אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"שוכר שהפדיונות שלו ירדו ב-15% רוצה הנחה של 50%. מה אני חברת ביטוח?" צילום: קובי קואנקס

ראיון כלכליסט

"שוכר שהפדיונות שלו ירדו ב-15% רוצה הנחה של 50%. מה אני חברת ביטוח?"

כלכליסט במסע בין מנהלי הקניונים בישראל והשינויים בהרגלי הצריכה שיצרה המגפה. והיום: יוסי לגזיאל, מנכ”ל קניון הזהב בראשון לציון, שמספר על הכעס מהמדיניות הממשלתית, על ההימנעות מדוכני המזון ועל השוכרים שאכזבו אותו, כמו קסטרו | כתבה שנייה בסדרה

08.10.2020, 08:09 | אורנה יפת

קניון הזהב, הקניון המיתולוגי של ראשון לציון, מתמודד עם תחרות עזה מכל עבר. יש לא מעט שטחי מסחר בעיר, ובתחילת 2017 הגיעה לעיר הקניונים גם קבוצת עזריאלי שהקימה את קניון ראשונים שערער עוד את הפדיונות של שוכרי קניון הזהב. הקורונה, כמובן, לא עזרה.

על פי נתוני ריס, באוגוסט ירדו הפדיונות של קניון הזהב ב־6%, ומתחילת השנה עד סוף אוגוסט, רשמו ירידה של 7.5%. הפדיונות של קניון ראשונים, לעומת זאת, עלו ב־8.3% באוגוסט וב־6% מתחילת השנה.  

קראו עוד בכלכליסט

 "ירידה של 5%-7% בתקופה כזו היא לא נוראית. הייתי בטוח שהמצב יהיה הרבה יותר גרוע", מגיב בכנות מנכ"ל קניון הזהב יוסי לגזיאל בראיון ל"כלכליסט". "בין הסגר הראשון לשני יש לנו ירידה ממוצעת של 15% בפדיונות שעיקר הירידה היתה בחודש יולי. במאי ואוגוסט הפדיונות שלנו זהים ל־2019 וגם ספטמבר התחיל בסדר גמור עד הסגר".  

יוסי לגזיאל. “קסטרו החליטה שרירותית לא לשלם שכר דירה מיולי ולשלם רק דמי ניהול. זו התנהלות ראויה?”, צילום: קובי קואנקס יוסי לגזיאל. “קסטרו החליטה שרירותית לא לשלם שכר דירה מיולי ולשלם רק דמי ניהול. זו התנהלות ראויה?” | צילום: קובי קואנקס יוסי לגזיאל. “קסטרו החליטה שרירותית לא לשלם שכר דירה מיולי ולשלם רק דמי ניהול. זו התנהלות ראויה?”, צילום: קובי קואנקס

דווקא כשהחל הקניון להתאושש, הסגר השני שוב טרף את הקלפים. על כך ניכר בלגזיאל שיש לו בטן מלאה. “הגופים היחידים שהממשלה לא מתייחסת אליהם, ולא חושבת שמגיע להם פיצויים, הם הקניונים”, הוא אומר, “יש יזמי נדל"ן שגייסו אג"חים, לקחו הלוואות, ולצערי אף אחד לא מסתכל עליהם. וזה מתקשר לחוזים שלנו מול השוכרים - אנחנו חיים במערכת של התחייבויות והחוזים שאנחנו חותמים עליהם הם חלק מההתחייבויות שלנו, והשוכרים שלנו לא מסתכלים עלינו מהמקום הזה. אם הפדיון יורד, הוא לא משלם. בסוף היום, השוכרים קיבלו פיצוי סביר ואפילו הגון ואולי קצת יותר. מה שלי מפריע באופן אישי, זה שאף אחד לא הסתכל על בעלי הנכסים".

אתה מבין את הצורך לסגור שוב את הקניונים?

"לא. התחלואה לא עלתה כתוצאה מביקור בקניונים. יש לנו בקרה על מי שמבקר בקניון. אולי זה לא אטום הרמטית, אבל זה בשליטה. מי שיש לו חום לא נכנס. יש מקרים בודדים שהשליכו אותם על הכלל. את יכולה לראות אחוזי תחלואה באוכלוסיות השונות ורואים מאיפה זה נובע".

יהיו רשתות שיקרסו אחרי הסגר השני?

"בתחושה שלי, יהיו לא מעט עסקים שיהיה להם קשה לחזור לתפקד אחרי הסגר. משיחות שניהלתי עם לא מעט רשתות, היו כאלה שהתקשו לחזור מהסגר הראשון אז אני מניח שיהיו כאלה שלא יחזרו מהסגר השני".

איפה תפס אותך הסגר הראשון?

"הגענו באותו ערב לקניון ולמחרת התחלנו לשחרר אבטחה, הורדנו שאלטר והוצאנו עובדים לחל"ת. השארנו רק גישה לסופר־פארם ובקרה וקצת עובדי ניקיון ואבטחה, כדי להחזיק את המקום ולהמשיך לשמור על העסקים. היו לנו הוצאות ניהול גם בסגר והיו פה שיפוצים. יש שוכרים שהם מקצוענים — בזמן הקורונה החנויות היו מלאות בבגדי חורף אז הם הכינו את החנויות לקיץ. מי שלא התנהל מקצועית, הפסיד מכירות. הרבה שוכרים עבדו באונליין ולקחו סחורה מהחנויות פעמיים ביום לטובת המכירות".

בסגר הראשון התמהמת עם ההחלטה על הקלות לשוכרים, וספגת ביקורת. למה לקח לך זמן?

"מקומם אותי כל העליהום הזה עליי. אני מאד מבין את השוכרים ויחד עם זאת, יש שוכר ומשכיר ולכל אחד יש התחייבויות ואילוצים. שני הצדדים צריכים למצוא את האיזון. אני חושב שאם שוכרים לא שילמו זה נובע מקשיים אמיתיים, אבל יש תחושה של אנרכיה. מגיע ה־1 לחודש, ושוכר לא משלם. מי שמחליט שרירותית להחזיר הוראות קבע או לשלם מה שבא לו, כי זה מה שבא לו, זה לא ראוי ומכובד. עם מרבית הרשתות הגענו להבנות. אבל שוכר שהפדיונות שלו ירדו ב־15%, רוצה 50% הנחה בשכר הדירה. למה? אני חברת ביטוח? גם לקניון יש התחייבויות. מי שביקש הנחה גדולה יותר מהירידה בפדיונות שלו בפועל, לא קיבל".

עם איזה שוכרים לא הגעת להבנות בנוגע לשכר הדירה?

"עם קסטרו לא הגענו להבנות עדיין. זה שוכר שהחליט שרירותית לא לשלם והוא משלם רק דמי ניהול. זו התנהלות ראויה? יש להם בקניון שש חנויות של מותגי הקבוצה. כרגע מתנהל הליך משפטי בין עורכי הדין ואני מקווה שהם יתפקחו. חוץ מקסטרו, ביולי שהיה חודש קשה, היו כמה שוכרים נוספים שהחליטו שרירותית לשלם בתחילת החודש 50% או אחוז מהפדיון. קסטרו לא ירדה פה במכירות ובאופן שרירותי החליטו לא להעביר נתוני פדיון מחודש יולי. אני משתדל לעזור לשוכר שמגיע ואומר שקשה לו. אופטיקה הלפרין ביקשה להוזיל שכר דירה אז החנות עברה מיקום ומשלמת פחות, ואולי הוא יעבוד אותו דבר. בניגוד למה שמצטייר, אנחנו לא עם ראש בקיר, אבל אני לא אסכים שאנשים לא ישלמו או לא יפתחו את החנויות בשעות העבודה המלאות. אפשר לנהל שיח ולדבר אבל לא תהיה פה כוחנות".

קניון הזהב ראשון לציון, צילום: קובי קואנקס קניון הזהב ראשון לציון | צילום: קובי קואנקס קניון הזהב ראשון לציון, צילום: קובי קואנקס

דמי הניהול בקניון הזהב הם מהגבוהים בארץ. יש לכך הצדקה כיום?

"97 שקל למ"ר זה הגיוני. זה קניון ענק, ההוצאות כאן מטורפות, ושכר העבודה ותחזוקה התייקרו. הקניון לא העלה דמי ניהול הרבה שנים ומשלמים פה הרבה על ארנונה, אבטחה וניקיון. יש לקניון תשע כניסות וזה מצריך אבטחה גבוהה".

שעות הפעילות של הקניון השתנו מתחילת המשבר?

"לא. היתה תקופה שחלק מהחנויות סגרו בשבע או שמונה בערב, וזו היתה מלחמה לא פשוטה להחזיר את כולם לתלם. היתה לחלק מהרשתות בעיית עובדים, בגלל עובדים שהוצאו לחל”ת, אבל שעות העבודה חזרו לכפי שהיו לפני כן. לא אישרנו לרשתות לסגור לפני הזמן, אבל בהתחלה התחשבנו".

יש שינויים בהרגלי הצריכה של הלקוחות מאז הקורונה?

“לא. אנשים מסתובבים בתחושה כאילו אין קורונה. הענף היחידי שמכר פה פחות הוא המסעדות”.

יש לך לא מעט שטחים ריקים בקניון. איך מביאים רשתות חזקות בתקופה כזאת?

"אנחנו עושים מאמצים להביא שוכרים. איי דיגטל פותחים באזור החדש חנות, GUESS נכנסו במקום חנות יהלומים, אופטרה לונדון פותחים, ופיליפ מוריס פותחים פה חנות. כולם באים בתקופה לא קלה. קליניק סגרו את החנות ועברו לדוכן ובורדר ליין נכנס במקומם. שניצלים סגר ולא פתח אחרי הקורונה. רשת השיווק שוק העיר של ביקורי השדה במשא ומתן לפתוח סופר מרקט בקניון על שטח של 4,000 מ"ר, לאחר שנים רבות שלא היה בקניון סופרמרקט. מאז פתיחת הקניון אחרי הסגר הראשון, חתמנו על 15 חוזים, מתוכם 10 חנויות של קבוצת אירני".

שוכרים בקניון טוענים שחידושי חוזים נעשים בשכר דירה נמוך ב־20% מהמחירים שלפני הקורונה ושזה יתגבר לאחר הסגר השני.

"למעט מקום אחד, כל החוזים החדשים נחתמו בשכר דירה זהה או יותר. היו כאלה שנכנסו לשטח שלא היתה בו חנות, היה חלל ריק, כמו אירני, ולכן הוא קיבל שכר דירה נמוך".

בסגר השני, בניגוד לראשון, מיהרת להודיע לשוכרים על הקלות. למדת את הלקח?

"העובדה שהשוכרים יוצאים לסגר כשהם יודעים שיש להם שקט תעשייתי בהיבט אחד שהוא שכר הדירה, נותנת להם ביטחון. עשינו הערכת מצב והגענו לתובנה ששווה לנו לקבל החלטה לפני שיוצאים לסגר. לצד זה, מישהו חייב לתת את הדעת בנושא הזה, כי אי אפשר שכל הנטל יהיה על בעלי הקניונים. השוכרים לא רוצים לשלם בתקופה שהקניון סגור. אני יכול להבין אותם, אבל אני לא חושב שאנחנו הכתובת".

“כשניהלתי את קניון גירון באשקלון, הקניון נסגר לתקופות מסוימות בגלל הלחימה בעזה וגבינו שכר דירה, בזמן שהשוכרים קיבלו פיצוי על פי הוצאות בפועל, שגילמו גם את שכר הדירה. לא היתה מחלוקת כי הם קיבלו פיצוי. זה פלונטר שחייבים לדבר עליו כי יש התעלמות מוחלטת מבעלי הנכסים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות