אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות שוק ההון מנסה למזער בירוקרטיה ולצרף את שוק הפנסיה למאה ה־21 צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

רשות שוק ההון מנסה למזער בירוקרטיה ולצרף את שוק הפנסיה למאה ה־21

הגופים בענף קיבלו מהרשות חוזרים שמציגים את פרויקט "פנסיוני 2025" — שדרוג דיגיטלי של המסלקה הפנסיונית. בדיקות של הרשות חשפו כספי חוסכים שלא הגיעו ליעדם בשל בעיות סנכרון ורישומים ידניים

19.10.2020, 07:02 | עירית אבישר

רשות שוק ההון מנסה להפוך את שוק הפנסיה לבירוקרטי פחות ודיגיטלי יותר. ל"כלכליסט" נודע כי הרשות, בראשות משה ברקת, הפיצה אתמול לגופים המוסדיים כמה חוזרים ונייר היוועצות, לקידום פרויקט "פנסיוני 2025", שאמור לשדרג ולהרחיב את פעילות המסלקה הפנסיונית. החוזר כולל לוחות זמנים, ולפיהם חלק מהשינויים ייכנסו לתוקף כבר בשנה הבאה, ובעוד שנתיים וחצי רוב הפרויקט יושלם.

עולם הפנסיה כיום מצריך תקשורת בין כמה סוגי שחקנים: 3.5 מיליון שכירים שחוסכים לפנסיה, יותר מ־200 אלף מעסיקים, 10,000 סוכני ביטוח, המוסדיים שמנהלים את הכספים, מס הכנסה והבנקים. ברשות שוק ההון מצאו כי הבירוקרטיה, במקרים רבים, גורמת למצב שבו חוסכים אינם ממצים את זכויותיהם. כלומר, יש הטבות מסוימות — ובראשן הטבות מס — שלא מחלחלות ליישום בידי החוסכים.

קראו עוד בכלכליסט

משה ברקת , צילום: עמית שעל משה ברקת | צילום: עמית שעל משה ברקת , צילום: עמית שעל

ליקויים בתהליך ההצטרפות

החולשה הדיגיטלית בשוק הפנסיה גורמת נזק כספי אמיתי לחוסכים. כך, למשל, הרשות זיהתה כי שיעור לא מבוטל מהכספים המועברים לחשבונות מעבר בגופים המוסדיים (חשבונות שבהם נמצאים כספים שאינם משויכים ללקוחות), מקורו בליקויים בתהליך ההצטרפות של החוסך, וזאת בשל בעיות בסנכרון בין הגורמים השונים, ולנוכח ריבוי תהליכים ידניים, המאפיינים את שלב ההצטרפות למוצר פנסיוני.

המערכת תקצר זמנים

ברשות הבינו שהדרך למזער כשלים עוברת בשיפורים טכנולוגיים, ולכן מתכננים תשתית משופרת במסלקה הפנסיונית — והמטרה היא שתחום הפנסיה כולו יעבור לדיגיטלי. בנוסף, המערכת אמורה לקצר באופן משמעותי לוחות זמנים. למשל, קבלת מידע על תיק הנכסים יקוצר משלושה ימים לשלוש שעות, הצטרפות לקופה או קרן תיעשה באופן מיידי במקום בתוך 14 יום, וכדומה. גם המידע במסלקה הפנסיונית יהיה עדכני, בעוד המידע שמופיע כיום מעודכן לכמה שבועות קודם לכן. המערכת החדשה אמורה גם להביא לתקשורת ישירה ויעילה בין השחקנים הפועלים בעולם הפנסיה.

החוזרים האחידים שהפיצה הרשות לשחקני הענף לא מאלצים אותם להתאים עצמם לפרוטוקול החדש. ברשות שוק ההון מעריכים שמבחינה עסקית יהיה כדאי להם לאמץ את הפרוטקול ולבצע את השינויים הנדרשים, כדי לא למצוא את עצמם בנחיתות טכנולוגית מול המתחרים בהיבט השירות שהם מציעים ללקוח. בנוסף, אימוץ הפרוטוקול גם ייעל לאותם גופים את התהליכים, ויכול לחסוך להם הוצאות בטווח הארוך יותר.

המסלקה הפנסיונית, שהוקמה לפני שמונה שנים, היא מאגר המאגד את כל המידע על החסכונות הפנסיוניים והביטוח של החוסך. ואכן, הנגישות המשופרת למידע הגבירה את התחרות בענף הפנסיה במהלך השנים האחרונות. אולם היות שמדובר בתחום מורכב, חוסכים רבים עדיין נרתעים מלצלול לנתונים ולבדוק אם הם אכן נמצאים במוצרים הטובים והמתאימים להם ביותר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות