אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תע"א ונתיבי ישראל רוצות לשחרר פקקים בסקוטלנד צילום: חברת נתיבי ישראל

בלעדי לכלכליסט

תע"א ונתיבי ישראל רוצות לשחרר פקקים בסקוטלנד

שתי החברות מתמודדות על בניית מרכז תנועה לאומי לסקוטלנד ב-100 מיליון שקל. סמנכ"לית נתיבי ישראל, הילה חדד: "בתקופת הקורונה פרויקטים כאלה בחו"ל יכולים לייצר לנו מקורות הכנסה חוץ תקציביים, שנוכל לנצל כדי לחזק את היכולות שלנו"

25.10.2020, 10:07 | אודי עציון

חיבור לא שגרתי בין שתי חברות ממשלתיות בדרך לעסקת ענק בחו"ל: חטיבת אלתא של התעשייה האווירית וחברת נתיבי ישראל הגישו הצעה משותפת לבניית מרכז תנועה לאומי בסקוטלנד. שווי המכרז: כ-100 מיליון שקל.

קראו עוד בכלכליסט

בעוד שאלתא, יצרנית מכ"ם כיפת ברזל, מייצאת את רוב תוצרתה לחו"ל, עבור נתיבי ישראל זו תהיה הפעם הראשונה שבה תמכור את הידע שצברה, אם יזכו השתיים במכרז, שנמצא כעת בשלבי המיון המוקדם של ההצעות השונות. אלתא מתמחה בשוק הביטחוני, וזו כניסה ראשונה שלה לתחום ניהול התנועה, בהמשך לפעילותה בתחום רכבי הלחימה האוטונומיים, ומערכת שפיתחה למניעת התנגשות רכבות, ונמצאת כבר בניסויים אצל חברות רכבות בחו"ל.

מרכז ניהול התנועה של נתיבי ישראל, צילום: חברת נתיבי ישראל מרכז ניהול התנועה של נתיבי ישראל | צילום: חברת נתיבי ישראל מרכז ניהול התנועה של נתיבי ישראל, צילום: חברת נתיבי ישראל

"אנחנו יודעים לייצר מערכות שיודעות לזהות היכן האויב, לאתר מטוסים, טנקים ואוניות, ולוקחים את הידע הזה לתחום התנועה, שמפגר אחרי הטכנולוגיה הצבאית", מסביר יואב תורג'מן, מנכ"ל אלתא. "רוב מערכות הרמזורים בעולם עובדות לפי תוכניות קבועות, כמו מכונת כביסה. לא מגיבים בזמן אמת לבעיות תנועה. שימוש בחיישנים ויכולת עיבוד המידע שלנו יכולה לשנות לגמרי את המצב בכביש. מספיק להפחית 20% מהעומס בהפעלה נכונה של הכביש וניהול התנועה כדי להפוך כביש פקוק לזורם. יש כאן שוק עולמי של מיליארדי דולרים, שאלתא יכולה להיכנס אליו ולהתחרות בו בהצלחה". אלתא גם מתמחה בסייבר, תחום שנחשב קריטי כדי להבטיח שמערכות תחבורה חכמה לא היו פגיעות להתקפות מצד האקרים או מדינות זרות שמבקשות לשבש את התנועה במדינה.

הילה חדד חמלניק, סמנכ"ל החדשנות והאסטרגיה בנתיבי ישראל, ומי שהגיע לתחום התחבורה ממשרד הביטחון שם עסקה בין השאר בפריסת סוללות כיפת ברזל, אומרת כי "הרבה פעמים אני פוגשת סטארט-אפים בתחום התחבורה החכמה שמציעים לי טכנולוגיות חדשות שבעצם כבר פועלות שנים בתחום הביטחון, ובגלל שהן מסווגות לא מכירים אותן. התעשיות הביטחוניות פיתחו יכולות שרלוונטיות גם לתחום התחבורה, ברמה גבוהה מזו שמציעות חברות תחבורה חכמה מחו"ל. צריך רק למצוא את הדרך לאזרח את היכולות שלהן. המומחים שלנו יודעים לקחת את המידע שצוברים החיישנים של אלתא ולהפוך אותו לתובנות שיכולות לשנות את מצב התנועה. בתקופת האי ודאות של הקורונה, פרויקטים כאלה בחו"ל יכולים לייצר לנו מקורות הכנסה חוץ תקציביים, שנוכל לנצל כדי לחזק את היכולות שלנו. יש כאן תפיסה חדשה שמוביל המנכ"ל ניסים פרץ".

אם יעברו השתיים את שלב המיון המוקדם הן צפויות לצרף אליהן חברה סקוטית כשותף מקומי, בהתאם לתנאי המכרז.

תגיות