אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רפאל פיתחה מערכת ניווט חסינת שיבוש לצה"ל צילום: דוברות רפאל

רפאל פיתחה מערכת ניווט חסינת שיבוש לצה"ל

בצה"ל יודעים שבמלחמה הבאה יהיה קשה לסמוך בניווט על ה-GPS, שקל יחסית לחסום או להטעות. רפאל פיתחה מערכת ניווט חסינת שיבוש לרכב משוריין ולרחפנים, על בסיס יכולות ניתוח תמונה מתקדמות שמשמשות להנחיית טילים ופצצות

20.10.2020, 09:20 | אודי עציון

זה אחד התסריטים שבצה"ל כבר יודעים שיתממשו במלחמה הבאה, בלבנון, בעזה או בכל מקום אחר. שיבוש של מערכת הניווט הלווייני, ה-GPS, באמצעות חסימת אות השידור שלה כך שלא ניתן יהיה לקלוט את לוויני הניווט האמריקאים, או שידור בתדר דומה שיגרום למערכת להציג מיקום שגוי.

בשדה הקרב, שמחייב דיוק של עשרות סנטימטרים כדי לתקוף את המטרה הנכונה, ולזהות את מיקום כוחותינו בשטח, יכול להיות לזה מחיר כבד. היכולת להתמצאות מדויקת בשטח חיונית גם לפינוי מהיר של פצועים, כדי להגיע אליהם ולפנותם בלי שכוח החילוץ יתברבר בשטח.

קראו עוד בכלכליסט

לפני כמה שנים קיבלה חברת רפאל דרישה מצה"ל לפתח מערכת ניווט לשדה הקרב, נטולת GPS לרכב קרבי משוריין, כמו טנקים, נגמ"שים ואפילו רכבי האמר. זה היה אחרי שיכולות לשיבוש המערכת נצפו בזירות הלחימה של צה"ל, כולל שיבושים שמבצעת מעצמה זרה שפועלת בסוריה. לאחרונה הסתיים הפיתוח שלה, במימון מנהלת פיתוח אמצעי הלחימה במשרד הביטחון.

מערכת ניווט חסינת שיבושים של צה"ל שפיתח רפאל , צילום: דוברות רפאל מערכת ניווט חסינת שיבושים של צה"ל שפיתח רפאל | צילום: דוברות רפאל מערכת ניווט חסינת שיבושים של צה"ל שפיתח רפאל , צילום: דוברות רפאל

"אנחנו כבר לא נחזיר את הלוחמים הצעירים והדיגיטליים של היום לנווט ממפות נייר במקרה שאי אפשר לסמוך על ה-GPS. זה היה מסובך ולא מדויק עוד להורים ולסבים שלהם. לאף אחד גם אין לזה זמן בשדה הקרב המהיר של היום", מסביר תא"ל (מיל') שמוליק אולנסקי, ראש מרכז החדשות ברפאל, ולשעבר קצין שריון ראשי בצה"ל.

הפתרון הגיע מיכולות ראייה וניתוח תמונה ממוחשב שפיתחו ברפאל עבור פצצות וטילים מונחים, כדי לזהות את המטרה שלהם באמצעות מצלמה, ולפגוע בדיוק בחלון שאליו כוונו. המערכת של רפאל, שקיבלה את השם "מראה דרך", משתמשת בצילום תלת ממדי של האזור שהושג עוד לפני כן ממל"טים, לוויינים ואפילו רחפנים.

שורה של מצלמות שמותקנות בכלי הרכב הקרבי סורקות את הסביבה, יוצרות תמונה תלת ממדית שלה, ואז מחברות אותה לתמונה התלת ממדית שצולמה מלמעלה, כדי לזהות את מיקום הרכב בסביבה שלו בדיוק של 5 מטרים. המערכת מסוגלת לשלוח את המיקום לכוחות ידידותיים בשטח, ולקבל את נתוני המיקום שלהם, כך שהכוח יכול להמשיך לתפקד כרגיל גם ללא GPS. ותוכל גם לסייע בפינוי מהיר של נפגעים מהקרב. רוב הפיתוח בוצע בשלוחת רפאל בירושלים, המתמחה בראייה ממוחשבת.

שמוליק אולנסקי ראש מרכז החדשנות ברפאל, צילום: דוברות רפאל שמוליק אולנסקי ראש מרכז החדשנות ברפאל | צילום: דוברות רפאל שמוליק אולנסקי ראש מרכז החדשנות ברפאל, צילום: דוברות רפאל

"כשכוח נכנס למרחב עירוני הוא חייב לדעת בדיוק היכן הוא נמצא, כדי למצוא את מיקומי האויב ולכוון את האש לבניין ולקומה הנכונים", מסביר אולנסקי. "היום ממילא יש על הכלים כמה מצלמות עבור מערכות התצפית והנשק, ואנחנו יכולים להשתמש בהן כדי לחשוב את המיקום במרחב".

הבעיה אינה ייחודית לצה"ל: אפילו ארה"ב, ששיגרה ומפעילה את רשת לווייני ה-GPS מזה כ-40 שנה, משקיעה בעצמה כיום מיליונים כדי לפתוח טכנולוגיות דומות שיעקפו שיבושים בה. בתקציב הביטחון האמריקאי מיועדים יותר מ-20 מיליון דולר משנה מתקציבי צבא היבשה, חיל האוויר והצי לפיתוחים טכנולוגיים בנושא.

המערכת המבצעית של רפאל תעלה כמה אלפי דולרים לכל רכב והודגמה לאחרונה למספר צבאות זרים, שמגלים בה עניין רב. כעת ממתין צה"ל לאישור תקציב המדינה כדי להתחיל להצטייד בה.

מערכת ניווט חסינת שיבושים של צה"ל שפיתח רפאל , צילום: דוברות רפאל מערכת ניווט חסינת שיבושים של צה"ל שפיתח רפאל | צילום: דוברות רפאל מערכת ניווט חסינת שיבושים של צה"ל שפיתח רפאל , צילום: דוברות רפאל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות