אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פיננסיירים ונשים תורמים לביידן, לטראמפ זורמים כספי נפט ונדל"ן צילום: רויטרס

ניתוח כלכליסט

פיננסיירים ונשים תורמים לביידן, לטראמפ זורמים כספי נפט ונדל"ן

בישורת האחרונה לפני הבחירות קופת המזומנים של המועמד הדמוקרטי גדולה ב־72% מזו של הנשיא, ששרף 830 מיליון דולר בשנה וחצי אבל מפגר בסקרים. בבחירות הכי בזבזניות בתולדות ארה"ב, יותר תרומות זורמות לפוליטיקאי הוותיק ביידן לא בזכות קסמו, אלא בהשפעת המגפה שהפכה את האזרחים למעורבים יותר וגרמה להם לפתוח את הארנק

21.10.2020, 07:22 | ויקי אוסלנדר

בחירות 2020 צפויות להיות הבזבזניות ביותר בתולדות ארה"ב ויסתכמו ב־11 מיליארד דולר, סכום הגבוה ב־50% מקמפיין 2016 (מתואם לאינפלציה). כך לפי נתוני המרכז לפוליטיקה תגובתית (CRP), שעוקב אחרי מימון בחירות.

המרוץ לגיוסי כספים בבחירות לנשיאות הוא חשוב ומסוקר באדיקות, כאילו היה המרוץ עצמו. זאת משום שכסף, גם אם לא יכריע את הבחירות, מאפשר למועמדים להגיע למצביע המסוים שאחריו הם מחזרים, עם המסר הנכון ובערוץ הנכון. ואם מישהו חשב שהמגפה תאט את הבחירות, ההפך הוא הנכון. במובן מסוים, המצב הייחודי שבו מתנהלים המרוצים הפך את הבחירות הללו למהותיות יותר עבור הציבור האמריקאי, שמגלה מעורבות גדולה מתמיד, כפי שמשתקף בשיעורי ההצבעה המוקדמת וביכולת המועמדים לגייס כסף. לפי נתוני U.S Election Project, נכון לאתמול הצביעו בבחירות המוקדמות 31.7 מיליון אמריקאים, נתון המשקף 23% מכלל ההצבעות ב־2016.

קראו עוד בכלכליסט

מי שמוביל את הדרך הוא המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, שבשלושה מתוך ארבעת החודשים האחרונים גייס יותר כסף מטראמפ. באוגוסט הוא גייס 365 מיליון דולר, לעומת 210 מיליון דולר לטראמפ, הגיוס החודשי הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקאית. את השיא הוא שבר בספטמבר עם 383 מיליון דולר, לעומת 248 של טראמפ. 53% מהסכום הזה הגיעו מתרומות קטנות של אזרחים. כתוצאה, לביידן יש 432 מיליון דולר בקופה היום, לעומת 251 מיליון דולר לטראמפ. המספרים הללו אינם ברורים מאליהם. לא רק שהיסטורית קל יותר לנשיא מכהן לגייס כסף, אלא שמדובר על מהפך לעומת תחילת 2020, אז גייס קמפיין טראמפ בחישוב מצרפי יותר מכל מועמד אחר בתולדות ארה"ב. בחודש מרץ עמדו לרשותו 240 מיליון דולר, לעומת 57 מיליון דולר לביידן. 

אנשים שתורמים נוטים יותר להצביע

מי שאחראי להתלהבות העצומה סביב ביידן הוא בהחלט לא ביידן עצמו, פוליטיקאי עם ותק של 47 שנה שרחוק מלהיות דמות רעננה בוושינגטון. האירועים שמתרחשים סביבו הם אלה שמשלהבים את תומכיו, בין השאר, הסלידה מסגנון הניהול ומאישיותו של טראמפ, שרבים רואים בהם את האחראים למותם של 220 אלף אמריקאים מקורונה. לעלייה בתמיכה בביידן תרמו גם הבחירה בקמלה האריס כסגניתו באוגוסט ומותה של שופטת בית המשפט העליון רות ביידר גינסבורג בספטמבר. האירועים הללו הביאו לבליץ בתרומות קטנות של עד 200 דולר בספטמבר, אז תרמו 1.1 מיליון אמריקאים 203 מיליון דולר לביידן.

