אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביקורת חריפה של ה-OECD על מדיניות מיסוי הרכב בישראל: "תגרום לזיהום אוויר חמור יותר" צילום: יריב כץ

ביקורת חריפה של ה-OECD על מדיניות מיסוי הרכב בישראל: "תגרום לזיהום אוויר חמור יותר"

לפי הדו"ח הכלכלי הדו-שנתי של הארגון, על ישראל למסות את השימוש ברכב באופן שישקף את "העלויות החיצוניות" של הנסיעות - גודש, זיהום אוויר, תאונות, רעש ושימוש בתשתיות - ולחתוך את מס הקנייה הגבוה הנהוג כיום. עוד נטען: למרות מדיניות המס הירוק - שלפי רשות המיסים הביאה לירידה בזיהום האוויר - "הזיהום גבוה בעיקר בתל אביב, והמצב יחמיר ללא נקיטת פעולה בנושא"

23.09.2020, 17:31 | תומר הדר

מדיניות מיסוי הרכב של מדינת ישראל זוכה לביקורת מיוחדת ולא מחמיאה מה-OECD, בדו"ח הכלכלי הדו-שנתי של הארגון המתפרסם השבוע.

כידוע, בישראל מוטל מס קנייה של 83% על מכוניות אשר משווקות בארץ עם מנועי בעירה פנימית רגילים. ממיסוי זה מנוכים סכומים בגובה של עד 16 אלף שקל, אשר נקבעים בהתאם למידת פליטת המזהמים. על מכוניות היברידיות מוטל מס קנייה בגובה 45% (שיעלה בינואר הקרוב ל 50%).

עם זאת, נדמה ששוק הרכב הישראלי, וציי הרכב במיוחד, הפכו עם השנים לחסיני מס: כלומר, כל ניסיון להטיל אגרות על היקף השימוש, למשל מהלך של הורדת מס הקנייה והטלת מס על מספר הקילומטרים שנוסע הרכב - מה שמשקף גם את "תרומתו" המפוקפקת לזיהום האוויר ולעומס בכבישים - נתקלו בהתנגדות נחרצת.

קראו עוד בכלכליסט

עומס תנועה במחלף אלוף שדה עומס תנועה במחלף אלוף שדה עומס תנועה במחלף אלוף שדה

עובדה זו לא חמקה מעיני אנשי ה-OECD, אשר מקדיש לשוק הרכב הישראלי חלקים נרחבים בדו"ח בו הוא מבקר את מדיניות המדינה בנושא. כך, לפי ה-OECD "יש למסות את השימוש ברכב באופן יותר משמעותי כך שישקף את העלויות החיצוניות של השימוש ברכב, כולל גודש, זיהום אוויר, תאונות, רעש ושימוש בתשתיות". עוד נקבע בדו"ח כי למרות מדיניות המס הירוק הנהוגה בישראל, מדיניות שלפי רשות המיסים הביאה לירידה בזיהום האוויר, "זיהום אוויר חלקיקי גבוה באזורים עירוניים, בעיקר בתל אביב, ויחמיר ללא נקיטת פעולה בנושא".

עוד קובע ה-OECD כי אחת מתופעות הלוואי של הימנעות מהטלת מס על שימוש ואגרות גודש היא המצב בו התנועה בישראל צפופה יותר מזו שברוב מדינות ה-OECD. בדו"ח הארגון מפורטת תוכנית תיאורטית לפיה מתכננת ישראל לפעול, אשר תגביל את הכניסה לתל אביב לשלושה אזורי גודש - ואולם בארגון טוענים כי תוכנית זו תיצור בעיות תנועה ברחבי המטרופולין.

לפני שבועות ספורים הודיעו המשרד להגנת הסביבה ועיריית תל אביב על תוכנית משלהם, אך זו נטולת יעדים ממשיים בכל הקשור למניעת כניסת רכב מזהם לעיר הגדולה בישראל. בנוסף מציע ה-OECD מתווה במסגרתו יוטלו על בעלי מכוניות עלויות גבוהות על חניה, אשר יאפשרו הורדה של מס הקנייה.

תגיות