אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סוף למודל עסקי מעוות צילום: רויטרס, בלומברג

פרשנות

סוף למודל עסקי מעוות

הצו החדש בקליפורניה בנוגע לאובר וליפט יכול להצמיח תחרות חדשה ובריאה בין נהגים עצמאים ומאוגדים

12.08.2020, 07:23 | ויקי אוסלנדר

אחרי שנים של מאבק, ובחסות הקורונה, הורה בית המשפט בקליפורניה לחברות שיתוף הנסיעות אובר וליפט לסווג מחדש את הנהגים שלהן, כך שיוכרו כעובדי החברה. "כעת, כשהנאשמות נמצאות בשפל של כל הזמנים, זה הזמן הטוב ביותר עבורן לשנות את נהליהן העסקיים מבלי לגרום להשפעות שליליות מרחיקות לכת", נכתב בצו שצפוי להשפיע על מעל 500 אלף נהגים ונהגות.

צו בית המשפט אוכף חוק שנכנס לתוקפו בקליפורניה ב־1 בינואר 2020. על פי החוק, סיווג עובדים כעובדי קבלן דורש מהחברות להוכיח שהעובדים אינם נתונים לשליטתן ומורשים לעבוד מחוץ להן. עד כה סירבו החברות להכיר בנהגים כעובדים, מה שאפשר להן לשלול מהם הגנות כמו שכר מינימום, שעות נוספות, חופשת מחלה או תשלום דמי אבטלה שהיו זכאים להם - לו היו עובדים מן המניין.

קראו עוד בכלכליסט

החברות הודיעו כי ינצלו את זכות הערעור שניתנה להן. "הנהגים לא רוצים להיות עובדי החברה. נקודה", ציינה דוברת ליפט. "עם למעלה מ־3 מיליון מובטלים בקליפורניה, המנהיגים הנבחרים שלנו צריכים להתמקד ביצירת משרות, לא בנסיונות לסגור ענף שלם", הוסיף דובר מטעם אובר.

המשמעות המיידית לנהגים היא איזון מערכת היחסים מול החברות. עד כה הם נאלצו לספוג את כל עלויות התפעול של ליבת העסק של אובר וליפט — רכישת רכב, טיפול שוטף וביטוח, ובמקביל היו לכודים בתנאי החברות בנוגע לתמחור, הקצאת עבודה ואפס הטבות סוציאליות. 

שירותי הסעות בתשלום אובר וליפט, צילום: רויטרס, בלומברג שירותי הסעות בתשלום אובר וליפט | צילום: רויטרס, בלומברג שירותי הסעות בתשלום אובר וליפט, צילום: רויטרס, בלומברג

מבנה זה הוא הסיבה המרכזית לכך שהחברות הצליחו לפעול ברחבי העולם לאורך השנים ללא מודל רווחי — פשוט אין להן עלויות העסקה משמעותיות. עד היום, רוב ההון מתוך 30 מיליארד הדולרים שאובר וליפט גייסו, הושקע בלסבסד נסיעות ולייצר מצג שווא של שחיקת מחירים. זאת במטרה לדחוק את כל המתחרות לפשיטת רגל, להשתלט על נתחי שוק שלמים כמונופולים ואולי לפעול סוף סוף בטריטוריה רווחית.

הצו הנוכחי יגדיל את עלויות התפעול של אובר וליפט, שכמובן יושתו על הנוסעים. במקביל, ייתכן ויצמיח תחרות חדשה מצד הנהגים העצמאים והמאוגדים ויחזיר את התעשייה להיות מה שהיתה לפני העיוות העסקי שיצרה אובר באמצעות כסף זול שגייסה. אם כך יקרה, ישורטט גבול חשוב מאוד לתעשיית ההון סיכון: כל הכסף בעולם לא יכול להציל מודל עסקי שניצול עובדים הוא תנאי בסיסי לקיומו.

תגיות