אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אנליסטים מתחום התעופה: "הגרוע מכל עוד לפנינו" צילום: איי פי

משבר הקורונה

אנליסטים מתחום התעופה: "הגרוע מכל עוד לפנינו"

חברות התעופה שרגילות להסתמך על מודלים מתמטיים כדי לחזות ביקושים מתמודדות עם חוסר ודאות על רקע גלי תחלואה נוספים ומדיניות סגרים בלתי אחידה. שחקניות הלואו־קוסט מפסידות לקוחות שמרגישים בטוחים יותר ברכב

30.08.2020, 19:42 | פיליפ גיאורגיאדיס, פייננשל טיימס

בתקופה זו חברות התעופה נאבקות במשבר החמור ביותר מאז החל עידן הטיסות המסחריות לפני יותר ממאה שנים. רק בשבוע החולף הודיעה חברת התעופה האמריקאית אמריקן איירליינס כי תקצץ 19 אלף משרות, חברת התעופה הגדולה באוסטרליה קוואנטס התריעה מפני ביטול אלפי משרות ושחקנית הלואו־קוסט נורוויג'ן אייר שאטל הזהירה שתזדקק לתוכנית חילוץ נוספת. זאת, חודשים ספורים לאחר שכבר מימשה תוכנית חילוץ אחת.

קראו עוד בכלכליסט

כעת, אנליסטים מהתחום מזהירים כי הגרוע מכל עוד לפנינו. שתי סיבות מרכזיות לכך הן החששות מגלי הדבקה חדשים וחקיקות ממשלתיות נוקשות להטלת סגרים. אלה מקשים על חברות התעופה לחזות את הביקושים העתידיים. מדובר באי־ודאות שמהווה פגיעה קשה במיוחד בתעשייה הנסמכת על חיזויים מתמטיים מדויקים עבור ביקושים ארוכי טווח, המשמשים לקביעת לוחות הזמנים שלה בהתאם.

"המצב כרגע הוא שחברות התעופה צריכות להתכונן לעבור ממצב של אפס תפוסה ל־70% תפוסה מעכשיו לעכשיו, ואז להתמודד שוב עם צניחה בביקוש", אמר מארק מנדוקה, אנליסט תעופה בבנק האמריקאי סיטיגרופ.

בחלק מהשווקים העולמיים, ואסיה בראשם, חלה לאחרונה התאוששות מהסגרים וניכרת עלייה במספר הנוסעים בטיסות פנימיות. כך, למשל, היקפי הטיסות בסין שבו לרמה שנרשמה לפני מגפת הקורונה, כאשר בשבוע האחרון של אוגוסט הוזמנו 15 מיליון מושבים. נתון זה מצביע על הקצב המהיר של התאוששות הכלכלה הסינית.

גם ביפן נרשמת חזרה לשגרה בתחום. הטיסות הפנימיות אינן נתונות להגבלות מחמירות החלות על טיסות בינלאומיות, מה שמאפשר להן להוביל את מגמת ההתאוששות, אמרו השבוע אנליסטים של חברת דירוג האשראי מודי'ס.

עם זאת, ענף התעופה הבינלאומית נותר מעורער כאשר הפעילות בשווקים רבים פחותה באופן ניכר בהשוואה לפעילותם לפני משבר הקורונה. היקף המושבים המוזמנים בארה"ב עומד על חמישית בלבד ממספר המושבים שהוזמנו בתחילת השנה, ואילו וייטנאם - לאחר התפרצות מחודשת של הנגיף - צמצמה את פעילות התעופה שלה ב־90%.

מדובר בנושא כאוב במיוחד עבור חברות התעופה האירופיות שנאלצות לתמרן בין האילוצים הרגולטוריים והסגרים בשווקים המרכזיים שלהן.

"חברות התעופה האירופיות צריכות לעמוד באתגר בניית הביקושים מחדש בשעה שאמון הצרכנים צונח במקביל לתקנות פתאומיות המקשות הפעלת קווי תעופה סדירים", טען ג'ון גראנט מחברת הייעוץ בתחום התעופה OAG. "בנוסף, חברות הלואו־קוסט צריכות להתמודד עם התופעה הגוברת של נוסעים המעדיפים לעבור לנסיעה ברכבים פרטיים שנחשבים עבור רבים לבטיחותיים יותר ולכאלה שהפעלתם קלה וגמישה יותר".

דאג פרקר, מנכ"ל אמריקן איירליינס, צילום: בלומברג דאג פרקר, מנכ"ל אמריקן איירליינס | צילום: בלומברג דאג פרקר, מנכ"ל אמריקן איירליינס, צילום: בלומברג

שריפת המזומנים נמשכת

ענקית הלואו־קוסט ריאנאייר צמצמה באופן ניכר את לוח הטיסות המתוכננות שלה לספטמבר ואוקטובר. החברה תולה את הצניחה ה"נכבדת" בהזמנות העתידיות בהתפרצות המחודשת של הנגיף באזורים מסוימים באירופה.

לפי שעה, גורלן של חברות התעופה לוט בערפל. "מצב הביניים שבו אנחנו חיים כרגע הוא הכואב ביותר", אמר מנדוקה. "כשמצד אחד יש לך עלויות ומצד שני אתה חייב שוב להקפיא את נתיבי התעופה שלך, זו הפגיעה שגורמת לשריפת המזומנים הגרועה ביותר".

תגיות