אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה לא יודעת מי אחראי על תחזוקת כבישים ביו"ש, והנהגים בסכנה צילום: רויטרס

דו"ח המבקר

המדינה לא יודעת מי אחראי על תחזוקת כבישים ביו"ש, והנהגים בסכנה

המבקר מצא, כי חילוקי הדעות בין משרד התחבורה למשהב"ט גרם לכך שאין גורם שמתחזק 1,500 ק"מ של כבישים בשטחי C "לרבות כבישים המובילים למחנות צה"ל. מצב דברים זה עלול לגרום לפגיעה בכוחות צה"ל ובאזרחים המשתמשים בכבישים אלו"

03.08.2020, 14:00 | ליאור גוטמן

1,500 ק"מ של כבישים, 73 מחנות צה"ל, 14 עמדות שמירה ו-120 צמתים מפוזרים לאורך שטח C, ועדיין המדינה לא יודעת מי הגורם האחראי על תחזוקת הכבישים ביו"ש. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שמתפרסם היום (ב').

עפ"י הדו"ח, שנערך בחודשים ספטמבר 2018 עד אוגוסט 2019, מצא ש"טרם באה על פתרונה סוגיית הגורם האחראי לתחזוקת הכבישים שמובילים למחנות צה“ל באיו“ש על כל הסיכונים הכרוכים באי-תחזוקתם, ובכלל זה הגשר שמעל נחל אוג". לדברי אנגלמן סיכונים אלה, בדגש על סיכוני בטיחות למשתמשים בהם - עדיין עומדים בעינם, מה גם שנמצא "חוסר ההלימה בין נתוני מערכות המידע הגיאוגרפיות המשמשות את מערכת הביטחון לעניין המקרקעין הצבאי", מה שעלול למנוע במקרים מסוימים קבלת החלטות בנוגע לטיפול במתקנים צבאיים בכלל ובנוגע לתחזוקת כבישים המובילים אליהם בפרט.

טהיישוב טלמון (ארכיון), צילום: wikimedia טהיישוב טלמון (ארכיון) | צילום: wikimedia טהיישוב טלמון (ארכיון), צילום: wikimedia

אנגלמן מזכיר את המובן מאליו, ומחדד ש"מדינת ישראל אחראית, באמצעות המינהל האזרחי לנהל את העניינים האזרחיים בשטחי איו"ש, שבהם מחזיקה ישראל בסמכויות הביטחוניות והאזרחיות, לרווחתה ולטובתה של האוכלוסייה המתגוררת באזור". הבעיה היא שמשרדי הממשלה בעיקר רבים, כך שמבקר המדינה מצא ש"נוהל גבולות האחריות לכבישי ישראל מיוני 2012 פוטר את חברת נתיבי ישראל מאחריות לתחזוקה של חלק מכבישי איו"ש, חילוקי הדעות בין משרד התחבורה ובין משהב"ט בדבר פירושה של החלטת הממשלה משנת 1998 גורמים לכך שאין גורם שמתחזק אותם בפועל, לרבות כבישים המובילים למחנות צה"ל. מצב דברים זה עלול לגרום לפגיעה בכוחות צה"ל ובאזרחים המשתמשים בכבישים אלו".

למרות הממצאים, אנגלמן מצא ששאלת האחריות לא מטרידה את צה"ל, כיוון שבביקורת שערך מבקר המדינה עולה שהצבא עושה בעיקר מה שמתחשק לו.

לפי אנגלמן "צה“ל פרץ דרכים או הסיר חסימות כבישים בשל צורכי ביטחון, וכן הציב אמצעים למיגון בכבישים שבאחריות חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר - ל"ג), מבלי שתיאם זאת עם גורמי תחבורה מוסמכים וללא אישורם, ולעיתים בלי שהשתמש באמצעים המזהירים את משתמשי הדרך מפניהם". הפעולות הללו נעשו "שלא בהתאם לנוהל דרישה מבצעית", כאשר השורה התחתונה של מבקר המדינה היא אחת: המהלכים הללו מסכנים "את משתמשי הדרך בהיבט הבטיחותי עד כדי סכנת חיים".

בתגובה על ממצאי הביקורת מסר צה“ל לאנגלמן שהוא למד את הממצאים והמסקנות שמציג המבקר, כי הנושא הוא ”בעל השלכות בטיחותיות חמורות“, וכי ”פיקוד מרכז פועל בימים אלה להסדרה ואיסוף מכשולים ואלמנטים הפרוסים בשטח, והכל תוך התייחסות להיבט הבטיחות והביטחון ותוך איזון ביניהם“.

תגיות