אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מזרחי טפחות, הפניקס ואלטשולר יעמידו מימון לנתיבים המהירים הדמייה וצילום: נתיבי איילון

בלעדי לכלכליסט

מזרחי טפחות, הפניקס ואלטשולר יעמידו מימון לנתיבים המהירים

האשראי, בהיקף של 2 מיליארד שקל, שיעמיד הקונסורציום לקבוצת לפידות, דן, אפיקים ואלקטרה - שזכו במכרז של המדינה להפעלת הנתיבים המהירים בגוש דן ל־10 שנים - יהווה 80% מעלות ההקמה. ההלוואה תיפרע במשך שנות ההפעלה

02.09.2020, 07:26 | עירית אבישר

בנק מזרחי טפחות, הפניקס ואלטשולר שחם יעמידו מימון של כ־2 מיליארד שקל לפרויקט הנתיבים המהירים, כך נודע ל"כלכליסט".  

קראו עוד בכלכליסט

בשבוע שעבר פורסם כי קבוצת לפידות (באמצעות דניה סיבוס), דן, אפיקים ואלקטרה זכתה במכרז להפעלת חניונים ומערך שאטלים בפרויקט הנתיבים המהירים. עלות הפרויקט 2.5 מיליארד שקל. העבודות יחלו בתוך שנה ויסתיימו בתוך שנתיים וחצי.

מדובר בפרויקט שנועד לתת מענה לבעיית הגודש בכניסה למטרופולין גוש דן. את הנתיבים עצמם שיוקצו לפרויקט מקימה המדינה באמצעות חברת נתיבי איילון.

כאמור, הקבוצה הזוכה נדרשת להקים שני חניוני ענק בשפיים ובראשון לציון של מעל עשרת אלפים מקומות חנייה, וכן מערך היסעים שיכלול כ־200 אוטובוסים חשמליים, שיכניסו בבוקר את הנוסעים למרכזי התעסוקה בתל אביב ובערי הלוויין ויוציאו אותם בערב בחזרה לחניונים.

כמו כן, תקים החברה הזוכה את כל המערכת הטכנולוגית של התמחור והגבייה - בהתאם לעומס בכבישים, וכן תהיה לה אחריות על התנועה, הבקרה ותחזוקת הנתיבים. רכבים עם ארבעה נוסעים יורשו לנסוע בחינם בנתיבים אלה.

 

מימין: משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות ואייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס, צילום: פאביאן קולדורף מימין: משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות ואייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס | צילום: פאביאן קולדורף מימין: משה לארי, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות ואייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס, צילום: פאביאן קולדורף

הפרויקט ייפתח לתנועה בהדרגה להפעלה חלקית משנת 2023 עד להפעלה מלאה בשנת 2025 שבה הנתיבים והחניונים יפעלו באופן מלא, וזאת למשך תקופת הפעלה של עשר שנים.

במסגרת עסקת המימון שנחתמה יעמידו שלושת הגופים הפיננסיים את המימון באופן מדורג לאורך תקופת ההקמה שתימשך שלוש שנים, וההלוואה תיפרע במשך עשר שנים שיחלו בתקופת הפעלת החניונים.

זו עסקת המימון השנייה בתחום התשתיות של מזרחי טפחות בשבועות האחרונים. לאחרונה פורסם ב"כלכליסט" כי הבנק יעמיד, יחד עם בנק דיסקונט וגורמים נוספים, מימון של 4 מיליארד שקל לקבוצת אדלטק ושיכון ובינוי לרכישת תחנות הכוח ברמת חובב. בנוסף, הבנק ארגן קונסורציום למימון מחדש לאדלטק בתחנות הכוח הדרומיות, בהיקף של 1.4 מיליארד שקל.

את העסקאות הללו מובילה החטיבה העסקית בבנק, בראשות אופיר מורד, והיא חלק מהאסטרטגיה של הבנק לשנות את תמהיל תיק האשראי לטובת האשראי העסקי, על חשבון נתח הפעילות באשראי הצרכני והמשכנתאות, שמהווה כיום משקל מרכזי בתיק האשראי של הבנק.

המשקיעים המוסדיים מגבירים גם הם פעילות בתחום מימון הפרויקטים בשנים האחרונות, כחלק מהמגמה שלהם לגוון את פורטפוליו תיק ההשקעות שלהם, ולהקטין תלות בתנודות בשוק ההון. כמו כן, תחום התשתיות מועדף על המוסדיים, היות שמדובר במימון לטווח ארוך, בדומה לכך שחלק מרכזי מהנכסים ללקוחותיהם הם החסכונות הפנסיוניים, שגם הם השקעות לטווח ארוך.

הפניקס השתתפה בלא מעט עסקאות בתחום התשתיות, גם בישראל וגם בחו"ל, כאשר הפעם, לראשונה, היא גם נחשבת לאחד ממובילי הקונסורציום ביחד עם מזרחי טפחות.

תגיות