אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוד תסבוכת באל על: ביטוח הדירקטורים יפוג עוד יומיים, החברה עלולה להיכנס להקפאת הליכים צילום: רויטרס

עוד תסבוכת באל על: ביטוח הדירקטורים יפוג עוד יומיים, החברה עלולה להיכנס להקפאת הליכים

המבטחים דורשים כתנאי לחידוש הביטוח התחייבות בכתב של המדינה לקיום מתווה הסיוע - התחייבות שתקועה בשל מחלוקות בין האוצר לבין בנק לאומי, שאמור להעמיד לחברה את ההלוואה בערבות מדינה; בתוך כך עובדי אל על מאיימים: אם האוצר לא ייצמד למתווה הסיוע המקורי - נבטל את הסכמי העבודה ו"נעלה לבלפור"

29.07.2020, 17:08 | נווית זומר

אל על הולכת ומסתבכת. "ללא חידוש ביטוח דירקטורים שפג עוד יומיים, ב-31 יולי, חברי הדירקטוריון יתפטרו - והחברה תיכנס לחדלות פירעון והקפאת הליכים", אמר לכלכליסט גורם בכיר בחברה. כעת מתברר כי המבטחים דורשים כתנאי לחידוש הביטוח התחייבות בכתב של המדינה לקיום מתווה הסיוע, אבל מחלוקות בין האוצר לבין בנק לאומי - שאמור להעמיד את ההלוואה בסך 250 מיליון דולר בערבות מדינה לאל על - מעמידות בספק את יכולת המדינה למתן מיידי של אישור לביצוע המתווה.

קראו עוד בכלכליסט

 , צילום: שאטרסטוק צילום: שאטרסטוק  , צילום: שאטרסטוק

לכלכליסט נודע כי המחלוקות נסובות סביב גובה הריבית והעמלה על ההלואה שדורש הבנק: האוצר דורש ריבית שנתית נמוכה מ-5% - גובה הריבית שהבנק דורש לשנה על ההלוואה, בנוסף לדרישה לוויתור של הבנק על עמלת העמדת הלוואה. כמו כן, האוצר אינו מאשר לבנק את דרישתו לסינדיקציה – צירוף מוסדים וגורמים מממנים אחרים להלוואה.

החשש הוא שכל זמן שלא סוכמו תנאי ההלוואה בין הבנק לאוצר, המדינה לא תעמיד התחייבות שנדרשת כעת לאל על בעבור המבטחים. הבשורה הטובה היא ששר האוצר כץ הורה לפקידי משרדו בדיון שהתקיים היום (ד') להעביר לאל על סיוע ביניים 45 מיליון דולר עד שיתקבל, אם יתקבל, סיוע המדינה הכולל הלוואה של 250 מיליון דולר והנפקה בסך 150 מיליון דולר.

כאמור, ללא פתרון לנושא הביטוח לדירקטורים מפני תביעות על הפרת אמון, הדירקטוריון יתפזר - וגם הלוואת הגישור לא תציל את על אל מפירוק או הקפאה.

במקביל, רוזנברג, המשקיע החרדי שמעונין ברכישת אל על, לא מתייאש. עמיקם בן צבי, נציג משפחת רוזנברג בישראל, נפגש עם מנכ"לית האוצר קרן טרנר בניסיון לשכנע ביתרונה של הצעתו לרכישת אל על תמורת 75 מיליון דולר בעבור 45% ממניותיה. זאת לאחר שהתברר כי דירקטוריון אל על מעדיף את מתווה האוצר לסיוע לחברה.

באי כוחו של רוזנברג טוענים כי הצעתו היא הטובה ביותר כעת, במצבה של אל על שמתקרבת לחדלות פרעון. דירקטוריון אל על טען כי ההצעה מעורפלת וכי לא ברור מי הקונה - אלי רוזנברג, הבן בן ה-26, או אביו האזרח האמריקאי, ודרש הבהרות לגבי מקור הכסף.

העובדים מאיימים לבטל את הסכמי העבודה ו"לעלות לבלפור"

בתוך כך, עובדי אל על - למעט הטייסים - מאיימים לבטל את הסכמי העבודה ו"לעלות לבלפור", אם האוצר לא יצמד למתווה הסיוע המקורי לפיו תקבל החברה קודם את ההלוואה בסך 250 מיליון דולר ורק בהמשך תבוצע ההנפקה.

שרון בן יצחק, עד לאחרונה יו"ר ועד עובדי אל על וכיום יו"ר ועד עובדי התחזוקה מסר בשם העובדים כי "כל שינוי שיהיה מנוגד למתווה אשר התחייב האוצר לחברה, יוביל לביטול ההסכם העבודה עליו חתמו העובדים". בן יצחק אמר בהודעה לתקשורת כי "חמישה חודשיים יושבים 6,000 עובדי אל על בבית ללא פרנסה, ללא ביטחון תעסוקתי וללא עתיד. בזמן הזה הסכימו עובדי החברה למתווה שהציע משרד האוצר וחתמו על הסכמי התייעלות כואבים מאוד, הכרוכים בפיטורי אלפי עובדים. בכל העולם ממשלות העניקו לחברות התעופה מענקים במיליארדי דולרים. בעוד כל החברות במשק מקבלות מענקים חברת אל על לא קיבלה שקל. 

שרון בן יצחק, צילום: אוראל כהן שרון בן יצחק | צילום: אוראל כהן שרון בן יצחק, צילום: אוראל כהן

"במשך חמשיה חודשים לא מצאו במשרד האוצר פיתרון לחברה. הובדים מאסו בהתנהגות משרד האוצר וקוראים לראש הממשלה לעצור את הביזיון שמתרחש ומונע את הצלת החברה. לא ייתכן שמספר פקידים ירסקו פרנסה של עשרות אלפי משפחות בישראל. בעוד שכל חברות התעופה בעולם מתחילות לחמם מנועים ולחזור לפעילות, פקידי האוצר עסוקים במתווה".

המכתב יצא בעקבות שינויים במתווה שדורשת מנכ"לית האוצר קרן טרנר, שהתנתה את ההלוואה בביצוע ההנפקה בסך 150 מיליון דולר ובנוסף דרשה כי ההנפקה תתבצע מידית ולא יאוחר מה-16 לספטמבר, בעוד שבמתווה המקורי דובר על נובמבר. גורם בכיר בענף התעופה אמר לכלכליסט כי "אם האוצר סבור שצריך לפרק את אל על, אז שיכריז זאת בגלוי ולא ימשוך את המשא ומתן חודשים, תוך הכנסת שינוים מהיום למחר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות