אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התרעת עייפות ומניעת שכחת ילדים: אלה מערכות הבטיחות שיקבלו זיכוי מס החל מ-2021 צילום: עמית מגל

בלעדי לכלכליסט

התרעת עייפות ומניעת שכחת ילדים: אלה מערכות הבטיחות שיקבלו זיכוי מס החל מ-2021

מנוסח טיוטה של נוהל חדש שהפיץ משרד התחבורה בקרב יבואני הרכב עולה כי מספר מערכות, שעד כה לא הופיעו כלל בטבלת מערכות הבטיחות שבגינן ניתן לקבל זיכוי מס, יזכו לכך החל מינואר הקרוב. בין היתר מדובר גם במערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, המסוגלת לבלום רכב אשר יוצא מחניה ועלול לפגוע בהולך רגל או ברכב אחר

06.09.2020, 17:50 | תומר הדר
מכוניות שישווקו בישראל החל מינואר הקרוב יזכו למספר הטבות מס חדשות בגין התקנה של מערכות בטיחות, שעד כה לא הופיעו כלל בטבלת מערכות הבטיחות שבגינן ניתן לקבל זיכוי מס - כך עולה מנוסח טיוטה של נוהל חדש שהפיץ היום (א') משרד התחבורה בקרב יבואני הרכב. 

קראו עוד בכלכליסט

כסא בטיחות ברכב, צילום: עמית מגל כסא בטיחות ברכב | צילום: עמית מגל כסא בטיחות ברכב, צילום: עמית מגל

יש לציין: מדינת ישראל מעניקה תמריצי מס למערכות בטיחות אשר מותקנות ברכב חדש משנת 2013 ואילך. ההטבות מחושבות לפי שיטת נקודות זיכוי מס. רשימת מערכות הבטיחות אשר מקבלות הטבות מס מתעדכנת מדי שנה עד שנתיים ובפועל מכתיבה ליבואני הרכב אילו מערכות בטיחות להתקין במכוניות חדשות. כך, מערכות בטיחות כדוגמת בקרת שיוט אקטיבית (כלומר מערכת אשר שומרת מרחק מהרכב שמלפנים באופן אוטומטי, ת.ה) ומערכת בקרת סטייה מנתיב (מערכת אשר מזיזה את הגה המכונית כדי שלא תסטה מנתיב הנסיעה, ת.ה) שלפני שנים ספורות נחשבו נדירות, הפכו בשנים האחרונות לציוד סטנדרטי במכוניות רבות. 

כך, מלשון הטיוטה שהפיץ משרד התחבורה עולה כי מערכת בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, מערכת אשר מסוגלת לבלום רכב אשר יוצא מחניה בנסיעה אחורה ועלול לפגוע בהולך רגל או רכב אחר, תקבל חצי נקודת זיכוי; כלומר, מדובר בהטבה שתהיה שווה מאות שקלים. גם מערכת אשר מתריעה מפני עייפות נהג תקבל חצי נקודת זיכוי - זאת לצד מערכת מקורית למניעת שכחת ילדים, כלומר מערכת למניעת שכחת ילדים אשר מותקנת כבר במפעל. 

עוד עולה מהמתווה כי מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב תמשיך לקבל שתי נקודות זיכוי, אך מערכת אקטיבית לבלימת הרכב בשעת חירום - כלומר מערכת אשר בולמת את הרכב לפני פגיעה בהולך רגל או ברכב אחר, אשר קיבלה עד כה 2.5 נקודות זיכוי, תקבל רק שתי נקודות. הפחתה זו נובעת מהעובדה שרוב יבואני הרכב כבר אינם משתמשים במערכות לא מקוריות להתרעה על התנגשות (מסוגן של מערכות מובילאיי ומובון) ומעדיפים בכל מקרה להתקין מערכות אקטיביות. בטבלה בולטות בהיעדרן מערכות הבטיחות הפסיביות, אותן מערכות אשר מותקנות בישראל ומסוגלות רק להשמיע התרעה קולית ולהציג אזהרות באמצעות נורות. מערכות אלה כמעט ואינן מותקנות עוד בישראל במכוניות חדישות.

בדומה, גם בקרת שיוט אדפטיבית שקיבלה עד כה זיכוי של נקודה אחת, תקבל כעת חצי נקודה - גם זאת הודות לפופולריות הגבוהה של מערכות אלה: מדובר במערכות שהציבור דורש, ולא בכאלו שיש לתמרץ.

תגיות