אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שוכרים נגד קניון TLV: מסרב לשחרר ערבויות צילום: דוד הכהן

בלעדי לכלכליסט

שוכרים נגד קניון TLV: מסרב לשחרר ערבויות

סוחרים שחוזיהם בקניון הסתיימו נתקלים בסירוב לסלק את הערבויות שנתנו וסופגים איומים כי אלו יחולטו. הקניון: "המחויבויות הכספיות שלהם לא הושלמו"

29.07.2020, 08:20 | אורנה יפת

קניון TLV, שבבעלות רבוע כחול נדל"ן של מוטי בן משה, מסרב לשחרר ערבויות של שוכרים שיצאו מהקניון כבר במרץ ואפריל, כך נודע ל"כלכליסט".

 

 

קראו עוד בכלכליסט

 

שוכרים שהחוזה שלהם תם לאחר שלוש שנים וסגרו את החנות, נתקלים בסירוב מצד הקניון לשחרר את הערבות ומדי חודש פונה הקניון לבנק ומבקש להאריך את הערבות. שוכרים שהורו לבנק לא להאריך את הערבות - ספגו איום מהקניון בחילוט הערבות.

קניון TLV , צילום: דוד הכהן קניון TLV | צילום: דוד הכהן קניון TLV , צילום: דוד הכהן

בתחילה דרש הקניון מהשוכרים להאריך את הערבות בשנה שלמה, כדי לבדוק שהשוכר לא השאיר אחריו חובות. אלא שהשוכרים התנגדו וחלק מהם האריך את הערבות בחודש או חודשיים. כאשר נגמרה התקופה הנוספת, פנה הקניון שוב לבנקים וביקש להאריך את הערבות בשנית. כל הארכה כזו כרוכה בתשלום עמלה של 500־1,000 שקל.

"סיימנו חוזה לאחר שלוש שנים, שילמנו את כל מה שהיינו צריכים לשלם על פי החוזה ועדיין הקניון מסרב לשחרר לנו את הערבות הבנקאית מאז מרץ", טוען שוכר שהחוזה שלו תם וסגר את החנות. "הם ביקשו להאריך את הערבות בשנה, סירבנו, הארכנו בחודשיים ועכשיו שוב קיבלנו טלפון מהבנק שמבשר שהקניון מבקש להאריך את הערבות".

כשהשוכרים שאלו על סמך מה הקניון מסרב לשחרר את הערבות, הם נענו כי הקניון צריך לבדוק אם קיים חוב על דמי ניהול של מרץ. עורכי הדין של השוכרים, רובם קטנים או בינוניים, שיגרו מכתבים לקניון ולא נענו. חלק קיבלו תשובות כאילו קיים חשש שהם חייבים כמה מאות בודדות של שקלים, ובגינן מחזיק הקניון בערבויות של עשרות אלפי שקלים. עורכי הדין של השוכרים טוענים כי הקניון לא ביסס את הטענה לחוב וגורם לשוכרים נזק כספי.

"מוטי בן משה מנסה למשוך זמן בלי לתת הסברים”, טוען אחד השוכרים. “שילמתי להם הכל, אין לי חוב. התשובה שלהם היתה שבגלל הקורונה סגירת החשבון מתעכבת. ומוטי בן משה לא חתם. יש את רבוע נדל"ן והוא יושב על שוכר שיש לו 60 מ"ר בקניון? בסוף החודש אני מקבל טלפון מהבנק והפקידה אומרת שעומד מולה שליח שבא לחלט את הערבות. הם ביקשו להאריך לשנה וסירבנו אז עכשיו אני מאריך כל חודש ומשלם אלפי שקלים לבנק עמלה".

השוכרים טוענים כי בן משה מנסה לחייב אותם בגרעונות דמי ניהול משנים עברו, אז זכו להטבות ממשפחת גינדי, שהיתה בעבר שותפה בקניון. מאז פורקה השותפות ורבוע כחול רכשה את חלקה של קבוצת גינדי, הקשיח הקניון עמדות מול השוכרים ועשרות שוכרים עזבו עם תום החוזה לאחר שסירב להמשיך להם את ההטבות מתקופת גינדי.

לדברי עו"ד עמית גרוס, המייצג קמעונאים ושוכרים בקניונים: "זו פרקטיקה ידועה של בעלי נכסים. הקניונים החלשים מתנהגים בכוחניות ומתוך לחץ, לעומת הקבוצות הגדולות שעברו ב־2020 למודל של אחוזים מהמחזור. הבעיה העיקרית היא שאין אחידות בפסיקה כרגע בנוגע לשחרור מערבות. יש פסיקות לטובת שוכרים ויש פסיקות לטובת משכירים בכל תקופת הקורונה, כך גם לגבי חילוט ערבויות ולגבי פינוי".

עורך דין נוסף מסביר כי "מה שכתוב בהסכם הוא מה שמחייב. אם שוכרים שילמו הכל ולא קיבלו את הערבות הבנקאית - אסור לקניון להחזיק בה. אם הוא מחזיק ערבויות ממרץ אפריל ולא מממש אותן, זה מעיד על הניסיון שלו להישאר בעמדת הכוח ומינוף מול השוכרים, כדי לנסות לגרום להם להתפשר אתו בסוף. משפטית, אם הם קיימו את ההתחייבויות והוא טוען שיש חשש לחוב - הוא צריך לכתוב בדיוק מה החשש. אם הוא לא משחרר ולא מחלט את הערבות כנראה הטענה לא מבוססת".

מקניון TLV נמסר: ״כל עיכוב של שחרור ערבות נובע ממחויבות כספית אשר לא הושלמה על ידי השוכרים״.

תגיות