עד לאירועים אלה, טראמפ גייס הרבה יותר בתרומות קטנות (כ־100 מיליון דולר), אך מאז התכווץ הפער ב־60%. כיום יש לביידן יותר תורמים קטנים ב־26 מדינות, ביניהן גם במדינות המפתח פנסילבניה וצפון קרוליינה. לטראמפ, לעומת זאת, יש יותר תורמים קטנים ב־24 מדינות, כולל במדינות המפתח פלורידה ואריזונה. אלה נתונים חשובים שמצביעים על התלהבות הבייס, או כפי שסיכם זאת מחקר של מכון Pew, אנשים שתורמים לקמפיינים נוטים יותר לצאת ולהצביע.

גם קמפיין טראמפ, שמכנה עצמו "כוכב המוות", אחראי לנחיתות הכספית בישורת האחרונה. באופן מפעים הצליח טראמפ, שנבחר עם תמיכה כלכלית צנועה למדי, לבזבז 830 מיליון דולר ב־18 החודשים האחרונים, בלי שום השפעה על הסקרים, שרק הופכים עגומים יותר ויותר. 350 מיליון דולר הושקעו במשכורות עתק ובהטבות למגייסי כספים, כאשר טראמפ עצמו תרם 8,021 דולר מכספו לקמפיין. כתב העת "אטלנטיק" היטיב לתמצת את האסטרטגיה של הנשיא המכהן, כשציין כי קמפיין טראמפ פועל ב־2020 לפי אותו עיקרון של טראמפ איש העסקים. הוא מתעשר, בעוד כספם של אחרים עולה בלהבות.

זהות התורמים לקמפיינים שונה באופן מהותי ומייצגת היטב את גישתם של המועמדים לחברה האמריקאית. בעוד טראמפ וביידן נהנים משיעור דומה של תרומות ענק (כ־52%), הרבה יותר מהתורמים של ביידן הן נשים (48%), לעומת טראמפ (37.3%) שידוע לשמצה בהערותיו המיזוגניות, ואף הואשם לא אחת בתקיפה מינית. בזכות גישתו הפרו־עסקית והאנטי־סביבתית נהנה טראמפ מתמיכה גדולה יותר ממגזרי התעשייה, הנפט, הגז והנדל"ן. ביידן, לעומת זאת, שהבטיח להעלות את השכר הממוצע השעתי ולהשקיע 2 טריליון דולר במאבק בהתחממות הגלובלית, נהנה מתמיכה בולטת ממגזרי הפיננסים, החינוך והעבודה המאורגנת.

לפי ניתוח של Market Watch, מאחורי טראמפ עומדים רק מחצית ממספר המנכ"לים של חברות S&P 500 לעומת ביידן, אבל הוא גייס מהם סכום גדול פי חמשה. מי שהפך את הפער למשמעותי, הם בני הזוג מרים ושלדון אדלסון שתרמו באוגוסט ובספטמבר סכום מצטבר של 75 מיליון דולר לטראמפ.

מאז שהנשיא איבד את היתרון הכלכלי על ביידן, הקמפיין שלו התחיל להסיר מודעות ברחבי ארה"ב. כך, מאוגוסט ביידן מגייס יותר, מחזיק ביותר מזומנים ומפרסם הרבה יותר - ביחס של 1 ל־2 בטלוויזיה ובדיגיטל (פייסבוק וגוגל). לא בדיוק הסיום החזק לו יחל הקמפיין הטראמפי, שבחודש מרץ שרף 11 מיליון דולר על מודעה אחת בסופרבול.

קמפיין כירורגי עם הרבה פייק ניוז

כסף לפיכך הוא חשוב, אבל הוא לבדו לא מנצח בחירות. למעשה, מחקרים מצאו שככל שהמרוץ אגרסיבי ומפלג יותר, כך תורמים מוכנים לתרום יותר כסף, וכתוצאה נשחק תפקידו. מה שחשוב זה מה עושים עם הכסף, והיכן ובאיזה אופן משקיעים אותו. רק להזכיר, ב־2016 השקיע טראמפ הרבה פחות בפרסום מהמועמדת המועדפת קלינטון, 194.9 מיליון דולר לעומת 351.3 מיליון דולר ליריבה, וניצח בכל זאת. הוא עשה זאת באמצעות קמפיין כירורגי שכלל הרבה מאוד פייק ניוז ודיכוי בוחרים. אם כי, ראוי לציון שהפסיד את הקול הפופולרי ב־2.8 מיליון קולות.

כל עוד טראמפ מצליח לתחזק ביעילות את אותם מנגנונים בעלויות נמוכות, הוא יכול אולי לייצר לעצמו את היתרון הזעום ההכרחי כדי לנצח במדינות מפתח ובבחירות עצמן. בדיוק כפי שעשה ב־2016 וכפי שהוא עושה ללא לאות בשבועות האחרונים. רק בשבוע שעבר הוא הפיץ תיאוריה שקרית כאילו ביידן הקריב את חייהם של 20 לוחמי קומנדו ימי, כדי לכסות על כישלון מבצע חיסולו של אוסמה בן לאדן.

הבעיה הגדולה ביותר שטמונה בכסף, היא המקום שממנו הוא מגיע. מרבית מערכות הבחירות הפדרליות נשענות על כסף פרטי מתורמים עשירים וחברות, וארגונים שונים בעלי עניין פוליטי. לפי נתוני ועדת הבחירות האמריקאית (FEC), עד כה רק 2.8 מיליון אמריקאים, מתוך מדינה של 328 מיליון, תרמו מעל 200 דולר לקמפיינים, וכמאית האחוז מכלל התורמים השנה היו אחראיים ל־20% מכלל הכסף שגויס.

ג ג'ו ביידן ודונלד טראמפ | צילום: רויטרס, איי פי ג

מבנה מימוני זה מתמרץ מערכת כלכלית וחברתית שמועילה לעשירים ולתאגידים גדולים וכוללת פינוקים שרק נשיא יכול להעניק. כך למשל, טראמפ חתך את מס החברות מ־35% ל־21% כדי לתגמל את אנשי העסקים שתמכו בו, מינה את גורדון סונדלנד, בעל רשת המלונות פרובננס ותורם גדול, לשגריר לאיחוד האירופי והניח את מדליית החירות הנשיאותית, הכבוד הגבוה ביותר שאזרח אמריקאי יכול לקבל, על צווארם של הזוג אדלסון.

מנגנון זה אינו זר למצביעים ומייצר סלידה מתמשכת מהמערכת הפוליטית. סקר של Public Policy Polling מ־2013 מצא כי 67% מהאמריקאים מחזיקים בדעה חיובית יותר על כינים, פקקי תנועה, טיפולי שורש, כרוב ניצנים וצרפת, מאשר על הפוליטיקאים שלהם. אותו סקר מצא כי 64% מהאמריקאים סבורים כי לתורמים גדולים יש השפעה נרחבת על האופן שבו פועלים הנציגים, ורק 14% טענו שההשפעה הזו מגיעה מהבוחרים עצמם. אין זה פלא, אם כך, שב־2016 נמשכו מצביעים להבטחה של טראמפ "לרוקן את הביצה" (של וושינגטון, ו"א). הוא כמובן לא רוקן שום ביצה, כמו כל נשיא לפניו.

* * *

 

ברודוויי נכנסה לפוליטיקה

המילטון התגייס לדמוקרטים

פרויקט הגיוס של ביידן זכה לתמיכה מברודווי ביום שישי האחרון, כאשר חברי צוות השחקנים המקורי של המחזמר המילטון התאחדו כדי להוביל גיוס תרומות לקמפיין. האירוע שודר באופן מקוון והצפייה בו התאפשרה תמורת מענק כספי לבחירת התורם. התרומה המינימלית שהציעה ההפקה היתה 25 דולר.

צוות המחזמר המילטון. הפקה מקוונת לגיוס תרומות, צילום: אם סי טי צוות המחזמר המילטון. הפקה מקוונת לגיוס תרומות | צילום: אם סי טי צוות המחזמר המילטון. הפקה מקוונת לגיוס תרומות, צילום: אם סי טי

המחזמר המקורי הוא פרודיה על האבות המייסדים של ארה"ב, שבו מתואר תומס ג'פרסון כאויבו הפוליטי של אלכסנדר המילטון. המופע זוכה פרסי הטוני, הפך במהרה מלהיט לתופעת פופ תרבותית. ב־2016, כשהגיע סגן הנשיא שזה עתה נבחר מייק פנס לצפות בהופעה, הוא זכה לקריאות בוז רמות מהקהל, עד שפונה מהאולם.

אין זה האירוע עטור הכוכבים הראשון למען ביידן שנהנה מתמיכה אגרסיבית של עולם הבידור הליברלי. טראמפ, מאידך סובל מכתף קרה במיוחד מעולם זה. בעת השבעתו לנשיאות, הצוות שהיה אמון על הטקס הרשמי בוושינגטון התקשה לגייס אמנים להופיע, וקמפיין טראמפ הנוכחי אף התבקש על ידי מוזיקאים רבים כמו פיל קולינס, הרולינג סטונס, אדל, ברוס ספרינגסטין וניל יאנג, שלא להשתמש במוזיקה שלהם בעצרות התמיכה שלו. מי שבכל זאת נעמד לצד טראמפ בתקופה האחרונה הם קירסטי אלי, ג'ון ווייט וג'יימס וודס. תמיכת ידוענים חשובה לקמפיינים משום שמחקרים מצאו כי הם מעלים את שיעורי ההצבעה עבור המועמד, ואף מסייעים לגיוס תרומות.

* * *

בעוד שהטליבאן מודיע על תמיכה בטראמפ

אובמה יוצא לדרכים כדי לסייע לביידן

הנשיא לשעבר ברק אובמה יתחיל היום את סיבוב התמיכה שלו בג'ו ביידן. את הופעתו הראשונה הוא יעשה בעיר פילדלפיה שנמצאת במדינת המפתח פנסילבניה, במה שתהיה ההופעה הראשונה, פנים מול פנים, של אובמה עבור המועמד הדמוקרטי בקמפיין. אובמה צפוי להופיע בקומץ אזורים קריטיים שבהם מתקיימת הצבעה מוקדמת, כדי לסייע בגיוס מצביעים שחורים, לטינים וצעירים.

ברק אובמה. יתחיל את המסע בפילדלפיה, צילום: בלומברג ברק אובמה. יתחיל את המסע בפילדלפיה | צילום: בלומברג ברק אובמה. יתחיל את המסע בפילדלפיה, צילום: בלומברג

ההודעה על הצטרפות אובמה לקמפיין מגיעה ימים ספורים אחרי שהטליבאן, הקבוצה האפגנית המיליטנטית, מסרה את תמיכתה בבחירתו המחודשת של טראמפ. "אנו מקווים שהוא ינצח בבחירות ויפסיק את הנוכחות הצבאית של ארה"ב באפגניסטאן", מסר דובר הטליבאן ל־CBS. טראמפ, שידוע בפועלו הנמרץ להסגת חיילים אמריקאים מאזורי סכסוך, דחה את התמיכה.

אובמה נחשב עד היום לאחד הנשיאים הפופולריים בארה"ב. התמיכה בו בשתי הקדנציות שלו היתה גבוהה מהתמיכה בטראמפ, עובדה שכנראה תורמת לסלידתו הפומבית של טראמפ ממנו ולניסיונותיו לפרק את עיקרי מורשתו. כך לגבי ביטול תוכנית הבריאות אובמה־קר, נסיגה מהסכמי סחר ואקלים ושאלת איראן. טראמפ טען שאובמה לא נולד בארה"ב, שהוא ריגל אחר הקמפיין שלו ואף קרא לפתוח נגדו בחקירה רשמית. כל טענותיו הוכחו שקריות.

ב־2016, אובמה ורעייתו מישל פעלו נמרצות כדי לסייע למועמדת הדמוקרטית הילארי קלינטון, ואולם הפופולריות שלהם לא הצליחה להביא לקלינטון את הניצחון.

תגיות