אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למי מפחיתים בדמי השכירות? הקניונים נמנעים ממתווה הנחות אחיד ושקוף צילום: חיים הורנשטיין

למי מפחיתים בדמי השכירות? הקניונים נמנעים ממתווה הנחות אחיד ושקוף

עזריאלי ומליסרון פועלות מול כל שוכר בנפרד באופן שעלול לקפח את הקטנים. כמו כן, הרשתות דורשות מתווה מתמשך: "לא נחדש חוזים"

22.07.2020, 08:23 | נורית קדוש

קבוצות הקניונים הגדולות, עזריאלי ומליסרון, אינן מציגות מתווה הנחות אחיד ושקוף לשוכרים שנפגעים מהירידה במכירות על רקע משבר הקורונה, אלא פועלות מול כל שוכר בנפרד באופן שמקפח את השוכרים הקטנים, כך טוענים בענף. כמו כן ההנחות המובטחות מוגבלות לחודשיים הקרובים, ואילו השוכרים דורשים מתווה מתמשך, שבלעדיו לא יחדשו חוזים בחנויות שאינן רווחיות.

מנגד, קבוצת ביג הציעה לשוכרים במרכזים הפתוחים שניזוקו ב־5% ומעלה הנחה של 25% בשכירות ודחיית 25% נוספים עד לדיון בשנה הבאה.

קראו עוד בכלכליסט

חובשים מסכות בקניונים. “חידוש השכירות לא יהיה אוטומטי”, צילום: חיים הורנשטיין חובשים מסכות בקניונים. “חידוש השכירות לא יהיה אוטומטי” | צילום: חיים הורנשטיין חובשים מסכות בקניונים. “חידוש השכירות לא יהיה אוטומטי”, צילום: חיים הורנשטיין

ל”כלכליסט” נודע כי מליסרון הציעה לחלק מהשוכרים מתווה שלפיו עד 10% ירידה במכירות לא יקבלו הקלה, על ירידה של 20% יקבלו 10% הנחה, וכך עד 40% הנחה במקרה שהמכירות ירדו ב־50%. ההימנעות מהצגת מתווה שקוף ואחיד מציבה את השוכרים הקטנים בעמדת נחיתות, בהשוואה לרשתות הגדולות שיכולות להפעיל לחץ לקבלת הקלות משמעותיות. לדברי שוכר גדול, גם בעזריאלי מעניקים הנחות לשוכרים שמוכיחים פגיעה בהכנסות.

בענף מביעים תרעומת על כך שההקלות נוגעות לטווח הקצר בלבד, בעוד אין צפי לבלימת הירידה בפעילות. “הירידה במכירות תימשך לפחות עד סוף השנה, ואולי תחמיר על רקע האבטלה הגואה. בהתאם לכך ציפינו מהקניונים שיציגו מתווה הקלות מתמשך”, מסר בעל רשת בפריסה ארצית בקניונים. "אנחנו לא נרתעים מסגירת חנויות לא רווחיות, כי כבר הבנו שריבוי החנויות גורם לנו לקניבליזציה פנימית. לרשת של 100 חנויות, שחותמת על הסכמי שכירות לשלוש שנים בממוצע, מסתיימים בכל שנה כשליש מהחוזים והחידוש לא יהיה אוטומטי".

מנגד, הקניונים טוענים כי המדינה נתנה פיצוי לשוכרים על התקופה בה החנויות היו סגורות ואילו הקניונים לא פוצו. "בינתיים הקניונים הם הגורמים היחידים שהכניסו יד לכיס והקלו על השוכרים. השוכרים קיבלו פיצויים של מיליוני שקלים מהמדינה והקניונים לא קיבלו כלום, אז אין מקום לאיומים בסגירת חנויות", מסר גורם בענף.

בנוסף לכך, על רקע הקדמת שעת הסגירה וסגירת הפעילות בסופי שבוע בהתאם להגבלות החדשות, דורשים חלק מהשוכרים הפחתה של דמי הניהול. “הורידו שעת פעילות באמצע השבוע וביטלו את הפעילות בסופי שבוע. יש לקניונים פחות הוצאות גם על רקע הירידה בכמות המבקרים, ולכן אין סיבה שנמשיך לשלם דמי ניהול שמגיעים לכ־90 שקל למ"ר", טוען שוכר גדול. מנגד, טוענים בקניונים כי ההוצאות לא פחתו על רקע ההשקעה בניקיון ובחיטוי ומהלכים שיווקיים להנעת הלקוחות להגיע לקניונים.

בתוך כך, ברקע לביטול חלק מההגבלות למסעדות ולבריכות השחייה, בוחנים בעלי הרשתות דרכי פעולה שיאפשרו להסיר את המגבלות על המסחר בסופי השבוע. "עושה רושם שבסוף בעיקר החנויות ייפגעו מהגבלות שנקבעו ללא בסיס נתונים. נפעל לביטול ההגבלה, לפחות במרכזים הפתוחים", מסר בכיר בקניונים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות