אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
9% מצי המוניות הוחלף בכלי רכב היברידיים - הזיהום ירד צילום: תומריקו

9% מצי המוניות הוחלף בכלי רכב היברידיים - הזיהום ירד

כך עולה מדו"ח לסיכום פרויקט של המשרד להגנת הסביבה וקק"ל לסבסוד מוניות ההיברידיות מופחתות הזיהום. מטרת הפרויקט הייתה המרת כ-1,500 מוניות ממנועי דיזל למנוע היברידי (בנזין וחשמל) מופחת זיהום עם יעד להגיע לכ-6% מסך צי המוניות בישראל

29.09.2020, 14:29 | ליאור גוטמן
המשרד להגנת הסביבה מפרסם היום (ג) דו"ח לסיכום פרויקט המוניות ההיברידיות מופחתות הזיהום. מדובר בסבסוד של המשרד והקרן הקיימת לישראל בהיקף של כ-30 מיליון שקל שניתן לרכישת מוניות היברידיות מופחתות פליטה וברמה של עד כ-20 אלף שקל למונית.

במשרד טוענים שענף המוניות בישראל מאופיין בשימוש נרחב במנועי דיזל. בשנת 2016, 98% מסך המוניות היו מונעות במנועי דיזל והן נמצאו אחראיות לכ-3% מסך פליטות תחמוצות החנקן מכלי-רכב, למרות שהיוו רק 0.7% ממצבת הרכב בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

"הזיהום ממוניות בעייתי במיוחד, שכן הן נוסעות לרוב במרכזים העירוניים, ולכן אוכלוסייה רבה חשופה לזיהום הנפלט מהן. כחלק מהמגמה העולמית לצמצום מזהמים אופייניים למנועי הדיזל הידועים כמסוכנים לציבור יש מעבר לרכבים בעלי הנעה היברידית חסכונית בצריכת הדלק ומופחתת פליטות. כמו-כן, ההנעה ההיברידית יעילה במיוחד בתנאי נסיעה עירוניים, והיא מתאפיינת בפעילות מנוע שקטה ונעימה יותר ביחס למוניות הדיזל", אומרים שם.

מוניות בנתב"ג (ארכיון), צילום: דור מנואל מוניות בנתב"ג (ארכיון) | צילום: דור מנואל מוניות בנתב"ג (ארכיון), צילום: דור מנואל

מטרת הפרויקט הייתה המרת כ-1,500 מוניות ממנועי דיזל למנוע היברידי (בנזין וחשמל) מופחת זיהום עם יעד להגיע לכ-6% מסך צי המוניות בישראל. כדי לאפשר לציבור הנהגים להתנסות בטכנולוגיה ההיברידית ולסייע לה בצעדיה הראשונים בשוק המוניות. צעד זה מתרחש במקביל להעלאת המודעות ליתרונות השימוש במוניות היברידיות על פני מוניות הסולר, וכן יצירת תשתית מיסוי שתעודד את המשך השימוש במוניות ההיברידיות.

"הסבסוד שניתן במסגרת פרויקט זה אפשר כניסה של 1,538 מוניות היברידיות מופחתות זיהום בעלות מנוע בנזין-חשמל משולב, המהוות כ-9% מסך המוניות שנמסרו בשנות הפרויקט. בחציון הראשון של שנת 2020, לאחר סיום תוכנית התמיכות, 11% מהמוניות שנמכרו היו היברידיות מופחתות זיהום – ומכאן ניתן להסיק כי הושגה מטרת הפרויקט, וההנעה ההיברידית הוחדרה לענף המוניות. הפרויקט תרם להפחתה בשיעור פליטות המזהמים האופייניים למנועי דיזל (חלקיקים נשימים ותחמוצות חנקן) ולהפחתה בפליטות גז החממה פחמן דו-חמצני. הפחתת פליטות זו מתבטאת בחיסכון של 1.3 מיליון שקל בשנה בעלויות חיצוניות-כלכליות שנגרמות כתוצאה מפגיעה בבריאות, נזקי האקלים ופליטות מזהמים. יחד עם זאת, גם רכבים היברידים פולטים זיהום אוויר וגזי חממה בעקבות השימוש שלהם בבנזין", אומרים שם.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "אנו מסכמים פרויקט מוצלח, שנועד לצמצם את השימוש ברכבי דיזל מזהם בערים. זה רק השלב הראשון: אפעל כדי לחשמל את כל התחבורה בערים, ובראש ובראשונה את התחבורה הציבורית – כולל אוטובוסים ומוניות"

במשרד מסכמים שהמעבר למוניות חשמליות בעתיד צפוי להפחית אף יותר את העלויות החיצוניות ועד 77% ביחס למוניות דיזל ועד 70% ביחס למוניות היברידיות. "המשרד ממליץ ליישם ללא דיחוי את סעיף 8 ו' להחלטת ממשלה 529 מספטמבר 2015 המטילה על שר התחבורה, בתיאום עם שר האוצר, להקנות זכות ציבורית ל-500 מוניות מיוחדות המונעות בהנעה חשמלית מלאה תמורת מחצית מהאגרה", מחדדים שם

תגיות