אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פייסבוק נגד הסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" בנטפליקס: "מציג תמונה מעוותת" צילום: באדיבות Netflix

פייסבוק נגד הסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" בנטפליקס: "מציג תמונה מעוותת"

בתגובה מקיפה שפירסמה הרשת החברתית היא תוקפת את הסרט שמבקש לתאר את המניפולציות שמפעילות הרשתות החברתיות על הגולשים: "הסרט מציג תמונה מעוותת של האופן שבו פועלת המדיה החברתית כדי ליצור שעיר לעזאזל נוח לבעיות קשות"

03.10.2020, 17:44 | שירות כלכליסט
פייסבוק מכחישה לראשונה באופן רשמי ומקיף את הטענות המועלות בסרט הדוקומנטרי "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" המשודר בנטפליקס.

קראו עוד בכלכליסט

הסרט מבקש לתאר כיצד הרשתות החברתיות משתמשות באלגוריתם כדי לוודא שאנשים יחזרו אליהן, וכן התייחס גם לאופן שבו חברות הטכנולוגיה משפיעות על בחירות, אלימות אתנית ושיעורי הדיכאון ומקרי התאבדות. חלק מהצופים כבר הודיעו כי לאחר הצפייה מחקו את חשבונות הפייסבוק שלהם.

לקריאת התגובה המלאה של פייסבוק לסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" לחצו כאן

התגובה של פייסבוק מצביעה במידה מסוימת כי החברה מודאגת מהשפעות הסרט על השימוש בה. הסרט הפך לאחד הנצפים ביותר בנטפליקס בחודש שעבר.

צפו בטריילר של הסרט "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית" של נטפליקס -

בפוסט מקיף שפרסמה העלתה פייסבוק כמה טענות נגד הסרט. "הסרט מציג תמונה מעוותת של האופן שבו פלטפורמות המדיה החברתית פועלות כדי ליצור שעיר לעזאזל נוח לבעיות חברתיות מורכבות וקשות", נכתב בתגובה.

עוד נטען בפוסט כי הסרט מציג תמונה סנסציונית של הרשתות החברתיות ותפיסה מעוותת לגבי האופן שבו הן פועלות. בפייסבוק טענו כי האלגוריתם דואג שהמשתמשים יראו דברים "רלוונטיים ושימושיים" - בדיוק כפי שנטפליקס, אפליקציות היכרויות, אמזון ואובר עושות.  

the social dilemma, צילום: באדיבות Netflix the social dilemma | צילום: באדיבות Netflix the social dilemma, צילום: באדיבות Netflix

טענה מרכזית שעלתה בסרט היא שהאלגוריתם של פייסבוק לומד פרטים אישיים מאוד על המשתמשים כמו דעות פוליטיות, ומציג להם חדשות שהם יסכימו איתן. אין דוגמה מקבילה לכך בשירותים שפייסבוק ציינה, כמו נטפליקס ואמזון. יוצרי הסרט מאמינים שהרשתות החברתיות צריכות להציג למשתמשים מגוון של דעות כדי להציג תמונה מאוזנת יותר.

בפייסבוק הוסיפו כי צוותי המוצר לא פועלים על מנת לייצר פיצ'רים חדשים שנועדו להגביר את הזמן שאנשים מבלים בפלטפורמה. לפי החברה, שינויים שבוצעו ב-2018 דווקא הפחיתו את השימוש ב-50 מיליון שעות ביום.

עם זאת, הנתון המייצג את מספר המשתמשים הפעילים בכל יום הוא שמאפשר לפייסבוק להרוויח כסף ממפרסמים. לפי הנתונים שפרסמה החברה עבור הרבעון השני, מעל 1.79 מיליארד אנשים משתמשים בפייסבוק בכל יום, ו-2.7 מיליארד אנשים משתמשים בפייסבוק בכל חודש. לפי החברה, ההכנסה הממוצעת למשתמש עמדה ברבעון השני על 7.05 דולר.

"ב-2016 הכרנו בכך שביצענו טעויות", נכתב בפוסט. הכוונה היא להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב. לפי פייסבוק הם נקטו במספר צעדים כתוצאה מכך כדי להבטיח את היושרה של הבחירות, ביניהם איסור על מודעות חדשות בשבוע לפני הבחירות וחסימת חשבונות של אנשים המערערים על הלגיטימיות של הבחירות.

"הטענה שאנחנו מאפשרים למידע שגוי להשתלט על הפלטפורמה, או שאנחנו מרוויחים מתכנים מסוג זה, היא שגויה", נכתב בהודעה. זאת בעוד שבסרט נטען כי החברה מאפשרת לפייק ניוז, דיבורי שנאה ומידע שגוי להתפשט בפלטפורמה. בפייסבוק טענו כי יש להם מעל 70 שותפים לבדיקת עובדות וכי הם הסירו מעל 22 מיליון תכנים של ביטויי שנאה.

תגיות