אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
HOT מנסה להוביל גל עליות מחירים בסלולר צילום: תומי הרפז

ניתוח כלכליסט

HOT מנסה להוביל גל עליות מחירים בסלולר

HOT מובייל תגבה תוספת מחיר על שירות דור 5 שהשיקה אתמול לצד פרטנר ופלאפון. ניתן לשער שהמתחרות לא יישארו מאחור ויעלו גם הן את המחירים

30.09.2020, 07:15 | אביאור אבו

שלוש חברות סלולר הפעילו את רשת דור 5 אתמול בטקס שבו קיבלו רשיונות ממשרד התקשורת. זו נחשבת מהפכה בעולם התקשורת, אחרי שנים של פיגור בתשתיות המקומיות. החברות הן פלאפון, וקבוצת פרטנר־HOT מובייל שחולקות רשת משותפת. בולטת בהיעדרה קבוצת סלקום־גולן טלקום־אקספון (we4G), שלא זכתה לקבל את הרישיון הנכסף, שכן היא עדיין נדרשת להשלים עמידה בתנאים מסוימים, כמו העמדת ערבויות והצגת תוכנית הנדסית.

בשבועות האחרונים הכריזו פלאפון ופרטנר כי לא יגבו מחיר גבוה יותר עבור הטכנולוגיה החדשה, אלא רק על שירותי ערך מוסף. כלומר, לקוחות החברות יכולים להישאר עם החבילה והמחיר הנוכחיים שלהם ועדיין לחוות את יתרונות דור 5, כמו מהירות גלישה שיכולה להגיע למעל 1 ג’יגה.  

קראו עוד בכלכליסט

מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ”ל HOT מובייל אילן ברוק, צילום: תומי הרפז מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ”ל HOT מובייל אילן ברוק | צילום: תומי הרפז מנכ”ל פרטנר איציק בנבנישתי ומנכ”ל HOT מובייל אילן ברוק, צילום: תומי הרפז

נדמה היה כי החברות לא מתכוונות לנצל בקרוב את הדור החדש כדי להעלות מחירים — ולשקם את מצבן. עם זאת, אתמול פרסמה לראשונה HOT מובייל את מחיריה החדשים וטרפה מחדש את הקלפים בשוק הסלולר.

החברה הודיעה כי רק לקוחות שירכשו חבילות פרימיום, יוכלו ליהנות מדור 5. כלומר, לקוחות שיישארו ברמת המחירים הנוכחית, לא ישודרגו אוטומטית, בשונה מלקוחות פלאפון ופרטנר.

המחיר הוא שם המשחק

ההחלטה של HOT דרמטית עבור שוק הסלולר אך כרגע אין ודאות אם תנחל הצלחה: מצד אחד יייתכן שתהיה נהירה של לקוחות מ־HOT לחברות המתחרות`, ומצד שני, וזה תרחיש סביר יותר, יכול להיות כי נראה דווקא התיישרות של המתחרות בקו מחירים אחיד עם HOT.

חברת הכבלים משתמשת למעשה בזרוע הסלולר כדי לאותת לשוק: הגיעו מים עד נפש. HOT מבינה שאם לא תנצל את המומנטום לשיקום מצבו הפיננסי של שוק הסלולר, לא תהיה דרך חזרה אחורה. הודות לרפורמת הסלולר הגדולה ב־2012, נשחקו מחירי הסלולר לרמה שלא משאירה לחברות שולי מרווח גדולים, אם בכלל. המהלך השפיע ישירות על מצבן הפיננסי של החברות, כאשר בפניהן עומדות השקעות כבדות בפריסת תשתיות דור 5 וסיבים אופטיים.

האם HOT תצליח לגרור אחריה את שאר החברות? לא בטוח. כאשר ניסתה סלקום לבצע מהלך דומה ב־2018 היא נכשלה. התחרות בשוק הסלולר היא אולי הגבוהה ביותר מבין שוקי ישראל, ולבסוף, כאשר יציעו החברות איכות דומה של טכנולוגיה ושירותים, הבידול היחיד שיישאר הוא שוב — המחיר.

כ־200 אלף מתניידים בחודש כבר לימדו את החברות שהצרכן הישראלי לא אדיש למחיר — ושזהו בעצם שם המשחק. גם אם החברות הגדולות ינסו להצטרף לחגיגה, סביר כי we4G תהרוס להן אותה ותמשיך לדבוק באסטרטגיה של גדילה בנתח שוק, גם במחירי הפסד. במקרה הזה HOT לוקחת סיכון כשהיא מבטיחה ללקוח כי המחיר יישאר קבוע לחמש שנים.

מבחינה כלכלית, ההצעות החדשות של החברות יותר ממכפילות את המחירים הקיימים, אך לא קופצות גבוה מדי: ממחיר חבילה ממוצע של 20־30 שקל בחודש כיום עבור נפח של 100־200 ג’יגה, החברות מציעות חבילות דור 5 במחיר של 60־70 שקל בחודש עבור נפח של 500־1,000 ג’יגה. דור 5 אמנם לא יאפשר איכות שיחות גבוהה יותר, אך יאפשר חיי סוללה ארוכים יותר, גידול במהירות, שיהוי נמוך והעברת דאטה גדולה יותר. האם הצרכן זקוק כרגע לנפח חבילה כל כך גבוה ולשירותים המוספים? ככל הנראה לא בשנים הקרובות.

אנטנה אחת לעיר

למרות ההתרגשות הגדולה שניכרה בדברי מנכ"לי חברות התקשורת, הדרך עוד ארוכה ומדובר בצעד אחד מתוך רבים, שיתפרסו על פני חמש שנים. ראשית, החברות פרסו עד עתה עשרות אתרים בלבד, בדמות שדרוג אתרי דור 4 והקמת אתרי דור 5 חדשים בודדים. פלאפון לדוגמה הכריזה כי פרסה כ־250 אתרים ב־150 ערים, כך שברובן ישנה אנטנה אחת בלבד, סביר כי במקום מרכזי. בנוסף, החברות לא מפרסמות היכן בדיוק האנטנות המשודרגות נמצאות, מה שיכול להקשות על הלקוח להחליט האם כדאי לו לרכוש שירותי ערך מוסף. כמו כן, כדי ליהנות מיתרונות דור 5, על הלקוח להחזיק במכשיר תואם. כרגע, לרוב האוכלוסייה אין מכשיר כזה והחברות החלו למכור דגמים תואמים של שיאומי בלבד, ובהמשך יגיעו לארץ דגמים של חברות אחרות כמו וואווי, סמסונג ואפל.

דור 5 הוא מהפכה שתתרחש בעיקר בעולמות התעשייה, היזמות והעסקים, עם יכולות כמו רפואה מרחוק, רכבים אוטונומיים, ערים ובתים חכמים, מציאות רבודה ומדומה.

החברות לא מתכננות שהצרכן הקטן יחזיר להן את ההשקעה הכבדה, אלא דווקא החכרת הנכס שברשותן — התדרים — לחברות חיצוניות שיפתחו על בסיסו טכנולוגיות חכמות. אם כי גם המודל העסקי הזה עדיין מעורפל.

תגיות