אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוצרים בחנויות: הרכבת מתניעה את מרכזי המסחר הדמיה: א סטודיו

בלעדי לכלכליסט

עוצרים בחנויות: הרכבת מתניעה את מרכזי המסחר

לכלכליסט נודע כי סופר־פארם היא הראשונה שזכתה במכרז רכבת ישראל להפעיל חנות במתחם בלוד. עוד בדרך: מכרזים למסעדה וחנות צעצועים

02.09.2020, 07:53 | ליאור גוטמן

רכבת ישראל מניעה מחדש את התוכניות לאיוש מתחמי החברה במרכזי מסחר חדשים. לכלכליסט”נודע שחברת סופר־פארם זכתה לאחרונה במכרז הרכבת להפעלת חנות בגודל של כ־250 מ"ר ולאורך עשר שנים במתחם החדש שמוקם בלוד. במקביל הרכבת השלימה מכרזים דומים להקמת חנויות סלולר, מזון ופנאי על פני שטח דומה במקום, והזוכים ייבחרו במהלך השנה.

קראו עוד בכלכליסט

לפני כשש שנים הוקמה ברכבת ישראל חברה־בת לפיתוח נדל”ני. המטרה היתה לנצל את שטחי התחנות להקמת מרכזי מסחר שימשכו לקוחות, או במקביל להקים מתחמי משרדים שיושכרו ללקוחות שונים תוך ניצול אמצעי התחבורה היעיל להגעה לעבודה. למרות התוכניות הגדולות, מאז 2014 הרכבת לא התקדמה בצורה דרמטית עם האיוש, בעיקר בשל מצוקת מזומנים, בעיות תפעוליות והתמקדות בפרויקטי פיתוח תשתית.

הדמיית המרכז המסחרי בתחנת לוד, הדמיה: א סטודיו הדמיית המרכז המסחרי בתחנת לוד | הדמיה: א סטודיו הדמיית המרכז המסחרי בתחנת לוד, הדמיה: א סטודיו

תחנות קונספט

בחודשים האחרונים החברה מנסה להניע מחדש את התחום, וזאת על ידי שיווק שטחי מסחר בתחנת הרכבת החדש שהוקמה בלוד, שם כאמור סופר־פארם תהיה הסנונית הראשונה. בשבועות הקרובים צפויים להתפרסם מכרזים נוספים להפעלת בית קפה, מסעדה וחנות ספרים וצעצועים.

תחנת לוד היא התחנה הראשונה הנבנית בקונספט החדש, ועם השלמתה היא תכלול מתחם מסחרי בגודל של כ־2,000 מ"ר ובו 16-9 חנויות. בשלב השני צפויים להיבנות מעל למבנה התחנה שני מגדלי משרדים עם שטחי שכירות רבים. מדו”חות הרכבת לרבעון השני עולה שתחנה נוספת בתוכניות הפיתוח היא תחנת כרמיאל, כאשר מועד פרסום המכרזים להפעלת החנויות שם נקבע לתחילת 2021. אחד המתחמים שנחשבים לאטרקטיביים יותר הוא זה שיצא לדרך בתחנת תל אביב סבידור מרכז, שם הצפי לאכלוס הוא במהלך 2022. עוד עולה מדו”חות החברה שהתוכניות שהגיעו לשלב הייזום הן תחנות רחובות, מודיעין ואשקלון, ובתחנות העתידיות להיבנות גני אביב ורמלה דרום.

מגדילים הכנסות

ברכבת טוענים שהתפיסה היא שלאורך זמן החברה תיהנה מהכנסות שמקורן בשימוש נדל"ני ולא רק בהפעלת חטיבת הנוסעים או בהובלת מכולות וחומרי חציבה. החברה סיימה את הרבעון השני עם רווח נקי של כ־2.8 מיליון שקל, נפילה של 50% ביחס לרווח הנקי של הרבעון השני של 2019 שמקורה, בין השאר, בסגר שנכפה על שירותי התחבורה הציבורית. מנכ"ל הרכבת מיכאל (מיכה) מייקסנר מסביר שהרכבת מקדמת בימים אלו תפיסה חדשה של תכנון תחנות הרכבת, בדומה למקובל ברחבי העולם. “החנויות שייפתחו במתחמים ייהנו מהצמיחה במספר הנוסעים ברכבת, והעסקים שישכרו משרדים במתחמים ייהנו מתחנת רכבת צמודה", הוא טוען.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות