אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקורונה הקפיצה את הרווח של יצרניות המגבונים פי 7 ברבעון

הקורונה הקפיצה את הרווח של יצרניות המגבונים פי 7 ברבעון

הביקושים הגבוהים למוצרי היגיינה בארה"ב ובאירופה הזניקו את הכנסות ארבע חברות הבדים הלא ארוגים הישראליות שנסחרות בבורסת ת"א ב־14.4% למעל מיליארד שקל. מתחילת השנה, השווי המצרפי שלהן זינק ב־86% ל־3.1 מיליארד שקל

01.09.2020, 07:59 | צלי גרינברג

רווח נקי באמת: המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל ובעולם יצר בהלה בכל הנוגע להיגיינה, שסיפקה רוח גבית ליצרניות הבדים הלא ארוגים (בהם מגבונים) הישראליות. רוח גבית שהתבטאה היטב הן בתוצאות העסקיות והן בביצועי המניות.

קראו עוד בכלכליסט

ההכנסות המצרפיות של ארבע חברות הבדים הלא ארוגים הגדולות הנסחרות בבורסה בתל אביב ‑ אבגול, על־בד, ספאנטק ושלא"ג ‑ עמדו על 1.09 מיליארד שקל ברבעון השני של 2020. מדובר על עלייה של 14.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מתחילת 2020, זינק שוויין של 4 החברות ב־85.7%, מ־1.68 מיליארד שקל ל־3.12 מיליארד שקל.

מפעלי חברות הבד הלא ארוג אבגול מפעלי חברות הבד הלא ארוג אבגול מפעלי חברות הבד הלא ארוג אבגול

זינוק משמעותי יותר נרשם בשורת הרווח הנקי המצרפי של יצרניות הבד הלא ארוג ברבעון השני של השנה, שעמד על 123.6 מיליון שקל — זינוק של 583% בהשוואה לרווח נקי מצרפי של 18.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה. העלייה ברווחיות מיוחסת, בין היתר, הן לשולי הרווח הגבוהים יותר בתעשיות שאליהן נמכרו המוצרים, כדוגמת תעשיות מוצרי הרפואה, החיטוי והניקיון, והן לצמצום הוצאות מצד החברות כהכנה למשבר הקורונה.

שלא"ג תעשיות, שהיתה האחרונה מבין החברות לדווח את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה, הציגה עלייה של 79.4% בהכנסות, שאותה ייחסה בעיקר לביקושים הגבוהים שחוותה תעשיית המוצרים הרפואיים באיטליה. כמו שאר חברות הבדים הלא ארוגים, שלא"ג חוותה עלייה גבוהה במכירת מוצריה גם בארה"ב, שבה מכרה 36% יותר.

מחזורי המסחר הגיעו לשיא

מאז תחילת מרץ השנה הציגה אבגול מחזורי מסחר שהגיעו לשיא יומי של 34.5 מיליון שקל ב־6 באוגוסט השנה, בעוד מחזור המסחר היומי הממוצע שלה בחצי השנה האחרונה עומד על 1 מיליון שקל.

על־בד משואות יצחק הציגה שיא של 11.5 מיליון שקל במחזור המסחר, בעוד הממוצע היומי בחצי השנה האחרונה עומד על 1.4 מיליון שקל. מחזור המסחר של ספאנטק טיפס בשיא ל־5.4 מיליון שקל לעומת מחזור מסחר יומי ממוצע של 703.6 אלף שקל בחצי השנה האחרונה. מחזור המסחר של שלא"ג תעשיות זינק בתחילת מרץ לשיא של 15.5 מיליון שקל בהשוואה ל־312.7 אלף שקל מחזור מסחר ממוצע בחצי השנה האחרונה. האמונה כי הביקושים למוצרי החברות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה משותפת גם לשוק וגם לחברות, אך האחרונות מאמינות שהם יישארו גבוהים גם לאחר הקורונה.

דן מסיקה, מנכ"ל חברת על־בד משואות יצחק, שמנייתה עלתה מתחילת השנה ב־240.34% ‑ שיעור העלייה הגבוה ביותר מבין כלל חברות המגבונים, אמר ל"כלכליסט" כי "כולנו חווים עלייה בביקוש למגבונים ברחבי העולם, ובמיוחד באירופה ובארה"ב, שהם השווקים העיקריים שכולנו פעילים בהם. זה נכון שחלק גדול מהביקושים נובע כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה, אבל המגפה עדיין לא מאחורינו וכל האנליזות והפרסומים מדברים על מחסור צפוי עד אמצע 2021. כולנו חווים שינויים בהרגלי הצריכה למוצרי הניקיון והמגבונים, שיישארו עמנו גם לאחר הקורונה".

גורמים בשוק ההון, ובכללם בעלי מניות ביצרניות הבדים הלא ארוגים, רואים את סוף הקורונה גם כהתמתנות הביקושים, ומסרו ל"כלכליסט" כי "החברות הישראליות בתחום מנוהלות בצורה יעילה ולמדו כיצד לענות לביקושים שצפו בתקופת הקורונה ולהפוך אותם לרווחים גבוהים. הצפי הוא שלאחר רגיעה מאירועי הקורונה, בעוד כשנתיים, ביצועי החברות יחזרו לביקושים דומים לאלו שהן חוו עד למגפה. אז יגיעו לידי ביטוי יתרונות החברות במוצרים חדשניים".

"הביקושים יישארו גבוהים"

אילן פיקמן, מנכ"ל שלא"ג תעשיות, אמר ל"כלכליסט" כי "אני נוטה להסכים כי הביקושים למוצרי החיטוי יישארו גבוהים גם לאחר הקורונה, כי התקנים החדשים שנוצרו בעקבות המגפה, לצד ההרגלים שהחלו להשתרש, יישארו כחלק ממערך התגוננות לטווח הארוך. הביקושים למוצרי החיטוי והניקיון בוודאי יישארו במרחבים הציבוריים, ולהערכתי גם בקרב הצרכנים הפרטיים, בטיסות, בתחבורה ציבורית, במקומות עבודה ועוד. עד כמה הם יישארו גבוהים, קשה להעריך. מבחינת הרבעון שאנו חווינו, אז העלייה שחווינו בארה"ב דווקא אינה קשורה במלואה לקורונה, אלא לתחומים חדשים שנכנסנו אליהם ומוצרים חדשים לתעשיית החיתולים, שהיא אחד מעיקרי ההתמקדות שלנו. בישראל העלייה שחווינו קשורה יותר למוצר המגבונים, ובאיטליה למוצרים מהתחום הרפואי. חשוב להדגיש כי שלא"ג תעשיות אינה מסתמכת על הקורונה, והחברה פועלת כל העת לפתח מוצרים חדשים ולהיכנס לתחומים נוספים".

תגיות