אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"קניות המזון באונליין בארץ זו תופעה חריגה" צילום: תלם ירדן בר

בלעדי לכלכליסט

"קניות המזון באונליין בארץ זו תופעה חריגה"

הסטארט־אפ הישראלי טריגו שבונה מרכולים בלי קופות מקים חנות ראשונה באירופה. המייסד מיכאל גבאי לא מוטרד מהמעבר לאונליין: “רק בארץ קונים בשיעור דו־ספרתי”

30.07.2020, 08:03 | נורית קדוש

הסטארט־אפ הישראלי טריגו פותח חנות מזון ראשונה ללא קופות וללא מגע יד אדם, כך נודע ל”כלכליסט”. החנות צפויה להיפתח באחת ממדינות מערב אירופה ברבעון הרביעי השנה, ולאחריה צפויה להיפתח החנות הראשונה בישראל - תחת רשת שופרסל.

קראו עוד בכלכליסט

חנות של טריגו. עלות רישות מוערכת בכ־100 אלף דולר, צילום: תלם ירדן בר חנות של טריגו. עלות רישות מוערכת בכ־100 אלף דולר | צילום: תלם ירדן בר חנות של טריגו. עלות רישות מוערכת בכ־100 אלף דולר, צילום: תלם ירדן בר

טריגו הוקמה ב־2017 וגייסה כבר 34 מיליון דולר, בין השאר מקרן Vertex, קרן הצמיחה Red Dot Capital , Hetz Ventures, וענקית המרכולים הבריטית טסקו. הפלטפורמה משלבת ראייה ממוחשבת עם רשת מצלמות המסוגלת לעקוב בזמן אמת אחר תנועת הלקוחות בחנות והמוצרים שאספו, כשהחיוב נעשה דרך אפליקציה בנייד, ובכך מבטלת את הצורך במעבר בקופה ביציאה. בנוסף, המערכת מסייעת בניהול מלאי אוטומטי.

בישראל החברה מקיימת בדיקה של המערכת בסניף שופרסל בתל אביב, והיא צפויה להשיק את הפעילות בחנות אחרת של הרשת. המערכת דומה לזו של אמזון גו, אלא שבשונה מהפתרון של אמזון, שמקימה רשת חנויות פיזיות המאפשרות רכישה ללא מעבר בקופה, את המערכת של טריגו אפשר להתקין בחנות קיימת ולא לבנות במיוחד.

"הקורונה השפיעה עלינו מאוד לטובה”, אומר מיכאל גבאי, מייסד טריגו, “רשתות המזון לא ממש נפגעו מהמשבר, ויש להן כסף ופנאי להשקיע. בנוסף, התפרצות הקורונה יצרה עכשיו לחץ חריף להכניס טכנולוגיות שימנעו את התורים והצפיפות. גם בעולם ההשקעות: המשקיעים מבינים שקמעונאות המזון היא התחום שנהנה מהסיטואציה, ולכן ממשיכים לגלות עניין בהשקעה בחברה".

הפיתוח של טריגו מתאים במיוחד לעולם שבו נדרש מאנשים ריחוק חברתי. “הביקוש לפתרונות שאנו מציעים התגבר בעקבות מגפת הקורונה”, אומר גבאי ומוסיף ש”סופרמרקטים בעולם מבקשים להימנע מלרכז אנשים בתור ולעסוק במזומנים, והצרכנים נרתעים אפילו מלגעת במסך או בלוח המקשים בקופות העצמיות. הפתרון שלנו מונע זאת. בשבוע שעבר חתמנו על הסכם מסחרי עם אחד הקמעונאים הגדולים בעולם, לרישות חנויות שלו במערכת".

לדברי גבאי, הטמעת המערכת אינה מחייבת השקעה פיננסית מקדימה על ידי הקמעונאי, בשל הסכמי מימון שמציעות חברות החומרה: "הקמעונאי מקבל את המערכת ומשלם עליה בפריסה ארוכת שנים, כך שהרווח שמייצרת המערכת מכסה את ההשקעה החודשית".  

מייסד טריגו מיכאל גבאי. במהלך השנה הבאה יפתחו חנות לרשת שופרסל, צילום: אוראל כהן מייסד טריגו מיכאל גבאי. במהלך השנה הבאה יפתחו חנות לרשת שופרסל | צילום: אוראל כהן מייסד טריגו מיכאל גבאי. במהלך השנה הבאה יפתחו חנות לרשת שופרסל, צילום: אוראל כהן

העלות של רישות חנות קטנה במערכת מוערכת בכ־100 אלף דולר. חלק מהקמעונאים בוחרים שלא להשקיע את הסכום מראש ומסכמים עם חברות החומרה פריסת החזר לקמעונאי לעשרות תשלומים חודשיים, המשולמים על ידיו בתוספת דמי השימוש לטריגו.

המשבר בכלל הביא בישראל לעלייה חדה בביקוש להזמנות אונליין. זה לא מצמצם את הצורך בכלי שלכם?

"בישראל יש תופעה חריגה בתחום האונליין שמגיע לשיעור דו־ספרתי, בעוד בעולם מהווה האונליין פעילות שולית בשוק המזון. על פי נתונים שפרסם לאחרונה גולדמן זאקס, אחרי השפעת הקורונה 97.8% מקניות המזון במערב אירופה מתקיימות בחנויות פיזיות. בארה"ב האונליין אוחז בנתח של 3.7%. הדרישה לפתרונות שלנו לחנויות הפיזיות נותרה גבוהה ולא צפויה להיפגע.

“אחת הבעיות בחוויית הלקוחות באונליין נוגעת לזה שמוצרים רבים חסרים בהזמנה או שמספקים להם חלופות שאינן תמיד לטעם הלקוחות. המערכת של טריגו מאפשרת להציג את המלאי בפועל בחנות ממנה מתבצעת ההזמנה, מה שמונע את הכשל הזה לחלוטין".

תגיות