אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התכנון של רגב: רכבת קלה מב"ש לקרית המודיעין בנגב צילום: אוהד צויגנברג

התכנון של רגב: רכבת קלה מב"ש לקרית המודיעין בנגב

שרת התחבורה מקדמת פתרון תחבורתי שיסייע לשיטתה להגעת המשרתים לבסיס; זאת באמצעות שילוב של קו הרכבת הרגיל הקיים כיום בין ת"א לב"ש, ומשם רכבת קלה לקרית המודיעין; בהמשך יחובר הקו מב"ש למסילה המזרחית; עם זאת, לתוכנית אין כיום מימון ואינה נמצאת בלו"ז התכנוני של רכבת ישראל

10.08.2020, 14:26 | ליאור גוטמן

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, הודיעה היום (ב') שתקדם פתרון תחבורתי שיקל על מעבר קרית המודיעין לנגב: מדובר בשילוב של קו הרכבת הכבדה מתל אביב לבאר שבע - קו שכבר קיים כיום - ומשם רכבת קלה לבסיס אמ"ן המתוכנן באזור ליקית, צפונית לבאר שבע. החלטת השרה על הקמת המסילה לבסיסי צה"ל בנגב תאפשר בעתיד חיבור למסילה המזרחית, זאת כחלק מחזונה לחיבור ישראל מצפון לדרום. כזכור, אחת מאבני הנגף למעבר צה"ל לשם הייתה שאלת התחבורה והרצון של המשרתים להימנע משעות על הכביש בכל בוקר וערב.

קראו עוד בכלכליסט

הבעיות בתוכנית הן היעדר מימון עדכני, ובכך שהיא לא נמצאת בלו"ז הפיתוח של רכבת ישראל ועוד לא נמצא זכיין לאותו חיבור של הרכבת הקלה. עם זאת, במידה שהממשלה תחליט לקדם את הנושא ניתן יהיה להשלים את התוכנית תוך כמה שנים, ועוד לפני המעבר המתוכנן של החיילים לשם בשנת 2026. התוכנית כוללת הקמת מסילה חדשה בין צומת גורל לבסיס ליקית שתאפשר קשר רכבתי ישיר לחיילים, לצד הקמה של מסילות רכבת נוספות בין אזור המרכז לתחנת האוניברסיטה בבאר שבע, עליהן ייסעו רכבות במהירות של עד 250 קמ"ש, עם עצירות בנתב"ג, בקרית גת ובבאר שבע. תוכנית זו מקודמת בימים אלה באמצעות רכבת ישראל בוועדה לתשתיות לאומיות.

הדמיה של קרית המודיעין, צילום: דוברות משרד הביטחון הדמיה של קרית המודיעין | צילום: דוברות משרד הביטחון הדמיה של קרית המודיעין, צילום: דוברות משרד הביטחון

לפי רגב השילוב בין שני אמצעי התחבורה יאפשר הגעה ממרכז הארץ לבסיס בתוך 70 דקות לכל היותר. "מעבר צה"ל לנגב הוא משימה לאומית והמשך החזון הציוני, שיאפשר נגישות לחיילים ולאזרחים כאחד. קיצור משך זמן הנסיעה בין הדרום לצפון הוא ערך עליון. חיבור זה יאפשר לחיילים לגור בנגב ולהתאהב בו, ויחסוך מהם את הצורך להגיע לבסיס מהמרכז, כיוון שיבחרו לגור בבאר שבע, עומר, נבטים ושאר היישובים באזור".

במהלך השנים האחרונות הוצעו מספר חלופות להסעת החיילים. בין השאר הציע משרד הביטחון לתכנן רכבת ייעודית עבור החיילים, שתמשיך מדרום לעומר ותגיע עד לשער הבסיס. מנגד, משרד התחבורה דרש כי הפתרון יתבסס על מערכת התחבורה המקודמת למרחב באר שבע, במסגרת התוכנית האסטרטגית הקיימת.

ההחלטה התקבלה בדיון שהתקיים בראשות השרה רגב ובהשתתפות נציגים של משרד התחבורה, משרד הביטחון, רכבת ישראל, חברת נתיבי ישראל, חוצה ישראל והמל"ל. החלטת השרה בנושא מעבר צה"ל לנגב מתחברת להחלטה האסטרטגית שהתקבלה היום עם קידום שדה תעופה שלישי בדרום.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות