אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"הגיע הזמן לעשות סדר בגניבת הדומיינים ברשת" צילום: אופיר אייב

דעה

"הגיע הזמן לעשות סדר בגניבת הדומיינים ברשת"

עו"ד יואב כספי, ראש מחלקת משפט מסחרי ועו"ד רחלי זילברפרב-שרייבר ממשרד AYR קוראים לנקיטת אמצעי הגנה מדינתיים ובינלאומים בעקבות העלייה במספר גניבות הדומיין ברשת בימי הקורונה

29.07.2020, 14:33 | יואב כספי ורחלי זילברפרב שרייבר

בנובמבר 2019, דיסני הודיעה על השירות החדש “Disney +”. תוך פחות מ-48 שעות מההשקה, נרשמו ע"י צדדים שלישיים קרוב ל-140 שמות מתחם (דומיינים) עם וריאציות על השם “Disney+”. בין דומיינים אלה, ניתן היה למצוא את “www.diseneyplus.com”, “www.disneypuls”, ו-“www.disneylus.com”. המהירות בה נרשמו אותם דומיינים, כמו גם מגוון הווריאציות, מעידים על המוכנות של גנבי דומיינים ("סייברסקווטרים") לטרף חדש. 

קראו עוד בכלכליסט

סייברסקווטרים הפכו לשגרתיים בנוף המקוון. אך עם הזמן, ולצד העלייה במסחר המקוון, חל שדרוג ברמת התחכום באמצעים שבהם הסייברסקווטרים משתמשים.

בכל שנה, ארגון הקניין הרוחני העולמי (WIPO) מפרסם נתונים על מקרים שנדונו תחתיו לגבי גניבת דומיין, ובכל שנה, הנתונים עולים בעוד כ-12%. רק השנה, כבר נדונו מעל 2,200 מקרי גניבת דומיין, כאשר המקרים הרבים ביותר הם בעולמות האופנה והשירותים הפיננסיים, המהווים יחד כ-20% מכל המקרים הנדונים ב-WIPO בקשר עם גניבות דומיינים. העלייה המשמעותית ביותר חלה בחודש יוני האחרון, אז נרשם שיא בסכסוכי הדומיינים: 380 מקרים נדונו, לעומת ממוצע של 270 מקרים ב-5 השנים האחרונות. העלייה מיוחסת כמובן למשבר הקורונה: לצד מקרים חדשים של שימוש במילים Covid או Tokyo2021 בשורת הדומיין, נרשמה גם עלייה בגניבת דומיינים בתחום הקמעונאות שבאה בד בבד עם העלייה במסחר המקוון. 

כתובת אינטרנט , צילום: שאטרסטוק כתובת אינטרנט | צילום: שאטרסטוק כתובת אינטרנט , צילום: שאטרסטוק

אין כמעט מותג מפורסם שלא נפל קורבן לגניבת דומיין. כך למשל, שאנל התמודדה בעבר עם סייברסקווטרים שרשמו את הדומיינים “www.chanelfashion.com” ו-“www.chanelstore.com”, ואיביי התמודדה עם 1,153 גניבות רק בשנת 2015, כשהסייברסקווטרים רשמו דומיינים עם המילה "ebay" בצירוף כמעט כל סיומת סופית אפשרית חוץ מ-com.

מקרים נוספים של גניבת דומיין, כללו תחכום רב יותר, המתבסס על טעויות נפוצות (בהקלדה – typosquatting, או בוויזואליות – homograph attacks). למשל, גרופון התמודדה עם סייברסקווטרים שרשמו את הדומיין www.ggroupon.com, ו-Dreamworks התמודדה עם גניבת הדומיין הוויזואלית- dreamvvorks.com. 

השימושים השונים שעושים סייברסקווטרים עם הדומיין הגנוב, נעים בין מסחר לגיטימי כשלעצמו אך מערב תחרות לא הוגנת, לבין הצגת תכנים פורנוגרפיים ואלימים שכוללים פגיעה במוניטין המותג או איסוף לא חוקי של מידע אודות גולשים (המשמש לרוב לביצוע הונאות).

כתובת אינטרנט בינלאומית, צילום: שאטרסטוק כתובת אינטרנט בינלאומית | צילום: שאטרסטוק כתובת אינטרנט בינלאומית, צילום: שאטרסטוק

את זהות הגנב, ברוב המכריע של המקרים, קשה לאתר. לעומת סכסוכים קלאסיים בקניין רוחני, בהם לרוב יש זהות לנתבע, פעמים רבות כל מה שידוע על אותו סייברסקווטר הוא כתובת ה-IP שכמעט תמיד מובילה לכתובת באיי קיימן, הבתולה או הבאהאמס, המקושרת עם חברות קש. עובדה זו מקשה על יישוב הסכסוך בכלים המשפטיים הרגילים.

כדי להתגבר על הבעיה, ישנה אפשרות לתבוע סייברסקווטרים באמצעות הגשת תלונה תחת ה-UDRP (Uniform Domain-Name Dispute Resolution Policy) - ארגון ללא מטרות רווח, המיישב סכסוכים הקשורים לדומיין תחת WIPO.

ההליך ב-UDRP הוא מהיר ויעיל יחסית. לרוב, הסכסוך ייושב תוך 45 יום, וביכולת ה-UDRP להעביר בעלות או להשבית שמות מתחם מרחבי העולם, לשיקול דעתם. המתלונן לא צריך להביא הוכחות מרובות, אך תנאי הסף להגשת התלונה הוא בעלות על סימן מסחר. כמו כן, נדרש המתלונן להוכיח שהדומיין יוצר הטעיה אפשרית עם סימן המסחר שלו, שלבעל הדומיין אין אינטרס לגיטימי בו וכי זה נרשם בחוסר תום לב.

דומיין אינטרנט , צילום: שאטרסטוק דומיין אינטרנט | צילום: שאטרסטוק דומיין אינטרנט , צילום: שאטרסטוק

העלייה במספר גניבות הדומיין, כמו גם שכלול האמצעים בהם אלו נעשות, דורשים הכנה מוקדמת ונקיטה באמצעי הגנה. בראש ובראשונה – רישום סימן מסחר. כמו כן, יש היום מספר שחקנים שמציעים שירותים לניטור דומייניים עם פוטנציאל הטעיה. שחקנים גדולים יותר בעלי אמצעים פיננסיים, לעיתים דואגים מראש לרכוש את כלל הדומיינים עם אותיות העלולות ליצור הטעיה ובלבול, ומנטרים בשגרה דומיינים חדשים בעלי זיקה למותג שלהם, הנרכשים ע"י צדדים שלישיים.

אחרי שנרשם דומיין, חשוב להקפיד לחדשו במועד. זאת, על מנת להימנע מהשתלטות עוינת על דומיינים מצד סייברסקווטרים, שמצדם ממהרים לרכוש דומיינים בעלי היסטוריה לגיטימית שפג תוקפם, מכיוון שהפוטנציאל הכלכלי בכך עצום.

על רקע משבר הקורונה, מגמת העלייה במקרי הסייברסקווטינג צפויה להתגבר. מנגנון ה-UDRP מציע מענה יחסית זמין, יעיל ונוח. עם זאת, ייתכן כי נדרשת הסדרה בינלאומית או מדינתית, מלכתחילה ולא רק בדיעבד; כשם שסימני מסחר נבחנים במדינות מסוימות על כשירותם האינהרנטית לרישום, לא מופרך לשקול מנגנון שבוחן בקשות לרישום דומיינים מלכתחילה, ומבקש להצביע על אינטרס לגיטימי בין המבקש לבין הדומיין המבוקש.

 

הכותבים הם עו"ד יואב כספי, ראש מחלקת משפט מסחרי ועו"ד רחלי זילברפרב-שרייבר ממשרד AYR – עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות