אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קו הרכבת מתל אביב לירושלים נחנך מסיבות פוליטיות, הנוסעים נפגעו צילום: אוהד צויגנברג

קו הרכבת מתל אביב לירושלים נחנך מסיבות פוליטיות, הנוסעים נפגעו

דו"ח מבקר המדינה חושף כי חלק מהכשלים שהתגלו בפתיחה המוקדמת של קו הרכבת בין תל אביב לירושלים מצביעים לכאורה על כך שהחברה והנוסעים הופקרו מבחינה בטיחותית כדי לשרת טקס פוליטי בהשתתפות נתניהו וכץ. לא רק הנוסעים נפגעו - המבקר מצא שהסטת הקרונות מקווים אחרים לצורך פתיחת הקו גרמה לפגיעה כלכלית בהכנסות החברה

19.10.2020, 15:58 | ליאור גוטמן

בספטמבר 2018 הזמין שר התחבורה דאז ישראל כץ את ראש הממשלה נתניהו לנסיעת הרכבת הראשונה של הקו החצי חשמלי בין ירושלים לתל אביב.

מדובר בקו שהקמתו התארכה משנת 2001, ושתקציב הפיתוח שלו זינק מכ-3.2 מיליארד שקל במקור לכ-7 מיליארד שקל נכון להיום. הקו היה לא מוכן במלואו, הציוד לא היה בנמצא, אבל את כץ זה לא עניין - הוא נתן הוראה לפתוח אותו. הפתיחה בוצעה בתקופתו של שחר איילון כמנכ"ל.

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (ב') חושף רק חלק מהכשלים שהתגלו שם, כאשר הממצאים מצביעים לכאורה שהחברה והנוסעים הופקרו כדי לשרת את הטקס הפוליטי.

קראו עוד בכלכליסט

לפי דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, "במועד פתיחת הקו המהיר לירושלים בחודש ספטמבר 2018 לא היה בחברה ציוד נייד להפעלתו והיא נאלצה להפעילו באמצעות מערכי קרונות שהוסטו מקווי רכבת אחרים. הדבר גרם להקטנת תדירותם ולהגברת הצפיפות בקווי הרכבת האחרים". במילים אחרות הצפיפות בקרונות שהורגשה בצפון ובדרום הגיעה כי החברה קיבלה הוראה לפתוח קו על חשבון רווחת הנוסעים.

רכבת ישראל קו תל אביב - ירושלים. כשלים בפתיחתו, צילום: רויטרס רכבת ישראל קו תל אביב - ירושלים. כשלים בפתיחתו | צילום: רויטרס רכבת ישראל קו תל אביב - ירושלים. כשלים בפתיחתו, צילום: רויטרס

אולם לא רק הנוסעים נפגעו - אנגלמן מצא שגזילת הקרונות לפתיחת הקו גרמה לפגיעה כלכלית בהכנסות החברה, שהיא כזכור בורסאית וכזו שגייסה בעבר חוב.

לפי המבקר, "נמצא כי בהחלטה על הסטת הציוד הנייד מקווים אחרים לא ניתן ביטוי הולם לכל המשמעויות הכלכליות של ההחלטה. לא בוצעה עבודת מטה המביאה בחשבון את כל ההשפעות הכספיות של פתיחה חלקית של הקו המהיר ושל הסטת ציוד מקווים אחרים".

כמו כן, כותב המבקר, "לא חושבו והוצגו לכל אחת מהחלופות השינויים בהכנסה השנתית המוכרת והשפעתם על רווחיות החברה, ולא הוצגו המשמעויות הכלכליות של פתיחה חלקית של הקו". במילים אחרות ההוראה לפתוח את הקו פגעה פיננסית בחברה.

ואם כל זה לא מספיק מגיע הפרק על הבטיחות, שם נמצא כי "הקו המהיר לירושלים הופעל במתכונת הרצה עם נוסעים בלי שהוכחה אמינות רצויה, ובתקופת ההרצה שנמשכה כשנה נרשמו שיעורי ביטולי רכבות גדולים מהממוצע".

אנגלמן ניסה למצוא את ההליכים שהובילו לפתיחת הקו ומצא ש"בחברת הרכבת מסמכים המתעדים את התקלות והמאפיינים שלהן, הפעולות שבוצעו לתיקונן והקריטריונים הנדרשים לפני פתיחת הקו להרצה עם נוסעים". 

חונכים את קו תל אביב - ירושלים, ספטמבר 2018. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ, צילום: אוהד צויגנברג חונכים את קו תל אביב - ירושלים, ספטמבר 2018. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ | צילום: אוהד צויגנברג חונכים את קו תל אביב - ירושלים, ספטמבר 2018. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ, צילום: אוהד צויגנברג

מבקר המדינה מתריע ש"במועד עריכת הביקורת, כלומר נובמבר 2018 עד מאי 2020, התקציב לרכש הרכבים עבור מד"א טרם הועבר, המשטרה טרם יצאה למכרז לרכש הרכבים ורק כב"ה הציגה התקדמות בהליך הרכש".

השורה התחתונה מבהילה במיוחד, ומבקר המדינה מתריע ש"הובלת כוחות חירום באמצעות רכבת כוננית אינה מיטבית - היא עשויה להאריך את משך זמן הפינוי ועלולה לעלות בחיי אדם", כאשר "מנכ"ל חברת הרכבת דאז אישר את נוהל העבודה בסביבה חשמלית רק במועד תחילת הפעלת הקו המהיר בספטמבר 2018, אף על פי שלפי דיוני הדירקטוריון עולה כי בוצעו הדרכות ונסיעות ברכבת בזמן העבודה באתר, דבר שלפי מנכ"ל החברה דאז יש בו הפרת בטיחות חמורה".

בנוגע להשלמת פרויקט החשמול כולו, המבקר מספר את מה שרכבת ישראל מדווחת מדי רבעון: עיכובי ההקמה נמשכים, ונכון להיום השלמת הפרויקט מתוכננת ל-2025.

עוד נמצא ששיעור הביצוע המצטבר מסך אומדן עלות הפרויקט היה בסוף 2019 כ-31% בלבד (3.7 מתוך 12 מיליארד שקל), כאשר מבקר המדינה קובע כי הדחייה בהפעלת פרויקט החשמול טומנת בחובה הפסד של מאות מיליוני שקלים בשנה למשק.

ממשרד האוצר נמסר: "שר האוצר ישראל כץ גאה בכך שכשר תחבורה יזם והוציא לפועל את הקמת קו הרכבת המהירה ת״א-ירושלים, שחיבר את עיר הבירה לכל חלקי המדינה. נסיעות המבחן של הרכבת יצאו לפועל במועד הנדרש רק אחרי שניתנו כל אישורי הבטיחות המחוייבים. שר האוצר דוחה את הביקורת על שיקולים פוליטיים במסגרת הפעלת הקו".

תגובת משרד התחבורה:  "משרד התחבורה מתייחס במלוא הרצינות להערות מבקר המדינה, גם אם בחלק מהמקרים אנו רואים את הדברים באור אחר. רבים מהליקויים שעליהם הצביע הדו"ח תוקנו או נמצאים כיום בשלבי תיקון. הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה פועלים ללא דיחוי לתיקון כל הנושאים הטעונים שיפור. משרד התחבורה ניצל בשנה האחרונה את השבתת תנועת הרכבות בתקופת הקורונה לביצוע מבצעי תשתית מורכבים התומכים בפרויקט, וקיצר את לוחות הזמנים בשנה ועד חמש שנים, בקווים שונים ברשת המסילות.

"יצוין כי במכרז לביצוע עבודות החשמול, שנערך בשנת 2015, זכתה חברת SEMI הספרדית. לצערנו, תחילת העבודות התעכבה עקב תביעות משפטיות של המציעים שלא זכו, עד לחתימת הסכם פשרה בינואר 2018. כאמור, בשנה האחרונה, משרד התחבורה ורכבת ישראל השקיעו מאמצים רבים במימוש פרויקט החשמול.לגבי קו ירושלים תל אביב אומרים שם שהאיחורים צומצמו באופן משמעותי".

מרכבת ישראל מסרו: "רכבת ישראל תלמד את הדו"ח ותפעל בהתאם למסקנותיו, כפי שעשתה בעבר וכפי שמציין הדו"ח הנוכחי. בשנה וחצי האחרונות קיבל הפרויקט תנופה משמעותית. לוחות הזמנים הוגדרו מחדש ומגלמים הקדמה של כחמש שנים בהשוואה למאפייני הפרויקט שבדק מבקר המדינה.  

"לוח הזמנים החדש שסוכם עם המדינה הואץ משמעותית ובמסגרתו הקו החשמלי בין ירושלים להרצליה הושלם והופעל מסחרית לנוסעים בהקדמה של חצי שנה בהשוואה להתחייבות של הרכבת למדינה.   בתקופה האחרונה, שאופיינה בהפסקה וצמצום תנועת הרכבות בשל הקורונה, שולבו קבלנים נוספים, והואצה הקמת תשתית החשמול של הקו מאשקלון לטבעת השרון (בני ברק, ראש העין, כ"ס, הרצליה), ובמקביל מואצת השלמת המוסך החשמלי באשקלון שיקלוט את הרכבות החשמליות החדשות שיגיעו במהלך השנה הקרובה.

"לשמחתנו הישגים אלה מקבלים ביטוי בדו"ח המבקר, כמו גם הפקת לקחים נוספים כגון ביצוע הרצות מספקות, מינוי בעלי תפקידים עליהם הומלץ ע"י המבקר בעבר, והצטיידות בכלי רכב וציוד". 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות