אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יפעת אירני: "הצלחה של חברה לא מצויה רק בשורת הרווח" צילום: סיימון אלמלם

יפעת אירני: "הצלחה של חברה לא מצויה רק בשורת הרווח"

רשת פקטורי 54, שחולשת על שוק אופנת היוקרה, סייעה בהפקת יצירת ווידיאו של ענבל פינטו ואתגר קרת ב־180 אלף שקל, והבעלים יפעת אירני מקדמת עתה עוד מיזמים אמנותיים. “חשוב לנו לספר על החיים פה"

31.08.2020, 08:21 | מאיה נחום שחל

החיבור של רשת האופנה פקטורי 54 עם עולם התרבות והאמנות הוא יוצא דופן בנוף המקומי: אחרי תצוגת אופנה לקולה של קרן אן לצד רביעיית כלי מיתר במוזיאון תל אביב, ומיצב של הפסלת והצלמת הצעירה נועה קלגסבלד, הרשת תומכת עכשיו בפרויקט בינלאומי של הכוריאוגרפית ענבל פינטו והסופר אתגר קרת, שיצרו יחד את הווידיאו דאנס “בחוץ” המבוסס על סיפור קצר שכתב קרת בהשפעת הקורונה עבור ”הניו יורק טיימס”, ומדבר על התחושות והאווירה ביום שאחרי הסגר.

קראו עוד בכלכליסט

זו קופרודוקציה ישראלית־יפנית שיזם נספח התרבות של שגרירות ישראל ביפן אריה רוזן, והיא צולמה בתל אביב ובטוקיו ושודרה במקביל ביפן, ישראל וניו יורק, בהשתתפות הרקדנית מורן מילר והרקדן מיראי מוריאמה. פקטורי 54 השקיעה 180 אלף שקל בהפקה, השקה וקידום הפרויקט.

“לפתח מקום לשיח"

“אתגר קרת הגיע וסיפר לי על הרעיון שלו עם ענבל ושהפרויקט תלוי במימון”, מספרת יפעת אירני, בעלים וסמנכ”ל אסטרטגיה בקבוצת אירני. “הבנתי שזה סיפור שחייבים להוציא לאור בכמה שיותר דרכים ונכנסנו אליו. כיף לראות שלפעמים דווקא מתוך מגבלות נוצרים חיבורים מעניינים”.

שיתופי פעולה וחיבורים בין מעצבים ורשתות אופנה לאמנות אינם דבר חדש. לואי ויטון עשה את זה עם האמנים היפנים וקאשי מוראקמי ויאיוי קוסמה, יוניקלו עם אנדי וורהול, ורנגלר חגגו 70 עם האמן הפסיכדלי פיטר מקס. הליווי של פקטורי כלל את ההפקה, כולל בניית האתר שבו ניתן לצפות בסרט עצמו, לקרוא את הסיפור וסיפורים נוספים של קרת שנכתבו במשך התקופה, לצפות בתיעוד הפרויקט ובראיונות עם היוצרים מאחורי העבודה . אירני מספרת שהיה חשוב לה להעניק לאמנים חופש אמנותי מוחלט. “לא רצינו להפריע או להיות גורם מכתיב ביצירה של אתגר וענבל. היה חשוב לנו לא לבוא ממקום של אגו וחשיפה, אלא לעבוד יחד”.

יפעת אירני. “אחרי האונס באילת עצרנו הכל ואמרנו, ‘מה עושים שיכול לעורר שינוי? יפעת אירני. “אחרי האונס באילת עצרנו הכל ואמרנו, ‘מה עושים שיכול לעורר שינוי?'" | צילום: סיימון אלמלם יפעת אירני. “אחרי האונס באילת עצרנו הכל ואמרנו, ‘מה עושים שיכול לעורר שינוי?

לרשת פקטורי, שמייצגת בישראל מותגי יוקרה בינלאומיים כמו ברברי, בלנסיאגה ומייקל קורס, יש 16 סניפים, ארבעה אאוטלטים ומתחם ענק בכיכר המדינה תחת השם Amor. “אני לא חושבת שיש חברה בעולם, למעט חברות טכנולוגיות כמו זום, שלא הושפעה מהמצב, אבל התקופה הזאת הכריחה חברות להתפתח. הקורונה הכניסה את כולם לסיר לחץ שהאיץ תהליכים שהרבה זמן התבשלו, וחברות שמספיק פתוחות להכיל את השינוי ולהגיב אליו יצליחו לצמוח מהתקופה הזאת”.

אחד השינויים המשמעותיים ברשתות הריטייל, ולא רק, היה “קפיצה בלתי נתפסת במכירות האונליין שהכריחה אותנו לעשות המון תהליכים ארגוניים ולוגיסטיים בזמן קצר. לא הוצאנו את העובדים לחל”ת למעט הצוות בחנויות בסגר. החברה עשתה טרנספורמציה ואנשים שינו את התפקידים שלהם בן לילה. אם אתה מוכן להכיל את השינוי, אתה יכול ללמוד ממנו המון”.

פרזנטורית הקבוצה הבמאית תום נשר. להפוך אמניות ומדעניות למודל חיקוי, צילום: רוני כנעני פרזנטורית הקבוצה הבמאית תום נשר. להפוך אמניות ומדעניות למודל חיקוי | צילום: רוני כנעני פרזנטורית הקבוצה הבמאית תום נשר. להפוך אמניות ומדעניות למודל חיקוי, צילום: רוני כנעני

בחנויות הפיזיות הם דאגו למרחב בטוח ומבינים שהעולם השתנה. “הקורונה הולכת להישאר איתנו, וזה אתגר יומיומי להבין איך יוצרים סביבה שגם נעימה ללקוחות וגם לעובדים שחיים במצב של אי־ודאות, מעבר לאתגרים הכלכליים שהמצב הזה מביא איתו”.

את אתגר קרת אירני מכירה כבר שנים ונדמה כי ההצעה שלו הגיעה בדיוק בזמן, כשהחברה מחפשת להעלות הילוך בתמיכה בפרויקטים אמנותיים: “החשיבה שלנו היא שרווח של חברה מסחרית הוא לא רק בשורה התחתונה, אלא איזו השפעה אתה יוצר בקהילה שלך. יש לנו אחריות כלפי העובדים, הספקים והלקוחות שלנו, ומתוך הדבר הזה אנחנו מחפשים פרויקטים שהולמים את הערכים שלנו — כבוד אנושי, מקום לשיח ונתינת במה למגוון רחב של דעות. בעולם האופנה רואים את זה יפה. וירג’יל אבלו מאוף ווייט הכניס את תרבות הסטריט האפרו־אמריקאית מהרחוב ללב הממסד. חשוב לנו לפתוח את זה לעוד תחומים.

“חשוב שנמשיך לספר סיפורים שבאים לייצר נרטיב של מה אנחנו מצפים זה מזה ואילו חיים אנחנו רוצים לבנות פה. אתגר עושה את זה בצורה מופלאה והחיבור שלו עם ענבל פינטו מחזק את זה, ולכן אנחנו משקיעים בזה בלי שזה יביא לנו שום ערך כלכלי. הסיפור הזה מזכיר לפתוח את הלב ובתקופות של מצוקה חשוב להישאר אכפתיים ופתוחים לאחר ולחבק, בטח במדינה שלנו שקורים בה דברים עצובים בתקופה האחרונה”.

“צ'ק זה לא מספיק"

 

אירני מתכוונת, בין השאר, לאונס המזעזע של נערה בת 16 באילת בשבוע שעבר, שהוביל את החברה לחשיבה מחודשת: “עצרנו הכל ואמרנו, ‘מה אנחנו עושים עכשיו שיכול לעורר שינוי?’. שוחחנו עם כמה גופים ועמותות שאיתם נשתף פעולה — החל מתמיכה בנערות שחוו אונס ועד לשיח מחנך בין בנים לבנות. אנחנו מייצרים תהליכים הן בתמיכה כספית והן ברמה של לשבת ולחשוב ולעשות, כי לתת צ’ק זה נחמד אבל לא מספיק. כשבא צוות של אנשים עם חדוות יצירה וחשיבה ויושב עם אנשי העמותות, אפשר להגיע למקומות אפקטיביים יותר, כי חסר להם הפן המסחרי־ביצועי שיודע להניע תהליכים”.

על עבודת הווידיאו של ענבל פינטו ואתגר קרת (בתמונה). הבנתי שזה סיפור שחייבים להוציא לאור. דווקא ממגבלות נוצרים חיבורים מעניינים”, צילום: סיימון אלמלם על עבודת הווידיאו של ענבל פינטו ואתגר קרת (בתמונה). הבנתי שזה סיפור שחייבים להוציא לאור. דווקא ממגבלות נוצרים חיבורים מעניינים” | צילום: סיימון אלמלם על עבודת הווידיאו של ענבל פינטו ואתגר קרת (בתמונה). הבנתי שזה סיפור שחייבים להוציא לאור. דווקא ממגבלות נוצרים חיבורים מעניינים”, צילום: סיימון אלמלם

אירני מספרת שבימים אלה מתגבשים ברשת עוד כמה פרויקטים אמנותיים עתידיים. מגיעות אליהם הצעות בתחום הקולנוע והאמנות, ובחברה שוקדים, מעבר לתמיכה ביצירה, גם על הקמת קרן שתעניק מלגה ותמיכה ליוצרים צעירים, כולל לימודים.

הפרויקט הקרוב הוא השקת סרטה הקצר של תום נשר “ועכשיו לעצום עיניים” שאותו פקטורי 54 הפיקה ומימנה. נשר, בתו של התסריטאי והבמאי אבי נשר ובוגרת סם שפיגל, היא גם הפרזנטורית של הרשת. “חשוב לנו שהפרזנטוריות שלנו יהיו נשים שמביאות תוכן וערך מוסף, שיש להן סיפור עגול ולא רק עומדות יפות בבגד”.

פרויקט נוסף המתגבש בימים אלה ישלב נשים מובילות בכל התחומים, כולל מדעניות ויוצרות. "חשוב שהמודל לחיקוי דרך מותגים בתקשורת יהיה גם עבור ילדות שרוצות להיות חוקרות מוח או משוררות. שכל אחת תרגיש שיש משהו שהיא יכולה להתחבר אליו. כחברה מסחרית יש לנו אחריות למודלים שאנחנו מייצגים. אנחנו יודעים לגרום לדברים להיראות טוב, וזו משימה חשובה שלנו ליצור מסר אחראי כלפי הנוער שגדל ולעודד לעשייה שהוא יתחבר אליה”. 

תגיות