אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לקרב מול אפל וגוגל - מפתחי פורטנייט הגיעו מוכנים צילום: Getty Images

לקרב מול אפל וגוגל - מפתחי פורטנייט הגיעו מוכנים

פורטנייט הוא משחק חינמי המבוסס על רכישות תוך-משחקיות, ועקב הסירוב של המפתחת לשתף את אפל וגוגל ברווחים שלה, היא הוסרה מהחנויות המקוונות - מה שהוביל את החברה למלחמה. בקרב הזה אפיק גיימס הצליחה למצב את עצמה כאנדרדוג תוך נסיון להציב זרקור על המדיניות הלא הוגנת של חנויות דיגיטליות. מהלך יח"צני מבריק אך גם מניפוליסטי

16.08.2020, 14:40 | עמית קלינג
לקרב הזה אפיק (Epic) הגיעו מוכנים. הם ידעו טוב מאוד למה הם נכנסים כשהעדכון האחרון למשחק היריות המפורסם שלהם, פורטנייט, הוסיף אפשרות לרכוש את המטבע הפנימי של המשחק בתשלום ישיר לאפיק. פורטנייט הוא משחק חינמי שכל הכלכלה שלו מבוססת על רכישות תוך-משחקיות – אבל במשחק אינטרנטי, יש לא מעט שחקנים שמוכנים לפתוח את הארנק בשביל לעצב את הדמות שלהם בצורה ייחודית ולבלוט בשטח. כמה זה לא מעט? השנה, לפי פורבס, המשחק מרוויח כ-1.6 מיליון דולר ביום והמותג עצמו שווה כ-16 מיליארד. ועדיין, כשהקרב שלהם הוא מול אפל, אפיק מצליחה למצב את עצמה כאנדרדוג, ואפילו בתור לוחמת צדק מול תאגיד גדול ממנה. זהו, כמובן, קודם כל מהלך יח"צני מבריק – אבל הוא גם לא שקרי או מניפולטיבי לחלוטין.

קראו עוד בכלכליסט

אפשר להתווכח שעות האם זה הוגן או לא, מונופוליסטי או לא, אבל אפל גובים 30% מכל רכישה שמתבצעת בחנות האונליין שלהם, מה שאומר שאם מישהו משחק פורטנייט על אייפון, על אייפד או על מק וקונה שם, למשל, תרמיל גב חדש, כובע או עיצוב לנשק – אפל גוזרים על זה קופון בגובה כמעט שליש מהמחיר.

אפיק גיימס יצרנית פורטנייט , צילום: Getty Images אפיק גיימס יצרנית פורטנייט | צילום: Getty Images אפיק גיימס יצרנית פורטנייט , צילום: Getty Images

אפל גם אוסרת, כמובן, על כל אפליקציה או משחק, לא משנה כמה היא גדולה, לאפשר תשלום ישיר למפתחים שלהם. אפיק ידעו שהעדכון האחרון שלהם הוא פרובוקציה, ואפילו פורטנייט הוא לא מותג מספיק גדול בשביל לשנות את המדיניות הנוקשה של אפל. אפל אכן הורידו את המשחק מחנות האפליקציות שלהם, כאשר מי שכבר התקין אותו עדיין יכול להמשיך לשחק, ואף לבצע רכישות – אם כי אפשרות התשלום הישיר נחסמה. אפיק הגישה תביעה (עם כתב תביעה בן 62 עמודים שבבירור הוכן זמן רב מראש). עד כאן הכל כרגיל. מכאן שום דבר הוא לא כרגיל.

מלחמות תאגידיות הן בדרך כלל עקובות מדם בחדרי ההנהלה אבל יחסית מנומסות כלפי חוץ. מתקפה תקשורתית חזיתית כמו זו של אפיק נגד אפל היא פשוט חסרת תקדים, לכל הפחות בעולם הגיימינג. אפיק יצאו מיד לא רק עם כתב תביעה אלא גם עם סרטון המהווה פרודיה על פרסומת ה"1984" האגדית של אפל משנות ה-80. אז היא תרמה למצב את אפל כאנטיתזה חתרנית לשלטון הפי.סי. הפעם אפיק הפכו את הקערה על פיה, כשהם למעשה שיחזרו את הפרסומת, רק בתוך העולם של פורטנייט, כאשר אפל (בדמות תפוח מדבר) מלוהקים לתפקיד הנבל התאגידי המנוכר ששולט על זומבים מריירים ואפיק מופיעה כדמות צבעונית ואמיצה. הסלוגן? "אפל חוסמת את פורטנייט ממיליארד מכשירים. אל תתנו ל-2020 להפוך ל-1984". ההאשטאג? #FreeFortnite, לא פחות.

האשטג מאבק פורטנייט נגד גוגל ואפל, צילום: Epic Games האשטג מאבק פורטנייט נגד גוגל ואפל | צילום: Epic Games האשטג מאבק פורטנייט נגד גוגל ואפל, צילום: Epic Games

כמובן שזה לא נגמר כאן. טים סוויני, מנכ"ל אפיק, תקף אותם בטוויטר ושטח את המשנה שלו בכמה ציוצים מנוסחים היטב. ליצרנים של סמארטפון אין זכות להכתיב תנאים לעסקים שרוצים להשתמש בפלטפורמה שלהם. המונופול של חנות האפליקציות של אפל הוא מוגזם ואין להם זכות להכתיב לצרכנים איפה הם עושים את הקניות שלהם – ועל מנת להמחיש איך פתיחת שוק המטבע הדיגיטלי של פורטנייט, ה-V Bucks, תועיל לגיימרים, כמובן שאפשרות הרכישה הישירה החסומה הייתה מוזלת מאוד. "זה לא קרב בין חברה ששווה מיליארדים לחברה ששווה טריליונים", הוא הדגיש והבהיר שאפיק לא מחפשת הטבות מיוחדות אלא שינוי גורף במדיניות עבור כל המפתחים.

פורטנייט נגד גוגל ואפל, צילום: Cnet פורטנייט נגד גוגל ואפל | צילום: Cnet פורטנייט נגד גוגל ואפל, צילום: Cnet

אפשר להאמין לכוונות של סוויני. מזה זמן רב הוא משתמש בפלטפורמה שלו בשביל להמחיש את ההתנהלות הבעייתית של אפל, שלא מסתפקים בגביית מס של 30% מרכישות דיגיטליות בחנות שלהם – הם גם מנסים לגבות את אותו סכום מעסקים שעברו להתנהלות דיגיטלית בתקופת הקורונה, גם כשמדובר בתשלומים ישירים לעסקים זעירים, כמו שיעורים וסדנאות שהועברו דרך פונקציית "חוויות האונליין" של Airbnb (שכוללות דברים כמו שיעורי בישול, מדיטציה מודרכת ומופעי דראג).

סוויני אף רמז שלפי המדיניות הנוקשה של אפל, הם יכולים אפילו לדרוש 30% משכר לימוד המשולם למכללות שעוברות להוראת אונליין. אפשר להאמין לסוויני גם בכך שיש לו חיבה אמיתית למפתחי משחקים ושזו נקודה רגישה עבורו, ושהוא באמת מוכן להשתמש במעמד שלו בשביל להילחם את המלחמה שלהם. אחרי הכל, הוא פיתח משחקים עצמאיים מאז תחילת שנות ה-90, עם כותרים שהפכו לקלאסיקות כמו ZZT ו-Jill of the Jungle והוא יודע איך הם מרגישים. בכלל, נראה שסוויני חושש מאוד מכך שסיפור הקרב של אפיק נגד אפל ייארז כקרב של "חברה של מיליארדים מול חברה של טריליונים", ולכן הוא אפילו לא מחפש פיצוי כספי – הוא רוצה שחנות האפליקציות של אפל תוכרז כמונופול לא הוגן.

אבל יש עוד סוגיה שמרחפת מעל כל זה: חנות המשחקים של אפיק, שנכנסה להילוך גבוה לפני כשנה ומנסה להתחרות בעיקר בחנות המשחקים הגדולה של חברת Valve, סטים, שעדיין מחזיקה בנתח גדול בהרבה מאפיק במלחמת החנויות הדיגיטליות במחשב האישי, לוקחת גם היא בין 20 ל-30 אחוזים מכל מכירה בחנות (לעומת ה-12 אחוז הצנועים בהרבה של אפיק).

המלחמה של אפיק באפל היא לא רק המלחמה של אפיק באפל – היא גם נסיון להציב זרקור על המדיניות הלא הוגנת של חנויות דיגיטליות. הסאבטקסט ברור: מפתחי משחקים, בואו אלינו לאפיק. אנחנו מבינים לליבכם, אנחנו רוצים בטובתכם. אז לא, זו לא בדיוק מלחמה באח הגדול, אבל "האח הקטן" שהוא אפיק בוודאות צודק בדבר אחד – כשהידיים שלהם נכנסות לכיסים של המפתחים, הן לא הולכות כל כך עמוק. וזה גם משהו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות