אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מרכז החלל של רפאל בת"א מתחיל לפעול: לפתח לווייני ריגול ולהביא את הכלב למשרד צילום: דוברות רפאל

מרכז החלל של רפאל בת"א מתחיל לפעול: לפתח לווייני ריגול ולהביא את הכלב למשרד

יצרנית כיפת ברזל מגבירה את הפעילות בתחום הלוויינות, שאותו הובילה עד היום התעשייה האווירית: לאחר שמכרה מערכה ראשונה למשרד הביטחון, היא תבנה לווייני תצפית נוספים, בסיוע חברה אמריקאית

09.08.2020, 08:31 | אודי עציון

חברת רפאל תחנוך החודש מרכז החלל בתל אביב, שיוביל את הכניסה של יצרנית כיפת ברזל לתחום ה"ניו ספייס", לוויינים קטנים וזולים מבעבר, שמנצלים גם את הירידה הגדולה בעלויות השיגור לחלל.

קראו עוד בכלכליסט

כפי שנחשף ב"כלכליסט", משרד הביטחון הזמין מרפאל מערכת מתקדמת של לווייני תצפית זעירים, שצפויה לשיגור בעוד שנתיים, שפרטיה מסווגים. הלוויינים הקטנים והזולים של רפאל אמורים לסייע בהשגת מודיעין טאקטי מיידי, להשלים את לווייני האופק שמספקת התעשייה האווירית, שיש להם יכולות מתקדמות יותר ושנות שירות ארוכות יותר בחלל.

"אנחנו לא נפתח בתל אביב מערכות הנעה ללוויינים, אלא בתחומי הניהול והשליטה, עיבוד התמונה והמידע ועוד", אומר יובל מילר, סמנכ"ל בכיר ברפאל וראש חטיבת אוויר ומודיעין. "המיקום מאפשר לנו לגייס עובדים מצטיינים גם ממרכז הארץ, כשהעובד יכול להתעסק בקצה הטכנולוגיה מהחלל מתל אביב". בחברה מדברים על מרכז פחות פורמלי ממתקן רגיל של תעשייה ביטחונית, שאפשר יהיה לראות בו עובדים מגיעים עם כלבם למשרד.

מרכז החלל של רפאל בת"א, צילום: דוברות רפאל מרכז החלל של רפאל בת"א | צילום: דוברות רפאל מרכז החלל של רפאל בת"א, צילום: דוברות רפאל

לוויין Lite SAT של רפא"ל, צילום: דוברות רפאל לוויין Lite SAT של רפא"ל | צילום: דוברות רפאל לוויין Lite SAT של רפא"ל, צילום: דוברות רפאל

רפאל תעסיק במרכז החדש יותר מ-100 עובדים, שיצטרפו ל-7,500 עובדיה ברחבי הארץ. החברה שהפכה למעסיק הגדול ביותר באזור הצפון, פתחה בשנים האחרונות מרכזי פיתוח גם בבאר שבע ובירושלים.

המוצר העיקר שעליו יעבוד המרכז הוא לוויין ה-Lite Sat, לוויין תצפית שונה משנמכר כבר למשרד הביטחון, במשקל של פחות מ-100 ק"ג, כשליש משל לווייני האופק של התעשייה האווירית, שעדיין יוכל להציע רזולוציה קרובה אליו, של כ-50 ס"מ. מחירו של לוויין כזה אמור להיות סביב 10 מיליון דולר, כעשירית ממחירו של אופק, במטרה לשגר לחלל כמה לוויינים ביחד, כדי להוזיל את השיגור ולאפשר ביקורים חוזרים בתדירות גבוהה מעל היעדים המודיעיניים.

"בזכות מערכת ההנעה החשמלית שפיתחנו ללוויינים, אנחנו יכולים למקם את הלוויין במסלול נמוך יחסית, של 300 ק"מ מעל כדור הארץ מה שמסייע לקבלת רזולוציה גבוהה יותר גם מערכת אופטית פחות מתוחכמת", מסביר מילר. "ההוזלה הגדולה של העלויות בתחום מאפשרת היום לעשות מלוויינים כאלה תצפיות שעד היום נעשו ממל"טים שאפשר להפיל, ושלא תמיד יהיו במקום שבהם נזקקים להם. לוויין תמיד נמצא במסלול והרבה יותר חסין.

"לא מדובר עוד בלוויין בודד אלא בקונסטלציה של הרבה לוויינים המשולבת עם יכולות פיענוח ותחכום ממדרגה הראשונה בעולם שכבר בשימוש בידי לקוחות ביטחוניים. רפאל מפתחת ללקוח קונסטלציה טקטית רבת יכולת, שמספקת פתרונות למשימות מבצעיות שלא היו אפשריות עד היום מהחלל", ציין מילר.

רפאל מייצרת כבר יותר מ-30 שנה מנועים למשגר הלוויינים הישראלי שביט, ועד כה הותקנו בעשרות לוויינים, ישראלים וזרים, מערכות הנעה ללוויינים שמייצרת החברה. אולם מרכז החלל מבטא כניסה ראשונה של החברה לבניית לוויינים שלמים, תחום שעד היום נשלט בארץ בידי התעשייה האווירית. רפאל חתמה על הסכם עם יצרנית אמריקאית להשלים את יכולותיה לבניית הלוויינים עצמם, לאחר שהסכם שחתמה לרכישת חברה ספרדית בתחום בוטל בשלב בדיקות הנאותות.

תגיות