אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרגולטורים שמו ברקס להטבות של רגב לעובדי נמל אשדוד צילום: אוראל כהן

הרגולטורים שמו ברקס להטבות של רגב לעובדי נמל אשדוד

רשות התחרות ורשות החברות הממשלתיות עוצרות ניסיון של שרת התחבורה להיטיב עם עובדי נמל אשדוד רגע לפני רפורמה. הממונה על התחרות במכתב שהגיע לכלכליסט: “עיקרו של הסדר זה - הפחתת תחרות"

12.08.2020, 06:57 | ליאור גוטמן

התוכניות של שרת התחבורה מירי רגב להפקיד את כלל רציפי נמל אשדוד, כולל שני רציפים שנועדו לעבור למתחרים במטרה לייצר תחרות בנמל, בידי הוועדים, נבלמו על ידי מנהל רשות החברות הממשלתיות ינקי קוינט והממונה על התחרות עו"ד מיכל הלפרין, כך נודע ל"כלכליסט". שני הרגולטורים שלחו בנפרד מכתבים לרגב, שר האוצר ישראל כץ ובכירי האוצר, ובהם דרישה לעצור הבטחות מצד השרים לוועדי העובדים.

קראו עוד בכלכליסט

ב"כלכליסט" פורסם לאחרונה כי רגב פנתה לכץ וביקשה שיבטל התניה ישנה שלו שקבעה שני רציפי הנמל באשדוד - 24 ו־25 - יעברו לשחקן חדש שיתחרה בנמל הישן. העובדים חששו שמעבר של שני הרציפים שנמצאים בתוך הנמל אבל מי שהקימם היה הרגולטור "נמלי ישראל", והדבר ייצור להם תחרות פנימית שמתווספת לתחרות מצד הקמת הנמל החדש והפרטי שייפתח שם בשנה הבאה. באשדוד נזכרים במה שקרה בנמל חיפה לפני 25 שנה, אז התבצעה הפרטה של מספנות ישראל, ואף שמדובר בחלק פיזי של הרציפים והנמל, החל לפעול שם גוף פרטי.

נמל אשדוד, צילום: אוראל כהן נמל אשדוד | צילום: אוראל כהן נמל אשדוד, צילום: אוראל כהן

פנייתה של רגב לכץ מגיעה ערב בחירות אפשריות ומתוך הבנה שתמיכת הוועדים מעניק יתרון במקרה של הליכה לקלפי. "ישראל, מי כמוך מכיר ומבין את הרגישות לפניות עובדים בימים אלה לבתי המשפט”, כתבה רגב. "אני מתרשמת ומשוכנעת שהסרת ההתניה אין בה לפגוע בזכויות המדינה, שכן בעתיד יוכל הממונה על התחרות להפעיל סמכותו ולמנוע מהמשקיע את פיתוח הרציפים. אני משוכנעת שהסרת ההתניה תאפשר סיום מהיר של כלל המשאים ומתנים בין נמל אשדוד לאוצר, למשרד התחבורה, חנ"י (חברת נמלי ישראל - ל"ג) ואף מול רשות החברות". הבוקר אמורה להתקיים ישיבה בין כץ לרגב כדי להחליט כיצד מתקדמים עם הנושא.

המהלך - פגיעה בתחרות

הבקשה של רגב עוררה התנגדות מצד רגולטורים, כל אחד מסיבותיו. "זה כמה שנים מתקיים משא ומתן בין הנמל, הוועדים, ההסתדרות והמדינה", כתבה הלפרין לרגב, ומחלקת את סוגיית העברת הרציפים לוועדים לשני תחומים. הראשון קובע שאם הרגולטור יסכים לבקשה, כך שחברת נמלי ישראל תתחייב בפני נמל אשדוד שלא להביא לרציפים החדשים מפעיל חדש שיתחרה בעבודת הנמל הקיים, "הדבר מהווה הסדר כובל בהתאם לחוק התחרות הכלכלית. הסדר זה אסור על פי חוק ועריכתו עולה כדי הפרת חוק אם לא זכה לאישור בית הדין לתחרות". הלפרין מדגישה כי "אין זה משנה אם הסדר כובל נעשה בכתב או בעל פה, במפורש או במשתמע, בקריצת עין או הנהון ראשים, משמעותו זהה", ומסכמת בכך ש"על פני הדברים הסדר מהסוג המוצע במכתב עיקרו אחד: הפחתת התחרות בין נמל לאשדוד ובין מתחרה פוטנציאלי, ועל כן נראה כי הסדר מעין זה לא יעמוד בתנאים הנדרשים לצורך קבלת פטור או לצורך כניסה לגבולות הפטור". 

מיכל הלפרין, ינקי קווינט ומירי רגב, צילומים: בשמת איבי, שלו שלום, אלכס קולומויסקי מיכל הלפרין, ינקי קווינט ומירי רגב | צילומים: בשמת איבי, שלו שלום, אלכס קולומויסקי מיכל הלפרין, ינקי קווינט ומירי רגב, צילומים: בשמת איבי, שלו שלום, אלכס קולומויסקי

לגבי הענקה לוועדי העובדים בלעדיות על הרציפים האמורים, הלפרין קובעת ש"במסגרת הרחבה ומיזוג, המשמעות המעשית כי נמל אשדוד יקבל בעתיד מידי חברת נמלי ישראל, הבעלים של הרציפים כיום, את הזכות להפעיל שירותי נמל בשטח הרציף. הקצאה זו עשויה להיחשב כמיזוג חברות בהתאם לחוק התחרות הכלכלית, והשאלות האם המהלך הוא מיזוג והאם זה מחויב בדיווח (חברת נמלי ישראל נסחרת בבורסה - ל"ג) ייבחנו על פי מצב הדברים בעתיד ולא על פי המצב היום". בפועל טוענת הלפרין כי המהלך מוביל להפחתה בתחרות משלושה מתחרים פוטנציאליים לשניים.

הרפורמה בנמל אשדוד מיליונים לעובדים, אבל הנמל יפסיד כ־900 מיליון שקל ברשות החברות הממשלתיות טוענים כי הרפורמה המתגבשת בנמל כוללת עלויות גבוהות כתוצאה מפרישת עובדים - "עם עלות מוערכת של כשלושה מיליון שקל חדשים לעובד"; ראש הרשות ינקי קווינט: "יש לאשר תוכנית פרישה גדולה יותר בכמות העובדים ומצומצמת יותר בסך העלות שתשולם לכל עובד פורש" ליאור גוטמןלכתבה המלאה

השורה התחתונה של הלפרין היא ש"כך או כך חובת הדיווח וקבלת אישור הממונה בטרם התחלת המיזוג מחייבים את אישור החברות הממשלתיות מראש", מה שמטיל ספק ביכולת של רגב וכץ לקדם במהירות את המהלך.

החשש: הסכם הרפורמה בחיפה ייפתח מחדש

מנהל רשות החברות ינקי קוינט טוען במכתבו למנכ"לית משרד האוצר, ראש אגף התקציבים, הממונה על השכר באוצר ומנכ"ל משרד התחבורה, כי הותרת שני רציפים בידי העובדים היא הטבה חדשה ולא מוכרת, שמתווספת לתוכנית פרישה מאתגרת (פרטים במסגרת משמאל), ומציין שעלות הקמת רציפים 24 ו־25 שהוקמו על ידי “נמלי ישראל” “ומשמשים אותה בהקמת נמל הדרום - הנמל הפרטי החדש" היא כ־700 מיליון שקל.

קוינט מדגיש כי "רציפים אלה אינם מהווים חלק מהשטח התפעולי של נמל אשדוד" ולכן "ככל שיוחלט על מתן שטחים כאלה לנמל אשדוד, נדרש לקבל את אישור הגורמים המוסמכים בחנ"י, בהתחשב בין היתר בכך שחנ"י הינה חברה שהנפיקה אגרות חוב לציבור ובהתחשב במגבלות שקיבלה על עצמה חנ"י באישור הממשלה, במסגרת הצעת אג"ח לציבור". לדבריו, "נדרש לבחון האם בהענקת מתן כזה לנמל אשדוד, אשר מטיב יותר מהמתנים שניתנו בהפרטת נמל חיפה משנה שעברה, אין כדי לגרום לפתיחת הסכמות שהושגו עם עובדי חיפה", ומציין ש"בהתאם לעמדת מבקר המדינה מדו"ח שפורסם בעניין הרפורמה בנמלי הים ב־2019, נדרש לבחון אם הסכמות עם עובדים מצריכות עדכון החלטת ועדת השרים לענייני הפרטה או בקבלת החלטה חדשה, במידה והן כוללות התייחסות למתווה הפרטה השונה מזה שאושר בעבר".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות