אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תוכנית הארכת הרכבת הקלה עד ראשון לציון יוצאת לדרך צילום: אלכס קולומויסקי

בלעדי לכלכליסט

תוכנית הארכת הרכבת הקלה עד ראשון לציון יוצאת לדרך

משרד התחבורה הורה לנת"ע לקדם תכנון מפורט להארכת הקו לתחנת רכבת משה דיין. התוספת צפויה לעלות 750 מיליון שקל שטרם תוקצבו. המטרה: למנוע תלות של מי שיתגוררו או יעבדו במתחם האלף במערב ראשל"צ ברכב פרטי ובאוטובוסים

21.09.2020, 06:43 | ליאור גוטמן

משרד התחבורה הורה לחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) לקדם תכנון מפורט לחיבור אזור מערב ראשון לציון אל הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב. כך נודע ל"כלכליסט". ההוראה ניתנה לאחר פגישה שנערכה ימים ספורים לפני ראש השנה בין שרת התחבורה מירי רגב לראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך.  

קראו עוד בכלכליסט

נכון להיום, הקו הראשון של הרכבת הקלה (הקו האדום: מפ"ת לת"א ולבת־ים) אמור להסתיים בדרום בת ים ברחוב ניסנבאום. אלא שבשנים הקרובות ייפתח במערב ראשל"צ "מתחם האלף" עם אכלוס של אלפי יחידות דיור חדשות ואזורי מסחר ומשרדים בשטח של כ־1.75 מיליון מ"ר. למקום גם אמורים לעבור תוך שנתיים המטות של בנק דיסקונט ושל הפניקס. אלא שהתוואי הנוכחי של הרכבת הקלה מנתק את אזור מערב ראשל"צ לציון מתשתית תחבורה ציבורית עירונית ומשאיר את התושבים ואת מי שיעבדו במקום נתונים לחסדי מערך האוטובוסים ורכבת ישראל.  

שרת התחבורה מירי רגב, צילום: אורן אהרוני שרת התחבורה מירי רגב | צילום: אורן אהרוני שרת התחבורה מירי רגב, צילום: אורן אהרוני

חיבורה של ראשל"צ לציון לרכבת הקלה עלה כבר בעת הלאמת הפרויקט בסוף 2010, אולם מכיוון שפיתוח מערב ראשל"צ לציון לא היה אז על הפרק, המדינה ניסתה לחסוך כסף על ידי הותרת התכנון של הקו ללא שינוי. אולם לפני כשנה וחצי הבינו במוסדות התכנון שמדובר בכשל תחבורתי שעלול להשאיר את אזור מערב ראשל"צ העיר תלוי בצווארי בקבוק תחבורתיים וברכב פרטי, לרבות חשש מהעומס רב בתחנת הרכבת המקומית (משה דיין) שתקלוט לפתע תוספת של עשרות אלפי נוסעים ביום.

לפיכך, המדינה אישרה לפני כשנה וחצי את התכנון העקרוני להארכת הקו מדרום בת ים לאזור תחנת הרכבת משה דיין ולאורך כ־3.5 ק"מ. האישור הסטטוטורי אולי קבע שבעת היציאה לעבודות, המדינה לא תתעסק בהפקעות קרקע ובאישורי תוכניות, אבל עד היום משרד התחבורה לא נתן הוראה רשמית לקדם את התכנון של המקטע הנוסף, כלומר לחבר את מערב ראשל"צ לציון לדרום בת ים. לפני כמה ימים, כאמור, ניתנה ההוראה. תוספת התוואי צפויה לעבור מרחוב ניסנבאום שבבת ים דרך הרחובות מנחם בגין וכורש, לאורך שד' רחבעם זאבי ועד לאזור מתחם האלף.

בשיחה עם "כלכליסט" אמר קינסטליך ש"קרוב ל־66% מתושבי ראשון לא עובדים בעיר, ואת זה אנחנו רוצים לשנות. שרת התחבורה מירי רגב נתנה לפני החג הוראה לתקצב במיליוני שקלים תכנון של המקטע החדש וזו מבחינתי הבשורה".

העלות של הארכת הקו נעה סביב 750 מיליון שקל — סכום שלא מתוקצב כרגע. עם זאת תקציב הקו הראשון כבר מזמן "ברח" מהאומדנים, ולפני כחודש שר האוצר ישראל כץ כבר אישר תוספת בהולה של חצי מיליארד שקל לתקציב המקורי של 17 מיליארד שקל, כדי להשלים פערי עבודות בתוואי הקיים.

על פי הערכות, האוצר ייאלץ להכפיל את התוספת האחרונה, כך שבמידה רבה הפך תקציב הקו לגמיש כדי לאפשר את השקתו בסוף 2022 או במחצית הראשונה של 2023. בעיריית ראשל"צ מעריכים שהחיבור שלהם לקו האדום יגיע לכל המאוחר 12—6 חודשים אחרי פתיחתו.

בחברת נת"ע אישרו ל"כלכליסט" כי יש כבר סטטוטוריקה ותוכנית מאושרת מבת ים למחלף משה דיין בראשל"צ, ומסרו בתגובה ש"החברה תשמח לחבר את ראשל"צ לפרויקט הרכבת הקלה, בהתאם להנחיות משרד התחבורה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות