אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 גדי צדקה: "הבנתי שהקורונה היא הזדמנות לקנות את תיאטרון הצפון" צילום: אלעד גרשגורן

גדי צדקה: "הבנתי שהקורונה היא הזדמנות לקנות את תיאטרון הצפון"

דווקא בעיצומו של משבר חמור בעולם התרבות רוכש צדקה, מייסד התיאטרון העברי, את אולם ההצגות הגדול בארץ, תיאטרון הצפון, תמורת 15 מיליון שקל. “זו הדרך שלי לא להיות תלוי בבעלי אינטרסים ולהגיע לחופש אמנותי וכלכלי”

05.10.2020, 08:25 | מאיה נחום שחל

דווקא בתקופה שבה התיאטראות סגורים חודשים ולא נראה כי יפתחו בקרוב החליט גדי צדקה, מייסדו ומנהלו של התיאטרון העברי, לרכוש את התיאטרון הגדול בארץ, עם 1,100 מקומות, תיאטרון הצפון בקריית חיים הרכישה היא בהשקעה כוללת של כ־15 מיליון שקל, שבמסגרתה ישופץ הבניין ויהפוך למשכן הקבע של התיאטרון העברי. על פי התוכנית 80% מעובדי תיאטרון הצפון יקלטו שם לעבודה ו־21 אלף המנויים של תיאטרון הצפון יוכלו לממש בו את הכרטיסים שרכשו בעבר.

"כבר שנתיים אני שומע שתיאטרון הצפון מנוהל בצורה כושלת”, מספר צדקה. "כשפרצה הקורונה הבנתי שהמשבר הענק בעולם התרבות יוביל את האנשים שגלגלו את התיאטרון בשנים האחרונות להרים ידיים,ושזה הרגע שלנו לקחת את אולם התיאטרון הגדול בארץ, והחלטתי להסתער. תיאטרון הצפון קבע במשך שנים את הרפרטואר של התיאטראות בישראל כי כל סדרת הצגות שהגיעה אליו עלתה כ־30 פעם".

גדי צדקה בתיאטרון הצפון. “לא רצינו להיכנס לעולם הדכדוך שמציף את כולם", צילום: אלעד גרשגורן גדי צדקה בתיאטרון הצפון. “לא רצינו להיכנס לעולם הדכדוך שמציף את כולם" | צילום: אלעד גרשגורן גדי צדקה בתיאטרון הצפון. “לא רצינו להיכנס לעולם הדכדוך שמציף את כולם", צילום: אלעד גרשגורן

תיאטרון הצפון הוקם ב־1994 והבעלים שלו הם אנשי העסקים שמעון קזנסקי וישראל פלדמן. התיאטרון כמעט שלא יצר או הפיק הצגות בעצמו אלא אירח מופעים והצגות מכל התיאטראות, מופעי מחול, מוזיקה וסטנד אפ (היכל התרבות והמשכן לאמנויות הבמה בתל אביב גדולים יותר, אך הם לא ייעודיים לתיאטרון). ביולי פנו הבעלים לבית המשפט להורות על מתן צו לפתיחת הליכי פירוק לחברה ומינוי נאמן זמני כדי שיפעל לשמירה על נכסיו ולאיתור רוכש לתיאטרון. לאחר שהגיעו לחובות של כ־11 מיליון שקל.

התיאטרון העברי הוקם לפני עשר שנים על ידי צדקה ורעייתו השחקנית פנינה ברט צדקה, שניהם שחקנים יוצרים, ששיחקו בין השאר באנסמבל של רינה ירושלמי. התיאטרון שהקימו רפרטוארי ונתמך על ידי מנהל תרבות. במשך השנים שיחקו בתיאטרון העברי מיטב השחקנים ובין ההצגות הבולטות שלו "שם וחזרה", "שוקו וניל", ובקרוב גרסה חדשה של "כנר על הגג" בבימוי ובהשתתפות נתן דטנר.

מאז הקמת התיאטרון העברי מחפש צדקה בית ובמשך השנים פנו אליו ארבע עיריות שרצו להפוך אותו לתיאטרון עירוני. "נדהמתי מכמות הביורוקרטיה, וההתערבויות הפוליטיות בעיריות. זה הגיע לרמה שנציג ש"ס אמר שלא יאשר אותנו בהצבעה אם לא יקבל להיות סגן ראש העיר. ניסיתי למצוא דרך לא להיות תלוי באף בעל אינטרס ולהגיע לעצמאות אמנותית כלכלית".

מאיפה יש לך 15 מיליון שקל?

“הרכישה פרוסה לתשלומים על פני שש שנים. המחזור שלנו ב־2019 עמד על 10 מיליון שקל ועמדנו בפני הכפלתו לפני הקורונה יצאנו עם המחזמר ‘אור’ על פי חייה של שושנה דמארי שנמכר כבר ביום הראשון ל־250 הצגות קדימה”.

אין סיכוי שהתיאטרון יחזור להופיע בחודשים הקרובים.

"תיאטרון בנוי מאנשים שיש להם חזון לפני 30 שנה מייסדי תיאטרון הצפון היו בגילי, במלוא אונם, והרימו את התיאטרון לשמים. היום, באופן טבעי, הם עייפו ואנחנו באנו עם כוחות ומרץ. אם אוספים פחדים בערימה לא זזים. כל עוד הקורונה אתנו אנחנו מנצלים את הזמן לשיפוצים, חזרות, קריאת מחזות והכנת תכנית אמנותית. הקורונה תחלוף. בקרוב נצא בקול קורא ליוצרי תיאטרון לשלוח הצעות למחזאות מקורית כי זה הזמן לפתח יצירות חדשות שישרתו את הציבור בשנים הקרובות".

גם כשהגיעה הקורונה בחר צדקה לא לשקוע ולחפש אלטרנטיבות. “הבנו שהכמיהה של אנשים לתיאטרון לא פוסקת. הפכנו את חצר ביתנו בבנימינה לתיאטרון לכל דבר עם 100 כיסאות תוך שמירה על ריחוק חברתי והעלנו כל ערב שתי הצגות. כל הכרטיסים נמכרו והופענו עד הסגר. זה החזיק אותנו כלכלית, נתן עבודה לצוות הטכני ואיפשר לשחקנים להישאר בכושר. ברור שהפסדנו כסף אבל הצלחנו להביא קהל, לטעת באנשים תקווה, לא רצינו להיכנס לעולם הדכדוך שמציף את כולם. חייבים לקיים פה תרבות במסגרת המגבלות. חייבים לחשוב על בריאות הנפש".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות