אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג: "נבטים פחות מתאים, מחפשים מתחמים אחרים" צילום: גלעד קוולרציק

הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג: "נבטים פחות מתאים, מחפשים מתחמים אחרים"

בדיון בוועדת הכלכלה בישר נציג משרד הביטחון אלון יפרח, שבשל המגבלות של הקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, שר הביטחון בני גנץ הנחה את נציגי המערכת הרלוונטיים לבחון חלופות נוספות בדרום

07.09.2020, 14:42 | ליאור גוטמן
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, התכנסה היום (ב') לדיון שעסק בהקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג. הדיון נולד לבקשת מרגי, שהזכיר שהמדינה ממשיכה לקדם שתי חלופות במקביל - אחת בנבטים והשניה ברמת דוד - כאשר ההחלטה הרשמית איפה להקים, מתי ותחת איזה תקציב לא נראית באופק. למעשה, כשהושק נתב"ג 2000 נקבע שביום שתנועת הנוסעים שם תגיע לרף של 12 מיליון נוסעים בשנה, ישראל חייבת שדה בינלאומי משלים. מאז לא קרה הרבה, ושנת 2019 הסתכמה עם יותר מ-22 מיליון נוסעים. לכולם ברור שגם כשתתקבל החלטה היכן להקים, המהלך יארך 5-7 שנים, כאשר שדה התעופה ברמון לא מהווה תחליף למצוקה בשל הריחוק שלו מערי ישראל. למזל כולם המצוקה הנוכחית לא מורגשת בשל משבר הקורונה ועוצר הטיסות.

קראו עוד בכלכליסט

במהלך הדיון שוב התברר שנושא הקמת שדה התעופה החדש מדיר שינה מתושבי עמק יזרעאל, שחוששים מפגיעה באיכות החיים שלהם במידה ויוחלט להקים שדה תעופה בינלאומי חדש באזורם. לכולם ברור שפרויקט שכזה יהווה מנוע צמיחה כלכלי, ובעוד תושבי עמק ישראל מתנגדים להקמת השדה תושבי הדרום מבקשים שהפרויקט יתמקם אצלם.

מסלול המראה (הדמיה), צילום: stratosjets.com מסלול המראה (הדמיה) | צילום: stratosjets.com מסלול המראה (הדמיה), צילום: stratosjets.com

המצב הנוכחי הוא שהמדינה החליטה שלא להחליט, ובמהלך הדיון הופתעו הנוכחים לשמוע שרוב הזרועות המקצועיות של המדינה תומכות בהקמת השדה באזור רמת דוד. גם נציגי הרשות תעופה האזרחית, גם חברת נתיבי ישראל (שאחראית על התכנון) וגם נציג משרד הביטחון אמרו כל אחד בנפרד שחלופת רמת דוד עדיפה. העמדה המקצועית של שלושת הגופים סותרת את ההצהרה של שרת התחבורה מירי רגב, שרוצה שהשדה יוקם בדרום.

סמנכ"ל תעופה בחברת נתיבי ישראל, יעקב יופה, הזכיר שהם עדיין מקדמים שתי תוכניות במקביל, אבל באותה נשימה הציג את הגבלות התעופה בדרום, ועד לרמה שבמצגת שנפרשה בפני ועדת הכלכלה נקבע שברמת דוד "קיימת היתכנות למימוש בהיבט האווירי והקרקעי", כאשר נכון להיום "מקודמים פרקים לתסקיר ההשפעה על הסביבה, בתיאום עם משהב"ט". מנגד, בחלופת נבטים קבעה חברת נתיבי ישראל ש"בהיבטי מרחב אווירי וקרקעי נמצא כי אין ישימות להפעלת השדה. הסבירות כלכלית נמוכה, ועמדת משהב"ט בנוגע לאי ישימות בנבטים הועברה למל"ל ומשם למשרד ראש הממשלה".

נציג משרד הביטחון אלון יפרח בישר לנוכחים שבשל המגבלות של הקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, שר הביטחון בני גנץ הנחה את נציגי המערכת הרלוונטיים לבחון חלופות נוספות בדרום. "הקושי בנבטים הוא מעבר לעניין של נוחות כזו או אחרת", חידד. מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר ששרת התחבורה שקלה שיקולים נוספים כקובעת מדיניות, והנחתה שלאור המעבר של אוכלוסיות לדרום ראוי שגם השדה המשלים יוקם בדרום. מלכה הוסיף שלתפיסת רגב "אם ניתן להקים את השדה המשלים בנבטים אז מה טוב, אך אם יש בעיה בנבטים יש למצוא מקום אחר בדרום שהוא לא שדה רמון"

אחרי שנשמעו חוות הדעת המקצועיות והסתייגויות חברי הכנסת, היו"ר מרגי סיכם את הדיון עם אמירה שמנוגדת לעמדת הדרגים המקצועיים, ואמר שהוועדה לא רק תומכת בפיתוח שדה תעופה משלים בנבטים, היא אף קוראת לממשלה לבטל את החלטה מספר 2050, שקובעת עדיפות להקמת השדה ברמת דוד. מרגי אף החליט על דעת עצמו שהחלטת רגב להקמה בדרום היא החלטה מחייבת ולא המלצה, ואמר ש"הוועדה מברכת על החלטת שרת התחבורה להקים את השדה המשלים לנתב"ג בנגב ומברכת גם את שר הביטחון על הנחייתו לבחון חלופות נוספות לנבטים בדרום. הוועדה קוראת למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים להכין עבודת מטה בעניין, בשיתוף כל הגורמים, ולהגיש מסקנותיה לוועדה עד לתחילת דצמבר. כמו כן מבקשת ממנהל התכנון להעביר אליה את תסקירי ההשפעה על והבריאות שיוכנו עבור שתי החלופות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות