אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התכסיס של ארדואן לאזן את שוק הרכב המקומי - וכיצד הוא ישפיע על מחירי המכוניות בישראל צילום: איי אף פי

התכסיס של ארדואן לאזן את שוק הרכב המקומי - וכיצד הוא ישפיע על מחירי המכוניות בישראל

על פי הצו הנשיאותי החדש, על רכבים מיובאים יוטלי מסי קנייה בין 20%-60%. הדבר עשוי להשפיע על יצרניות הרכב הבינלאומיות הגדולות שפועלות בטורקיה ויעדיפו את השוק המקומי; בעקבות כך ייתכנו התייקרויות גם בארץ

02.09.2020, 10:35 | תומר הדר

מהלך נשיאותי טורקי עשוי להיות מורגש היטב בקרוב בשוק הרכב הישראלי: השבוע יצא צו נשיאותי מיוחד אשר מעלה את שיעור ה- OTV במדינה. OTV הם ראשי תיבות של Özel Tüketim Vergisi - כלומר מס שימוש מיוחד אשר נגבה על תוצרי נפט, כלי רכב, טבק ואלכוהול ומוצרי יוקרה. במקרה של כלי רכב, מס השימוש מחושב לפי שני פרמטרים עיקריים: נפח מנוע וגיל הרכב. לפי אותו צו, בעלי רכבים אשר נמצאים בקבוצות המס הנמוכות (מנועי 1.6 ליטרים) ידרשו לשלם בשנה עוד כ-15 אלף לירות טורקיות (כ-2,000 דולר).

קראו עוד בכלכליסט

אך הבעיה העיקרית אינה המס המוטל על הרכבים העממיים אלא מס חדש אשר מוטל על רכב מיובא. לפי עיקר הצו הנשיאותי, על רכבים מיובאים יוטלו מסי קנייה אשר נעים בין 20% ל-60% בהתאם לנפח המנוע. לפי נתוני איגוד יצרני הרכב הטורקי, בדומה לשוק הרכב הישראלי אשר רושם התאוששות ניכרת לאחר הקורונה, גם שוק הרכב התורכי נמצא בתקופת התאוששות, אך בעוד שבישראל מדובר בחזרה למימדי 2019 - בטורקיה מדובר בזינוק משמעותי. ביולי השנה נמסרו בתורכיה 87,401 מכוניות חדשות - עלייה של 387% ביחס ליולי אשתקד. בחישוב שנתי נמסרו בטורקיה מינואר ועד תום יולי 341,469 מכוניות - עלייה של 60.3%.

מכוניות בנמל אילת (ארכיון), צילום: יוסי דוס סנטוס מכוניות בנמל אילת (ארכיון) | צילום: יוסי דוס סנטוס מכוניות בנמל אילת (ארכיון), צילום: יוסי דוס סנטוס

עיקר הבעיה כאמור נוגעת כעת לאפשרות שבטורקיה יעברו לצרוך רכבים מתוצרת מקומית ולא מתוצרת יפן או מדינות אחרות באירופה. טורקיה נחשבת כיום למעצמת רכב בה פעילים מספר גדול של יצרנים. לפי נתוני ה OSD, ארגון המאגד יצרני רכב הפעילים בטורקיה, המדינה נמצאת במקום ה-14 בעולם בהיקף ייצור כלי רכב, זאת לאחר שהונדה, טויוטה, פורד ויצרניות רכב נוספות בחרו בה כאתר יצור להקמת מפעלים.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 6.8% מהמכוניות שעלו על כבישי ישראל בשנת 2019 היו מתוצרת טורקיה. כעת, עם הטלת מס קנייה חדש בטורקיה על מכוניות שייובאו למדינה עשויים יצרני הרכב הגדולים לבצע הקצאות מחודשות של קיבולת ייצור לטובת השוק המקומי, כלומר יצרנים שמייצרים בטורקיה יפנו חלק מן התוצרת שלהם לצריכה מקומית, זאת לנוכח העובדה שהקהל הטורקי הופך ל"קהל שבוי" לתוצרת המקומית. משום שכך, מחירי ה- FOB, כלומר המחיר בו הרכב נרכש על ידי יבואן הרכב מן היצרן - צפוי לעלות.

העיתוי בו בחר הנשיא ארדואן להעלות את המחירים לא יכל להיות יותר בעייתי עבור שוק הרכב הישראלי: בימים אלה נערך השוק להתייקרויות של מספר גדול של דגמים - בגלל שינוי חישוב מס הקנייה. הוספה של "מס ארדואן" למחיר הרכב שיידרשו היצרניות שמייצרות מכוניות בטורקיה עלולה להתווסף להתייקרות שתגיע עקב המס הירוק החדש.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות