אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צפו פגיעה: המכשול האחרון ליבוא מקביל של רכבים נפל צילום: יוסי דוס סנטוס

ניתוח כלכליסט

צפו פגיעה: המכשול האחרון ליבוא מקביל של רכבים נפל

דחיית ערעורם של יבואני הרכב הוותיקים בנושא הענקת אחריות למכוניות ביבוא מקביל, תתרום להשתכללות של ענף היבוא המקביל ולהגדלת היצע הדגמים שיהיו זמינים ללקוחות בישראל . עם זאת, יבואני הרכב הוותיקים עדיין לא אמרו את המילה האחרונה

20.10.2020, 11:06 | תומר הדר

השבוע נפל דבר בענף הרכב הישראלי: כפי שפורסם בכלכליסט, העליון דחה את ערעורם של יבואני הרכב הוותיקים בנושא הענקת אחריות למכוניות ביבוא מקביל.

היבואנים טענו זה שנים כי מכוניות שמגיעות לישראל ביבוא מקביל הן מכוניות שלא ניתנות לטיפול במוסכי יבואני הרכב במקרה של ריקול. בית המשפט לא השתכנע וחייב את יבואני הרכב הוותיקים גם לספק את הריקולים – וחשוב מכך: לספק את האחריות לרכבים. מהלך זה מסיים שנים של דיונים משפטיים ובפועל צפוי להביא לכמה שינויים משמעותיים בשוק הרכב הישראלי שיורגשו בתחילה בשוליו ולאחר מכן יגיעו אל ה"מיינסטרים". השינויים אינם נוגעים בהכרח לקלקול זה או אחר במשאבה או בבורג, אלא דווקא לשינוי הרכב הדגמים שיגיעו לישראל.

קראו עוד בכלכליסט

היבוא הזעיר מסכל את היבוא המקביל

יש לציין כי היבוא המקביל עובד כיום בישראל היטב, אך גם סובל כמחבלי לידה בעיתיים. משרד התחבורה אינו ממהר לחשוף נתונים אודות היקף היבוא המקביל אבל השנה הנוכחית מוגדרת ללא ספק כ"שנת הפריצה" בה יובאו ארצה לפי הערכות כמה אלפי מכוניות. את המכוניות אשר מיובאות לישראל ניתן לחלק בקלות לשתי קבוצות: אלה שמיובאות גם על ידי היבואנים הוותיקים ואלה שמיובאות רק על ידי היבואנים המקבילים. חשוב לציין שענף היבוא המקביל עובר בימים אלה תהליך מעניין של התכנסות ומעבר לדגמים עממיים. הסיבה לכך טמונה דווקא ביבוא הזעיר: מה שבעבר כונה "יבוא אישי". החוק הישראלי מתיר לסוכני היבוא הזעיר לייבא ארצה 20 רכבים בשנה. לפי הערות, לא כל סוכני היבוא הזעיר מקפידים על המגבלה – אבל חשוב מכך: ביבוא זעיר מותר להביא רכב "כמעט חדש" – כלומר כזה שהוא בן כמה חודשים. ענף היבוא הזעיר ממוקד ברכבים יוקרתיים ונוגס בנתח הפעילות של ענף היבוא המקביל בחסות אותן הטבות. כך היבוא המקביל שהחל את דרכו עם מרצדס ודומותיה מתכנס כיום בכיוון חדש - של פולקסווגן, טויוטה ופורד.

מכוניות חדשות בנמל, צילום: יוסי דוס-סנטוס מכוניות חדשות בנמל | צילום: יוסי דוס-סנטוס מכוניות חדשות בנמל, צילום: יוסי דוס-סנטוס

הפוטנציאל: בדגמים שהישראלים לא מכירים

כאן אנו חוזרים לדילמה של סוכני היבוא המקביל: האם לייבא ארצה את המכוניות שהיבואן הוותיק מייבא או האם לייבא דגמים אחרים. במקרים בהם הדגם שמיובא לישראל הוא כזה שהיבואן הוותיק מייבא, ליבוא המקביל אין יתרון מחיר משמעותי, כלומר ההוזלה היא של אלפי שקלים בודדים, מעין הוזלה סמלית שמיועדת למשוך לקוחות אך לא באמת משנה מכיוון שהיבואן הוותיק יכול לתת את ההנחה. לעומת זאת, בשוק המכוניות ביבוא מקביל שאינן מיובאות על ידי היבואן הוותיק, יש הרבה יותר הזדמנויות: מדובר בדגמים שהצרכן הישראלי לא מכיר. הדגמים האלה הם לעתים מאובזרים יותר ממה שהצרכן הישראלי מכיר ומציעים סטנדרט גבוה יחסית של בטיחות. דוגמאות ראשונות לרכבים כאלה ביבוא מקביל - פולקסווגן אטלס, רכב הכביש שטח הבינוני של פולקסווגן שהיה עד כה נחלתם הבלעדית של לקוחות אמריקאים כבר ניתן לרכישה בישראל. טויוטה טאקומה, טנדר הפנאי של טויוטה שאינו מיובא לארץ על ידי יוניון מוטורס כבר ניתן לרכישה. פולקסווגן טיגואן אולספייס, גרסתו המוגדלת של הטיגואן המוכר גם היא כבר זמינה, כמו גם טויוטה היילנדר, רכב כביש שטח של טויוטה שמיועד לארה"ב. רכבים אלה עד כה "טפטפו" לישראל בכמויות קטנות יחסית, לא מעט מכיוון שהלקוחות רצו אומנם להתפנק אבל גם הבינו שבמקרה של בעיה, מדובר ברכב "בלי אבא ואמא". כעת המצב ישתנה.

כבר לא מכה קטנה בכנף

יבואני הרכב הוותיקים מעדיפים גם כעת להתייחס ליבוא המקביל כהערת שוליים, סוג של תופעה שלא מפריעה למערכי המכירות. אך עם זאת, עבור מותגים מסוימים מדובר ברעידת אדמה אשר משנה את הענף. פולקסווגן מהווה דוגמה טובה לכך: במהלך שנות ה-90 פולקסווגן נחשבה ליצרנית של מכוניות רבות מכר בישראל. כיום המצב שונה: לפי נתוני איגוד יבואני הרכב פולקסווגן נמצאת במקום ה- 14 בשוק הישראלי עם 3,657 מסירות נכון לסוף ספטמבר, מסירות שמתוכן 1,149 הן של רכבי כביש שטח (כלומר SUV). מבחינת יונדאי, מדובר בטיפה בים. מבחינת פולקסווגן מדובר בכשליש מהיקף המסירות. משלוח בודד של כ-300 רכבי כביש שטח של פולקסווגן מדגמים שעד כה לא שווקו בישראל כמו הפולקסווגן אטלס, עלול להוות כמעט עשרה אחוזים מהיקף מסירות פולקסווגן בתשעת חודשי השנה הראשונים.

גם במקרה של טויוטה מדובר ב"מכה קטנה בכנף" אבל רק כביכול. טויוטה שנמצאת במקום השני בשוק הישראלי מסרה 21,883 רכבים בתשעת החודשים הראשונים של השנה. משלוח של 2,000 קורולות, דגם פופולארי בישראל, עשוי להגיע לכעשרה אחוזים מהיקף המסירות – אבל יותר מכך, טויוטה מסרה 840 טנדרים בתקופה זו. משלוח של טנדרים של טויוטה מארה"ב מדגמי הטאקומה מסוגל בקלות לפגוע במסירות מכיוון ששוק הטנדרים בישראל יחסית מצומצם. וכעת כאמור יחויבו יבואניות טויוטה וגם פולקסווגן לתקן תקלות ולהעניק אחריות לאותם רכבים שהן עצמן לא מייבאות. סביר להניח שיבואני הרכב הוותיקים יוכלו "להחזיק את הגזרה" למשך פרק זמן מסוים בו יתמודדו מול דגמים של היצרן "שלהם" שעד כה לא הגיעו לישראל. אך אם היקפי היבוא של דגמים לא מוכרים בישראל יגדלו, סביר להניח שיבואני הרכב ידרשו לפעול באמצעות הורדת מחיים לא רשמית שלא נרשמת במחירונים (כלומר הנחות), יבוא בעצמם של רכבים כאלה, או הערמת קשיים בפני מי שיגיע לטיפול במכונית מדגם לא מוכר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות