברונקו. המשותף לכל הדגמים החדשים של פורד: כולם מיועדים במידה זו או אחרת לשטח. הכוונה אינה לשטח כפי שיצרני הרכב פרסמו בשנים האחרונות, גרסה מרוככת של קמפינג עם ילדים ברכב כביש־שטח שאינו מצויד אפילו במערכת הנעה כפולה, אלא בדבר האמיתי: שטח עם סלעים, חולות וכל מה שניתן להשליך על רכב בתקווה שיצליח לא להישבר.

קראו עוד בכלכליסט

הבחירה בשם ברונקו אינה מקרית. תדמיתה של פורד כיצרנית של רכבים שמרניים יחסית, אולי פרט למוסטאנג הספורטיבית, אינה הולמת מותג שטח שמיועד לייצר רכבים קיצוניים ככל האפשר. ברונקו הוא דגם של פורד שהוצג עוד בשנות השישים כדי להתחרות בג'יפ במה שנחשב אז כתור הזהב של תרבות השטח האמריקאית. הברונקו של אז נדרש למשימה קשה במיוחד: לנסוע לכל מקום כשהוא עמוס בבוגרי מלחמת העולם השנייה, בילדיהם ובציוד קמפינג, וגם להעניק את מה שג'יפ מעניקה פחות או יותר, אך עם יותר אבזור ונוחות.

ג’פ רנגלר. דגמים חדשים, מקור: FCA US LLC ג’פ רנגלר. דגמים חדשים | מקור: FCA US LLC ג’פ רנגלר. דגמים חדשים, מקור: FCA US LLC

האתגר היה קשה כי האמריקאים נטו לשמור אמונים לג'יפ. פורד היתה צריכה לחדש ולשנות, והיא הצליחה לעשות זאת. מהר מאוד הפך הברונקו לרב־מכר הודות לשילוב של נוחות שג'יפ לא הציעה והצעת אבזור שעד אז לא ממש היה מקובל, למשל הגה כוח ומנוע בעל שמונה בוכנות.

הברונקו החדש אינו שונה ולמעשה מדובר ברכב שטח קשוח שמיועד למי שחשב לרכוש ג'יפ. אך הפעם ג'יפ הגיעה מוכנה והשיקה את הדגמים החדשים יום אחד לפני פורד, כך שבעשור הנוכחי ניתן לצפות למלחמה אמיתית על שוק רכבי השטח.

בשנים האחרונות רוב רכבי השטח האמיתיים הלכו בדרכם של הדינוזאורים, ורוב יצרני הרכב, מאיסוזו ועד ניסאן, סגרו את פסי הייצור של מפלצות השטח. למעשה, פרט לחברת ג'יפ ולטויוטה, שהמשיכה לייצר דגמים בודדים ההולכים ומזדקנים, רוב יצרני הרכב ויתרו לחלוטין על ייצור של רכבי שטח קשוחים. עלויות הייצור שלהם יחסית גבוהות וזיהום האוויר שהם פולטים נחשב בעייתי. גם לשברולט יש במחסן שם ישן של רכב שטח קשוח, הבלייזר, אך בשברולט החליטו כבר לפני כשנתיים שבלייזר החדש לא יהיה רכב שטח אלא רכב כביש־שטח.

אבל אז קרה בארצות הברית מהפך חברתי. בעלי רכבי שטח גילו סגנון חיים חדש – אוברלנד, שמשמעותו לנסוע למיקומים מרוחקים ולחיות באמצעות הרכב בלבד. כלומר, לוקחים רכב שטח ומאבזרים אותו במיטב התוספות שמאפשרות מחיה של שבוע או יותר הרחק מהציביליזציה. יהיו מי שיגידו שמדובר בקמפינג, אך בכל הקשור באוברלנדינג, הדגש הוא על האבזור: מקלחות שטח, אוהלי גג מיוחדים ללינה, מקררים, ערכות בישול נרחבות. כל אלה הותקנו בעשור האחרון בהמונים על ידי אמריקאים שרק רצו להתרחק מהמולת העיר.

פורד ברונקו החדש. בנוי לתנאים קשוחים פורד ברונקו החדש. בנוי לתנאים קשוחים פורד ברונקו החדש. בנוי לתנאים קשוחים

עוד מאפיין שחביב במיוחד על קהילת האוברלנדינג ולא היה קיים לפני 20 שנה הוא הרשתות החברתיות. בניגוד לתרבות הקמפינג של העבר, ששמה דגש על התבודדות לצורך הנאה מהטבע, אחד האביזרים החיוניים ברשימת הקניות של האוברלנדר הממוצע הוא משדר שיאפשר גישה לאינטרנט מכל מקום כדי להעלות תיעודים שוטפים של ההרפתקה.

מה שהפך את תנועת האוברלנדינג לנפוצה עוד יותר בארצות הברית ולמושא לקנאה היה התפרצות הקורונה והתפרצות המהומות על רקע חברתי, שהפכו את היכולת לצאת מהעיר ולחיות במקום מבודד במשך שבוע־שבועיים להרבה יותר אטרקטיבית. זו אחת הסיבות לכך שפורד בחרה להציג את הברונקו דווקא כעת, בשיא תקופה של חוסר ודאות כלכלית. ההימור השתלם. אתר ההזמנות של פורד קרס ביום שאחרי פרסום הברונקו החדש ומכסת המזמינים התמלאה. מאז שפורד הציגה את המוסטאנג בשנות השישים והלקוחות ישנו מחוץ לאולמות התצוגה, לא היה לפורד רכב שמשך את הקהל בצורה כזו.

שוק השדרוגים

אחד המאפיינים של שוק רכבי השטח החדש, שלא היה קיים בעשורים האחרונים, נוגע לרמות הגימור והאבזור. עד לפני שנים ספורות יצרני רכבי השטח הסתפקו בגישה של "מה שרואים הוא מה שמקבלים". כלומר, היצרן מספק את הרכב ולאחר מכן הקונה הוא זה שאחראי על בניית הרכב לשטח. ג'יפ היתה הראשונה שהבינה בשנים האחרונות את היקף הכסף הגדול שטמון בשוק השדרוגים ומציעה כיום מאות אביזרים לרנגלר הקרבי של החברה. לכן, בג'יפ לא נותרו אדישים למהלך של פורד ויצאו למלחמה. יום לפני השקת הברונקו חשפה ג'יפ אופציה חדשה בקטלוג האביזרים: מנוע בעל שמונה בוכנות בנפח 6.4 ליטרים. כמה ימים לאחר מכן חשפה ג'יפ רכב נוסף: גרסה של ג'יפ רנגלר שמצוידת במנוע עזר חשמלי, כמובן בלי לוותר גם על מנוע הבנזין.

מדובר במשחק של כסף גדול. הגרסאות החדשות שמכירתן לציבור תחל בשנה הבאה אינן זולות, אך כאשר מדובר בקהילה שמוכנה להוציא את הכסף, ליצרני הרכב אין בעיה לספק. בניגוד לרכבים אחרים, למשל מכוניות משפחתיות, מבחינת יצרני הרכב הגדולים יש יתרון משמעותי נוסף ברכבי השטח: אפשר לעשות מהם הרבה כסף גם לאחר שהלקוח כבר קיבל את המכונית כי הכסף נמצא בתוספות. הקטלוג של ג'יפ, שיהיה זמין בעתיד גם בישראל, כולל אפשרויות להגביה את הרכב, להוסיף לו מיגונים לגחון ועוד.

 

פורד ראתה את מה שעשתה ג'יפ ולקחה את נושא האבזור צעד אחד קדימה. חבילות האבזור של פורד נושאות שמות שקשה לטעות בהן: GOAT (עז), ססקוואץ' ועוד חבילות שונות מציעות תאורת שטח מיוחדת, מערכות מיוחדות לנסיעה בשטח קשה וצמיגים גדולים בקוטר 35 אינץ' שעד כה לא הוצעו ברכב שטח. שבזמן שפורד וג'יפ עסוקות במה שנראה כמריבה שצפויה להימשך עוד כמה שנים, טויוטה ניצבת מן הצד ונוקטת גישה שמרנית יותר. טויוטה מעולם לא עזבה באמת את השטח. היצע הדגמים של היצרנית היפנית אמנם צומצם, אך דגם הליבה של טויוטה, הפוראנר שמשווק בארה"ב אך לא בישראל, הוצע בשנים האחרונות עם חבילות גדלות והולכות של אבזור שטח. החבילות לא קיצוניות כמו אלה שהוצעו על ידי ג'יפ ופורד, אך בהחלט כאלה שמסוגלות להביא את הנהג רחוק מאוד לעומק היער. בזמן שפורד וג'יפ מיהרו להציג דגמים חדשים ושדרוגים, טויוטה ממשיכה עם רכב שלא באמת השתנה כבר יותר מחמש שנים, ועדיין מקפידה להוסיף פה ושם גגון, חבילות מיגון ועוד.

 

המלחמה על השטח אינה מוגבלת לטויוטה ולפורד. במקביל לרנסאנס שחוות יצרניות רכבי השטח הוותיקות, יצרני רכב חדשים צצים, ולהם יש רכבי שטח חשמליים. ריוויאן האמריקאית מציעה טנדר חשמלי שמצויד בחבילת שטח ומבטיח טווח נסיעה של מאות קילומטרים. אך כל עוד רכבי שטח בעלי מנועי בנזין נמצאים בשטח, הסיכוי של הרכבים החשמליים להיות יותר מגימיק נותר קלוש למדי.

בדרך לישראל

הזינוק ברמת העניין ברכבי שטח ובכל תנועת החזרה לשטח משפיע גם על שוק הרכב הישראלי. ג'יפ רנגלר משווק בישראל זה שנים, ובשנה הבאה צפויים להגיע לישראל דגמי רנגלר חדשים שיותר מתאימים לחובבי שטח: רנגלר בתצורת גלדיאטור, כלומר טנדר וגם רנגלר שמצויד במנוע בעל שש בוכנות שמתאים יותר לחובבי שטח. דלק מוטורס, יבואנית פורד, תייבא את הברונקו על דגמיו השונים.

גם בישראל קיימת מגמה של חזרה לשטח, אך שוק הרכב הישראלי סבל בשנים האחרונות ממחסור ברכבי שטח חדישים עקב היעדר דגמים. המשמעות היא שדגמים ישנים בני עשר שנים נמכרים במחירים יחסית גבוהים והרוכשים מוכנים להתפשר על אמינות ונוחות כדי לנהוג ברכב שטח אמיתי. כאשר מדובר בדגמים שמאובזרים בכל התוספות, המחיר אף מגיע לעשרות אחוזים מעל מחיר הבסיס של הרכב. לפי התקשורת בארה"ב, הצגתו של ברונקו החדש כבר החלה לגרום לעליה במכירות רכבי שטח משומשים בארה"ב, והמצב בישראל אינו צפוי להיות שונה. לראיה, הצגתו של הדור הנוכחי של ג'יפ רנגלר הביאה לעלייה בביקוש לדור הקודם, שיובא ארצה במפרט יותר מתאים לעבודת שטח.

סביר להניח שהדגמים החדשים של ג'יפ וברונקו לא יהיו זולים. דווקא הדיפנדר החדש של לנד רובר נמצא מחוץ למשוואה, בין היתר מפני שמדובר ברכב עמוס באלקטרוניקה ומערכות מורכבות, מה שסביר להניח שיפגע במידת הביקוש לו בשוק הרכב המשומש. אך עם זאת, הגעת הברונקו ודגמי הרנגלר החדשים לישראל צפויה לגרום לתמורה משמעותית בשוק רכבי השטח.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות