אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הישראלים נותרו בארץ אבל הצריכה לא זינקה צילום: מאיר אוחיון

ניתוח כלכליסט

הישראלים נותרו בארץ אבל הצריכה לא זינקה

מיליון הישראלים שלא טסו השנה באוגוסט לחו"ל גיהצו בארץ פחות מהציפיות: השימוש בכרטיסי אשראי עלה רק ב־10% בהשוואה לאשתקד

08.09.2020, 08:06 | עירית אבישר

חודש אוגוסט התאפיין בצריכה מוגברת, אך פחות מהמצופה. היקף השימוש בכרטיסי אשראי עלה באוגוסט ב־10%, בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, והסתכם ב־32 מיליארד שקל, כך עולה מתוני שב"א, האחראית על תשתית התשלומים בתוך ישראל. אלא שעל רקע סגירת השמים בעקבות הקורונה, והישארותם של הישראלים בארץ, אין מדובר בעלייה מרשימה.

קראו עוד בכלכליסט

לפי נתוני הלמ"ס, באוגוסט אשתקד טסו לחו"ל 1.2 מיליון ישראלים, ונכנסו לישראל 300 אלף תיירים. השנה באוגוסט אמנם החלו להיפתח השמים, אך אין להשוות את היקף הטיסות לימים שבשגרה.

הישראלים נשארו בארץ אך רכישות האשראי לא זינקו הישראלים נשארו בארץ אך רכישות האשראי לא זינקו הישראלים נשארו בארץ אך רכישות האשראי לא זינקו

לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, פחות מ־60 אלף ישראלים יצא מהארץ באוגוסט. כמו כן היקף השימוש בכרטיסי אשראי גדל בשנה ממוצעת ב־6%־8%. על רקע שני הפרמטרים האלה הציפייה היתה לעלייה משמעותית יותר מ־10% בשימוש בכרטיסי אשראי באוגוסט.

"בנתונים אנחנו רואים שתי מגמות. הראשונה היא שמאות אלפי הישראלים שנותרו בחודש אוגוסט בישראל הביאו לעלייה בהוצאות במשק. המגמה השנייה היא שבשל מצב המשק העלייה היא מתונה, וביחס לכמות הישראלים שלא טסו לחו"ל הציפייה היתה לעלייה משמעותית יותר בצריכה", אומר משה וולף, מנכ"ל שב"א.

במשיכות מזומן מכספומטים של בנקים חלה אמנם צמיחה, אך מתונה יחסית של 2% בלבד ל־5.3 מיליארד שקל. העלייה המתונה בשימוש במזומן נובעת ככל הנראה ממגמת של מעבר מתשלום במזומן לכרטיסי אשראי, הנובעת בין היתר גם כן ממשבר הקורונה.

הסקטורים הבולטים בחודש זה היו מלונאות, הסעדה, ענף מוצרי החשמל והמוצרים לבית. מנוע הצמיחה היה האונליין, שבו היקף השימוש בכרטיסי אשראי עלה ב־16% לסכום של 16.6 מיליארד שקל. המעבר לרכישות אונליין החל כבר לפני כמה שנים, אולם משבר הקורונה האיץ מאוד את המגמה הזו, ואוכלוסיות רבות, ובראשן המבוגרים, שגילו את האונליין בזמן הסגר, והמשיכו בכך גם לאחריו.

ברכישות אונליין של מוצרי חשמל נרשמה עלייה של 20% באוגוסט; ברכישות במסעדות נרשם זינוק של 24%; ובתחום ההלבשה וההנעלה נרשמה עלייה של 18% ברכישות אונליין. הזינוק החד נעשה לפי הערכות לא מעט על חשבון הרכישות הפיזיות בחנויות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות