אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביהמ"ש נתן רוח גבית להכשרת הישוב בדרך להקמת מגדל של  60 קומות בצומת מעריב הדמייה: משה צור אדריכלים

ביהמ"ש נתן רוח גבית להכשרת הישוב בדרך להקמת מגדל של 60 קומות בצומת מעריב

הכשרת הישוב ערערה על הגבלות רשות התעופה האזרחית אשר קבעו כי לא ניתן להקים מגדל של מעל ל-42 קומות. ביהמ"ש החליט להחזיר לוועדה למתחמי רעש מטוסים את הדיון בתוכנית

20.08.2020, 12:21 | דותן לוי

התקדמות במאבק של הכשרת הישוב להקמת מגדל בן 60 קומות במקום בית מעריב בתל אביב.

קראו עוד בכלכליסט

אתמול (ד') התקבל פסק דין בעניין המגדל אשר החברה מתכננת להקים ב"צומת מעריב" בת"א, ובו נקבע, כי יש להשיב את הדיון בבקשת החברה לוועדה למתחמי רעש מטוסים ("הוועדה למר"מ"), על מנת שזו תנחה את רשות התעופה האזרחית ("רת"א") לבחון את הבקשה ולקבוע האם ניתן לבחון שוב את הסיכונים הבטיחותיים הכרוכים בחריגה ממגבלת הגובה המבוקשת, על ידי הנמכת גובה הבניין המבוקש.

הפניה של הכשרת הישוב לבית המשפט נובעת מהחלטה של רשות התעופה האזרחית להגביל את גובה המגדל ל-42 קומות בשל מגבלות תעופה, וזאת בניגוד לתוכנית המקורית שהופקדה על ידי הוועדה המחוזית שלפיה היה אמור להתנשא לגובה 60 קומות (256 מטר).

בית מעריב שנהרס, צילום: שאול גולן בית מעריב שנהרס | צילום: שאול גולן בית מעריב שנהרס, צילום: שאול גולן

במסגרת פסק הדין, התקבלה הבקשה העיקרית של החברה במסגרת העתירה המנהלית שהגישה על ידיה, וניתנה הוראה להשיב את הדיון בבקשה לבנית המגדל לגובה של 60 קומות (256 מטר) לוועדה למר"מ על מנת שזו תנחה את רת"א לבחון את הבקשה. עמדת החברה, הנתמכת בסקר ובחוות דעת נוספות של יועצים מקצועיים מישראל ומחו"ל, היא שהקמת המגדל בגובה 60 קומות במיקום בו מדובר, אינה יוצרת סיכונים בטיחותיים אשר יש בהם כדי למנוע את אישור הבקשה, על פי התוכנית שהוועדה המחוזית החליטה להפקיד במקור.

במקביל, ממשיכה החברה בקידום התכנון של המגדל מול מוסדות התכנון, ונמצאת לקראת הגשת בקשה להיתר חפירה ודיפון, וכן להגשת בקשה למתן תוספת שימושים, לרבות ייעוד שטחים למגורים. הכשרת הישוב צפויה לסיים את הקמת המגדל בתוך 6-5 שנים, כאשר עלויות ההקמה צפויות לעמוד על כ-400 מיליון שקל.

   

הדמיית מגדל יעקב נמרודי בצומת מעריב, הדמייה: משה צור אדריכלים הדמיית מגדל יעקב נמרודי בצומת מעריב | הדמייה: משה צור אדריכלים הדמיית מגדל יעקב נמרודי בצומת מעריב, הדמייה: משה צור אדריכלים

המחלוקת על גובה המגדל  60 או 42 קומות

המחלוקת סביב סוגיית גובה המגדל התגלעה ביולי 2018 כאשר הוועדה המחוזית בתל אביב החליטה על הפחתת מספר הקומות מ-60 ל-42. ההחלטה התקבלה בשל התנגדות גורפת של רת"א, וזאת על אף שהחברה הציגה סקר תעופתי שנערך על ידי חברה בינלאומית אשר קבעה כי המגדל בן 60 הקומות לא יפגע בבטיחות הטיסה בנמל התעופה בן גוריון, ואין מניעה לאשר את מלוא הגובה שתוכנן במקור.

לטענתם, למרות ממצאי הסקר, הוועדה למר"מ, שהיא הגורם המוסמך לכך במינהל התכנון שבמשרד האוצר, סירבה לאשר את מלוא גובה המגדל שתוכנן, אך תוך שהיא קוראת לרת"א "לערוך בדיקה מקיפה של אפשרויות השינוי של הגבלות הבניה לגובה בהוראות ובתשריט התמ"א, תוך התייחסות לאמות המידה הנהוגות בארץ ובעולם".

בפברואר 2020, לאחר שהושלמה הריסת מבנה "בית מעריב", פורסמה למתן תוקף הקמת מגדל בן 42 קומות בגובה של 180 מטר, בתוכנית הכוללת שטחים עיקריים בהיקף של 43.5 אלף מ"ר ביעוד לתעסוקה ומסחר. בחודש ינואר 2020 החברה הגישה - באמצעות עורכי הדין ענת בירן, אפרת לרנר, נרי ירקוני ורון נבון - עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו.

תגיות