אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עוד לפני הסיכון לסגר: הישראלים נהרו לסופר צילום: עמית שאבי

עוד לפני הסיכון לסגר: הישראלים נהרו לסופר

העלייה במכירות מוצרי הצריכה נמשכה גם באוגוסט בהובלת מוצרי הניקיון. השילוב בין מבצעי החגים והחשש מסגר נוסף כבר דחף לעלייה נוספת במכירות רשתות המזון

09.09.2020, 08:11 | נורית קדוש

שוק המזון לא עוצר והעלייה במכירות נמשכת גם בחודשי הקיץ. מנתוני סטורנקסט לסיכום חודש אוגוסט עולה כי מכירות שוק מוצרי הצריכה הכולל מזון, משקאות, מוצרי טיפוח ומוצרי ניקיון, צמחו ב־4.6% ביחס לאוגוסט אשתקד והסתכמו ב־4.2 מיליארד שקל. אוגוסט שעבר כלל 5 סופי שבוע ואילו אוגוסט הנוכחי כלל 4 סופי שבוע. בנטרול השינוי בימים, השינוי במכירות השוק עמד על 7.2% ביחס לשנה שעברה.

מדובר בהמשך מגמה לאור הזינוק שרשם השוק בחודש יולי, אז צמחו המכירות ב־10.7%. הצמיחה השנתית של כלל השוק עד כה מסתכמת ב־8.6%. השהות הממושכת בבתים הובילה לכך שהצמיחה החדה ביותר (9.7%) נרשמה במוצרי ניקיון ובמוצרים לבית שמכירותיהם הסתכמו בחודש החולף ב־342 מיליון שקל. מתחילת שנת 2020 קטגוריה זו היא הצומחת ביותר, עם עלייה של 13% במכירות מאז ינואר. תחום זה כולל תרסיסי חיטוי, מגבונים לחיטוי משטחים וכלים חד־פעמיים הנצרכים בכמות גבוהה יותר מבעבר.

תורים מחוץ לסניף רמי לוי, צילום: עמית שאבי תורים מחוץ לסניף רמי לוי | צילום: עמית שאבי תורים מחוץ לסניף רמי לוי, צילום: עמית שאבי

אגירת המזון שנרשמה בחודש מרץ, עם פרוץ המשבר ולקראת הסגר המלא, הובילה לכך שבהסתכלות שנתית צמח שוק המזון ב־9.2% ל־24.8 מיליארד שקל. את העלייה הנמוכה ביותר מבין קטגוריות הצריכה רשם שוק המשקאות, שמכירותיו עלו ב־4.4% בלבד ל־3.4 מיליארד שקל, על רקע הריחוק החברתי שנכפה על הציבור והרצון לבצע קנייה מהירה של מוצרים חיוניים, מבלי לשוטט ברחבי החנות ולאתר מוצרים המגוונים את הסל. מכירות מוצרי הטיפוח צמחו מתחילת השנה ב־5.5%, בין היתר על רקע העלייה בביקוש לאלכוג'ל ולמגבוני חיטוי לידיים, וכן בשל העובדה שישראלים רבים היו נוהגים לבצע את קניות הטיפוח בחו”ל.

חגיגת הקניות הזאת מתרחשת עוד לפני החגים. שוק המזון צפוי להמשיך ליהנות מהעלייה בביקושים, לפחות בחודשיים הקרובים. השבוע החלו רשתות השיווק את מבצעי ההוזלות לחגים ובשילוב עם האיום בסגר ארצי, העלייה במכירות כבר מורגשת בסניפים. כיוון שהקמעונאים נוהגים להוריד את המחירים לקראת הסקרים ההשוואתיים הנערכים לקראת החג וחלקם נוהג להעלות את המחירים לאחר הסקר, המועד הנכון לביצוע הקנייה באופן שיאפשר לממש את המבצעים הוא בימים הקרובים.

קושי נוסף שבו עלולים הצרכנים להיתקל בעריכת הקניות הם מבצעים שלא ניתן לממש כיוון שלרשת אין מלאי מספיק. אמנם, ראש השנה, סוכות ושמחת תורה יחולו השנה בסופי שבוע, כך שלא צפוי מיעוט ימי עבודה שמוביל למחסור בתוצרת טרייה, אבל כבר עתה נשמעים איומים במחסור בעופות על רקע סכסוך עבודה של עובדי השירותים הווטרינריים. עיצומים שעליהם הכריזו עובדי שירות המזון במשרד הבריאות מציבים אף הם חשש ממחסור במוצרים מיובאים שעלולים להיתקע בתחנות ההסגר בנמלים דווקא לפני החגים.

לצד המשך הצמיחה הצפוי בחודשיים הקרובים בשל עיתוי החגים, צפויות הקניות לחג גם להיות גדולות מבעבר. לכך יש שתי סיבות עיקריות: האחת היא הגבלת הטיסות לחופשות החגים בחו"ל ממדינה אדומה כישראל, והשנייה היא החשש מסגר מלא שיגדיל את סל הקניות. אם תירשם אגירה נוספת של מוצרים, כפי שהיה בתחילת המשבר, עלולה להיות לה השפעה שלילית על החודשיים האחרונים של השנה בעיקר על רקע המשבר הכלכלי שצפוי להעמיק. כחלק מההיערכות לירידה אפשרית במכירות, מתמקדות הרשתות בימים אלו במבצעי כמות, המבטיחים הגדלת סל הקנייה וצמצום הצורך של הצרכן להתפתות לקנייה עתידית ברשתות מתחרות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות