אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
נפטר משה קרת, מנכ"ל התעשייה האווירית לשעבר, בגיל 86 צילום: גלעד קוולרציק

נפטר משה קרת, מנכ"ל התעשייה האווירית לשעבר, בגיל 86

קרת ניהל את החברה במשך 21 שנה, לרבות בזמן משבר הלביא, וזכה בפרס ביטחון ישראל על פרויקט מטוס הכפיר שניהל. רוני, בנו: "הוא היה ענק, רוב הפרויקטים שעסק בהם עדיין חסויים"

28.07.2020, 10:40 | אודי עציון

בגיל 86 נפטר הלילה (בין שני לשלישי) משה קרת, מי שכיהן כמנכ"ל התעשייה האווירית במשך 20 שנה ובימי פרויקט הלביא וביטולו, וזכה בפרס ביטחון ישראל על פרויקט מטוס הכפיר שניהל.

"הוא היה ענק, אדם שעבודתו שזורה בהיסטוריה הביטחונית של המדינה. איש שהוא מלח הארץ, ואיש משפחה למופת", ספד לו הבוקר בנו רוני, בעצמו בכיר בתעשייה האווירית, סגן מנהל מפעל מל"ט וראש פרויקט מל"טי הענק מדגם הרון TP ("איתן") בחברה. "אפילו היום יש יותר פרויקטים מסווגים שהוא היה מעורב בהם מאשר כאלה שמותר לדבר עליהם".  

משה קרת, צילום: גלעד קוולרציק משה קרת | צילום: גלעד קוולרציק משה קרת, צילום: גלעד קוולרציק

קרת נולד ב-1934 בת"א כמשה קוטלרסקי. הוא שירת בצה"ל כמכונאי מטוסים בחיל האוויר, ולאחר שחרורו עבד במפעל "בדק מטוסים", חברת אחזקת כלי הטיס בשדה התעופה לוד שממנה צמחה התעשייה האווירית. הוא הוסמך כמהנדס מכונות בטכניון, והתקדם בתעשייה האווירית. בין השאר היה מעורב בייצור מטוס המנהלים הראשון של החברה, הג'ט קומנדר, מטוס הנשר, הגרסה הישראלית למיראז'-5, ניהל את פרויקט מטוס הכפיר, שימש כסמנכ"ל לשיווק מטוסים, כמשנה למנכ"ל וב-1985 מונה למנכ"ל התעשייה האווירית.

תקופתו עמדה בצל טיסת הבכורה של מטוס הלביא, ביטולו בהחלטת ממשלה, והתמודדות עם פיטורי 3,000 מעובדי החברה בעקבות הביטול. במקביל הרחיבה החברה באותן שנים את עיסוקיה בתחום המל"טים ובתחום הטילים, בין השאר בפרויקט החץ. בתקופתו נכנסה החברה לראשונה לתחום החלל, עם הבנייה והשיגור של לווייני האופק והעמוס.

קרת פרש מתפקידו ב-2006 בגיל 73, בצל חקירה נגדו בחשד לשוחד - חקירה שנסגרה מאוחר יותר בעקבות חוסר הוכחות.

בראיון ל-ynet סיפר רוני קרת בעבר כי את הטלפון הראשון שלו לאחר חתימת עסקת הענק בסך 600 מיליון דולר למכירת מל"טי האיתן לחיל האוויר הגרמני עשה לאביו. "אבא היה מי שאישר ב-2003 את פרויקט ההרון-TP ואת התוכנית העסקית שלו, שכללה השקעה לא קטנה מקופת התעשייה האווירית. היה צריך הרבה חזון בשביל זה, והפרויקט יצא לדרך גם בהנחה שנוכל למכור את התוצאה ללקוחות בחו"ל. הוא מאוד שמח לשמוע שהעסקה תצא לדרך".

לא פשוט לעבוד במפעל כשאתה הבן של המנכ"ל.

"תמיד עשיתי את ההפרדה בין העבודה לבית, וגם הוא. לא דיברנו על ענייני עבודה בבית. בהתחלה הסתכלו עלי כעוף מוזר, כי היו לא מעט בנים של שבאו לעבוד בתעשייה האווירית ועזבו אחרי זמן קצר. אבל אלה היו זמנים אחרים. היום גם אם הבן שלי ירצה לעבוד כאן, הוא לא יוכל. הנהלים השתנו וכיום אפשר לקלוט בן של עובד רק במקרים מאוד יחודיים, אחרי שהוכיחו כישורים יחודיים ובאישור המנכ"ל".

מנכ"ל התעשייה האווירית, נמרוד שפר: "מדינת ישראל והתעשייה האווירית איבדו הלילה את אחד מטובי בניה, שהקדיש עשרות שנים לטובת המדינה, התעשייה הישראלית כולה והתעשייה האווירית בפרט. קרת, איש חזון, הוביל את החברה להישגים עסקיים, טכנולוגיים וכלכליים יוצאי דופן תוך אמונה ביכולתה של התעשייה האווירית לפרוץ גבולות כל פעם מחדש. הנהלת התעשייה האווירית ועובדיה, חבים לקרת תודה עמוקה על מסירותו, נחישותו ופועלו רב ההישגים לטובת החברה".

משה קרת הותיר אחריו את רעייתו בתיה, את ילדיו קובי, רוני, רקפת וגל ו-10 נכדים. הוא יובא היום למנוחות בחוג המשפחה, בשל מגבלות הקורונה.

תגיות