אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דור 5 יוצא לדרך, ואיתו הסיכוי לעליות מחירים צילום: אבי מועלם אלכס קולומויסקי

ניתוח כלכליסט

דור 5 יוצא לדרך, ואיתו הסיכוי לעליות מחירים

קבוצות התקשורת שייגשו מחר למכרז לתדרי סלולר דור 5 יצטרכו להשקיע סכום עתק בתשתית. מנגד, האיכות המשודרגת תאפשר להן לגבות מחיר פרימיום מהצרכן

03.08.2020, 08:12 | אביאור אבו

לא פחות מהיסטוריה צפויה להירשם מחר, עם פתיחתו של מכרז לפריסת טכנולוגיית דור 5. מדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית, שתשפיע על אורח החיים של כלל אזרחי המדינה. מכרז דור 5 יספק לחברות התקשורת בישראל תדרים חדשים שעל בסיסם הן יעניקו שירותי סלולר מהירים ואיכותיים, אבל לא רק. דור 5 אמור לאפשר גם שימוש בטכנולוגיות חכמות כמו רפואה מרחוק, ערים ובתים חכמים ורכבים אוטונומיים.

 

קראו עוד בכלכליסט

שלוש קבוצות תקשורת ניגשות למכרז: פרטנר יחד עם HOT mobile; סלקום יחד עם גולן טלקום ואקספון; ופלאפון לבדה. מי שינהל את המכרז הוא טל אלימלך, מנהל תחום בכיר רגולציה וכלכלה במשרד התקשורת. מכרז דור 5 פוגש את חברות התקשורת במצב בעייתי.

מצבן הפיננסי הרעוע של החברות, שהורע עוד יותר עקב משבר הקורונה, מעלה שאלה בדבר מימון ההשקעה הכבדה, לצד המשך פיתוח מגזרי פעילות נוספים מהותיים כמו סיבים אופטיים. נכון לרגע זה, אף מנכ”ל לא יודע לענות על השאלה, אך החברות לא יכולות להרשות לעצמן להישאר מחוץ למשחק.   

שר התקשורת יועז הנדל ומנכ”ל סלקום אבי גבאי. שלוש קבוצות יילחמו על תדרים איכותיים, צילום: אבי מועלם אלכס קולומויסקי שר התקשורת יועז הנדל ומנכ”ל סלקום אבי גבאי. שלוש קבוצות יילחמו על תדרים איכותיים | צילום: אבי מועלם אלכס קולומויסקי שר התקשורת יועז הנדל ומנכ”ל סלקום אבי גבאי. שלוש קבוצות יילחמו על תדרים איכותיים, צילום: אבי מועלם אלכס קולומויסקי

מנגד, דור 5 הוא ההזדמנות של החברות לשקם את מצבן הפיננסי, שהורע לאור תחרות המחירים האגרסיבית בענף הסלולר. כך, לפחות בשנים הראשונות, יוכלו החברות להגדיר את הדור ה־5 כשירות פרימיום ולגבות עבורו סכום גבוה מהנהוג היום. עם זאת, ברגע שכלל החברות מספקות שירות באיכות דומה, המשחק היחיד הוא המחיר, ולכן גם הפעם התחרות צפויה לשחוק את המחירים מטה. על כן, את ההשקעה החברות לא צופות להחזיר מהצרכן הפשוט, אלא מהחכרת הנכס שברשותן, התדרים, הלאה לחברות חיצוניות שיפתחו על בסיסו טכנולוגיות חכמות כאמור.

המכרז יוצא לדרך אחרי לא מעט עיכובים. בסוף השנה שעברה עתרו סלקום, גולן ואקספון לבג”ץ כנגד שיטת המכרז שמאפשרת למתחרה לנהוג בפוגעניות כך ש”התוצאות יהיו אבסורדיות”, אך השופט קבע כי ההחלטה נתונה למשרד התקשורת. למעט דחייה שסיפקה לחברות זמן, המשרד המשיך עם אותם עקרונות המכרז. באין ברירה, ולא מתוך הסכמה, החלו הקבוצות להיערך לקראת המכרז למרות חוסר הוודאות הפיננסית האופפת אותן וחוסר ההסכמות בתוך הקבוצות עצמן.

דחיות ועתירה לבג”ץ

שלוש הקבוצות “נלחמות” על 3 טווחי תדרים: 700, 2,600 ו־3,500. כל טווח משמש לייעוד שונה ונדרש בפני עצמו על מנת לבנות רשת איכותית. תדרי ה־700 הם היסוד של הרשת, משמשים לכיסוי הבסיסי הראשוני והם טובים עבור דור 4 ודור 5. התדרים האחרים הם בעלי קיבולת גבוהה יותר ועל כן הם משמשים לשיפור יכולות, כאשר ה־2,600 ישמש עבור דור 4 בשנים הקרובות ובהמשך לדור 5, וה־3,500 ייעודי לדור 5. על חלק מתדרי ה־3,500 יוכלו להתמודד גם גופים שאינם חברות סלולר.

למעשה, יש מספיק תדרים לכולן והמשרד יכול היה לבחור בחלוקה שווה של המכסה ולקבוע את המחירים בעצמו, בטח לאור ההצהרה כי אין בכוונת המדינה למקסם רווחים. עם זאת, הדרך הנהוגה בעולם להקצאת תדרים היא מכרז, ובשום שלב לא היה בכוונת המשרד לסטות ממנה. ההיגיון אומר שכל קבוצה תדרוש את המקסימום שביכולתה לדרוש, מהחשש שקבוצה אחרת תזכה ליתרון עליה, ועל כן המכרז צפוי להיות מורכב וארוך. כך, אחת מתוצאות המכרז יכולה להוביל שאחת הקבוצות תסיים ללא תדרים מסוימים ובלא יכולות לספק שירות דור 5 איכותי.

באופן תיאורטי, המכרז יכול להיגמר בתוך סבב אחד או רק לאחר שבועות או חודשים. בגרמניה, לדוגמה, המכרז נערך במשך כחודשיים ובאיטליה במשך כשבועיים. אורך המכרז תלוי בהתנהגות של המציעים ובעודף הביקוש. אם הקבוצות יסתפקו במינימום תדרים, כך שכל קבוצה תקבל כמות שווה, המכרז ייגמר במהרה. במצב כזה כל קבוצה צפויה לשלם כ־60 מיליון שקל. אך, אם אחד המציעים ינסה לפגוע במתחרים, המכרז עלול להימשך זמן רב והמחירים צפויים להאמיר. חברי ועדת המכרז טוענים כי הוא כולל כמה מנגנונים שיובילו את המתחרים להתנהג באיפוק.

הדרך לגלישה סלולרית איכותית תעלה לחברות התקשורת ביוקר הדרך לגלישה סלולרית איכותית תעלה לחברות התקשורת ביוקר הדרך לגלישה סלולרית איכותית תעלה לחברות התקשורת ביוקר

לאור מורכבות חישוב דמי הרישיון, קשה לאמוד את הסכומים שיתקבלו. אם המכרז יתנהל באיפוק, צפויה המדינה לקבל כ־180 מיליון שקל משלוש הקבוצות. את דמי הרישיון ידרשו החברות להעמיד רק בספטמבר 2022, כאשר 200 מיליון שקל מתוכם צפויים לחזור אליהן כחודש אחרי מתוך תקציב המדינה לשנת 2022, בדמות תמריצי פריסה בהתאם ליעדים ובשיטת כל הקודם זוכה.

אי־ודאות בסלקום וגולן

על התדרים החדשים יידרשו החברות לשלם תוספת אגרה שנתית מוערכת של כ־80 מיליון שקל, לאגרה שעומדת כיום על כ־320 מיליון שקל. עם זאת, המכרז מציע, בכפוף לאישור ממשלה, הפחתה שנתית בגובה 28% באגרה למשך ארבע השנים הראשונות מסיום המכרז. ההפחתה תינתן בראשית כל שנה ובתנאי שהקבוצה תעמוד ביעדים.

לאחר שיוך התדרים, החברות צפויות להתחיל בפריסה שתכלול שדרוג אתרי דור 4 והקמת אתרי דור 5 חדשים. החברות נדרשות לפריסה כלל־ארצית בתוך חמש שנים, ולאספקת שירותי דור 5 בתוך שנה וחצי מתחילת הפריסה. בשלב הראשוני מוערכת הפריסה בכ־2 מיליארד שקל לשלוש הקבוצות.

הציפייה בסלקום ובגולן היתה כי שר התקשורת יאשר את המיזוג לפני המכרז, כך שתהיה ודאות לגבי חלוקת הנטל בקבוצה. אך נכון למועד זה, טרם התקבל האישור. ברגע שיתקבל, הקבוצה תידרש לעשות שינויים והתאמות תוך כדי המכרז. בכל אופן, אישור המיזוג יגרור את אקספון להשקעות גבוהות יותר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות