אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אי.די.בי זקוקה לעוד 188 מיליון שקל כדי לצלוח את שנת 2020 צילום: איתן שגב

אי.די.בי זקוקה לעוד 188 מיליון שקל כדי לצלוח את שנת 2020

אי.די.בי צריכה לפרוע 446 מיליון שקל עם קופה ריקה. השבוע היא תמכור 3.5% מכלל ביטוח ויתברר אם בעל השליטה אדוארדו אלשטיין יזרים לה 70 מיליון שקל שלהם התחייב, שכבר נמצאים בבנק בארץ. ייתכן שהמהלכים האלו לא ימנעו את קריסתה השנה

23.08.2020, 07:03 | גולן חזני

יותר משש שנים חלפו מאז שאדוארדו אלשטיין רכש את השליטה באי.די.בי פתוח ודימום הכספים לא נעצר, חרף הזרמות של כ־3 מיליארד שקל לחברה מצידו. מדו"חות החברה לרבעון השני ולמחצית הראשונה של 2020 עולה כי היא סובלת מגירעון של מיליארד שקל בהון העצמי וכי השווי הנכסי הנקי שלה (NAV) שלילי ברמה של 862 מיליון שקל. מדובר בשיפור קל בהשוואה לשווי נכסי נקי שלילי ברמה של 1.1 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון. בשל כל זאת, ובשל העובדה שבידי החברה, שחייבת למחזיקי האג"ח שלה כ־2 מיליארד שקל, יש מזומנים בהיקף של 5 מיליון שקל בלבד, מעל לדו"חותיה ממשיכה להתנוסס הערת עסק חי.

קראו עוד בכלכליסט

"אגרות החוב של החברה נסחרות בשיעורי תשואה גבוהים במיוחד, ובהיעדר נכסים חופשיים משעבוד החברה תתקשה מבחינה מעשית למחזר את ההתחייבויות הפיננסיות שלה בדרך של גיוס חוב", נכתב בדו"חות. ואכן, סדרה ט', שהחוב כלפי המחזיקים שלה עומד על קרוב ל־900 מיליון שקל, נסחרת בתשואה של 205%. גם סדרות י"ד וט"ו, שהחוב כלפיהן עומד על 745 מיליון שקל ו־237 מיליון שקל בהתאמה, שמחזיקות בשעבוד על מניות השליטה בדסק"ש ועל מניות בכלל ביטוח בהתאמה, נסחרות בתשואות זבל ובמחיר נמוך באופן משמעותי מהחוב.

בימים אלו אי.די.בי מנהלת משא ומתן להסדר חוב מול נציגויות הסדרות השונות, כשלסדרה ט', שאינה מחזיקה בשעבודים כלל, היא מציעה תספורת של חצי מיליארד שקל. בשלב זה המחזיקים אינם ממהרים להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי, משום שהדבר יקנה לאלשטיין עילה לא להזרים בחודש הבא 70 מיליון שקל כמובטח, וזאת במסגרת התחייבות להזרמה כוללת של 210 מיליון שקל בשלושה תשלומים שווים בכל ספטמבר. תשלום אחד כבר בוצע, הבא אמור להתבצע בחודש הבא והשלישי בספטמבר 2021. השבוע כבר ניתן יהיה לדעת אם אלשטיין מתכוון לעמוד בהתחייבות. סימן שאלה מתנוסס מעל הכוונה הזו שכן הוא רמז שהפעולות האחרונות של המחזיקים עשויות לספק לו עילה לנסיגה מההתחייבות הזו.

עד סוף השנה הנוכחית אי.די.בי צריכה לפרוע חובות של 446 מיליון שקל. ל"כלכליסט" נודע כי השבוע אי.די.בי תמכור 3.5% ממניות כלל ביטוח, וזאת בהתאם למתווה של הרגולטור, שאמורות להכניס לקופתה כ־80 מיליון שקל. בהנחה שאלשטיין יזרים 70 מיליון שקל בספטמבר הקרוב, שבלעדיהם אי.די.בי לא תוכל לפרוע 45 מיליון שקל למחזיקי סדרה ט' בחודש זה, עדיין יחסרו לחברה 188 מיליון שקל כדי לצלוח את 2020 (ראו תרשים).

ל"כלכליסט" נודע כי קרן דולפין של אלשטיין כבר העבירה את הסכום לחשבון בנק בישראל, אולם אלשטיין טרם הודיע למחזיקים אם יעביר אותו לאי.די.בי. נסיון העבר מלמד שאלשטיין עשוי להציב דרישות כדי לבצע זאת, וייתכן שכך ינהג גם הפעם. כך או כך, עוד בטרם העברת התשלום אי.די.בי צפויה להציע הסדר חדש לנושים, כשהמטרה היא להגיע להבנות עם סדרה י"ד שמחזיקה בשעבוד על דסק"ש.

בדו"חות מציינת אי.די.בי שביכולתה לגשר על הפער של אותם 188 מילון שקל אם תצליח לממש את ישראייר, מניות של מודיעין אנרגיה ואת חלקה בחברת IDBG שמחזיקה בנדל"ן בלאס וגאס (27%), אולם מימושים אלו רחוקים מהוצאה לפועל.

את הרבעון השני סיימה אי.די.בי ברווח נקי של 95 מיליון שקל, עלייה של 26% בהשוואה לרבעון המקביל, שהתרחשה בעיקר הודות לעליות בשוק ההון, ולעלייה במניית דסק"ש שגררה עלייה של 42 מיליון שקל באג"ח שהנפיקה דולפין לאי.די.בי בעת שהיא רכשה ממנה בסוף 2017 את השליטה בדסק"ש, תוך ביצוע מעקף לחוק הריכוזיות. החוב של דולפין לאי.די.בי עומד כיום על 2.05 מיליארד שקל. 276 מיליון שקל מסכום זה הם ריביות שאת פירעונן דוחה דולפין מדי שנה, בהתאם לשטר החוב שמאפשר לה זאת. עבור החוב הכולל משועבדות מניות השליטה בדסק"ש ששוויין עומד על 626 מיליון שקל בלבד.

בעל השליטה באי.די.בי אדוארדו אלשטיין. מחסור במזומן, צילום: איתן שגב בעל השליטה באי.די.בי אדוארדו אלשטיין. מחסור במזומן | צילום: איתן שגב בעל השליטה באי.די.בי אדוארדו אלשטיין. מחסור במזומן, צילום: איתן שגב

החברה־הבת ישראייר ביצעה במהלך הרבעון השני 400 סבבי טיסה, חרף משבר הקורונה, סיפר המנכ"ל אורי סירקיס. "פעילות זו תרמה תזרים של 2 מיליון דולר, איפשרה את העסקתם של כמחצית מעובדי החברה ושמרה על כשירותה המבצעית של ישראייר", אמר סירקיס. עם זאת, ישראייר רשמה ירידה של 80% בהכנסות, שהסתכמו ב־20 מיליון דולר ברבעון השני, מה שהוביל אותה להפסד של 10 מיליון דולר ברבעון, זאת לעומת הפסד של 2 מיליון דולר בתקופה המקבילה. את המחצית חתמה ישראייר בשחיקה של 50% בהכנסות שירדו ל־95 מיליון דולר והפסד כבד של 50 מיליון דולר, זאת לעומת הפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2019.

דסק"ש, החברה־האחות, סיימה את הרבעון השני בהפסד של 104 מיליון שקל, שיפור לעומת הפסד של 602 מיליון שקל בתקופה המקבילה. את המחצית סיימה החברה, שמנוהלת על ידי דורון כהן, בהפסד של 302 מיליון שקל. מכיוון שדסק"ש נכנסה ליתרת עודפים שלילית, היא לא תוכל לחלק דיבידנדים במשך כמעט שנתיים. עם פרסום הדו"חות יצאה דסק"ש בתוכנית רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של 300 מיליון שקל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות