אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל מאחורייך: אפל מפתחת מנוע חיפוש משלה צילום: שאטרסטוק

גוגל מאחורייך: אפל מפתחת מנוע חיפוש משלה

מומחים גילו כי בעת הזנת שאילתות בשורת החיפוש במערכת ההפעלה iOS 14 של אפל, החברה משיבה תשובות שעוקפות לחלוטין את מנגנון החיפוש של גוגל

28.10.2020, 11:18 | רפאל קאהאן
האם אפל מנסה את כוחה בתחום החיפוש מול גוגל? כך זה נראה על פי דיווחים של הפיינשל טיימס הבריטי וכן פרסום מוקדם יותר של אתר Coywolf המתמחה בתחום ה-SEO - אופטימיזציה של מנועי חיפוש.

קראו עוד בכלכליסט

מומחי SEO גילו כי בעת הזנת שאילתות דרך שורת החיפוש Spotlight במערכת ההפעלה החדשה של החברה ה-iOS 14 בגרסאות האייפון או האייפד, אפל מחזירה תשובות שעוקפות לחלוטין את מנגנון החיפוש של גוגל, שמהווה כיום את ברירת המחדל לחיפוש ברשת עבור שלל מוצרי אפל מזה יותר מעשור.

מנוע חיפוש מהווה את אחד משערי הכניסה של משתמשים לאינטרנט. אפילו בוטים משתמשים במנועי החיפוש. בשנים האחרונות אפל פיתחה לעצמה פלטפורמת סריקה המכונה AppleBot ושמשמשת לזיהוי וקטלוג אתרי אינטרנט ובחודשים האחרונים החלה לפעול במרץ כדי לשדרג אותו. היא הוסיפה לו כלים אשר בדרך כלל מזוהים עם גוגל ומנועי חיפוש נוספים כגון בינג של מיקרוסופט.

מנוע החיפוש שיוקם על ידה כנראה יזכיר יותר את גוגל אסיסטנט מאשר את אתר האינטרנט המוכר עם שורת החיפוש שלו. הוא יתפקד כפי הנראה כמרכז מידע ונתונים שיספק למשתמש את הגישה לכל מה שמעניין אותו. זאת ועוד, אפל נוהגת לעשות דברים בצורה קצת שונה ממתחרותיה. כך שאם היא תשיק מנוע חיפוש כנראה שהוא לא ישמש בעיקר לאיסוף מידע ונתונים על משתמשים כדי לספק להם פרסום ממוקד.

מנוע החיפוש של גוגל יוחלף במכשירי אפל?, צילום: שאטרסטוק מנוע החיפוש של גוגל יוחלף במכשירי אפל? | צילום: שאטרסטוק מנוע החיפוש של גוגל יוחלף במכשירי אפל?, צילום: שאטרסטוק

גוגל משלמת לאפל בין 8 ל-12 מיליארד דולר בשנה כדי להבטיח שהיא זו שזוכה לספק את התשובות לחיפושים של משתמשי אפל, אך בימים אלה ששווי השוק של אפל מגיע ליותר מ-2 טריליון דולר, כנראה שהמיליארדים של גוגל משמעותיים עוד לחברה והיא מסוגלת לוותר עליהם בקלילות.

אחת הסיבות שיכלה לגרום למהלך הזה של אפל היא תביעת ההגבלים העסקיים נגד גוגל, שהועלתה רשמית בשבוע שעבר בידי משרד המשפטים האמריקאי. בנוסף לממשל האמריקאי, גם רשות התחרות הבריטית החלה בחקירה משלה וכך גם רשויות התחרות של איטליה. ככל הנראה, גוגל צפויה לסבול מסדרה של מהלכים שעשויים לשתק אותה, או לפחות להקשות עליה לספק את שירותיה בעתיד, וזו סיבה מספיק טובה בעבור אפל להתחיל לפעול. 

אפל, צילום: pixabay.com אפל | צילום: pixabay.com אפל, צילום: pixabay.com

המהלך אינו מפתיע לכשעצמו. אפל "חטפה" את ג'ון ג'נאנדראה, ראש תחום החיפוש של גוגל אליה עוד ב-2018 והסבירה שהוא יוביל לשיפור יכולות ה-AI שלה, כולל של העוזרת הקולית סירי. אך במקביל, ג'נאנדראה הגיע לאפל עם ניסיון של שנים רבות בתחום מנועי החיפוש מהחברה המובילה בתחום כיום ואפל אכן מתכוונת לנצל זאת. ג'נאנדראה אינו היחיד שהובא לאפל. החברה פרסמה בתקופה האחרונה מודעות גיוס למומחי חיפוש.

פיתוח של מנוע חיפוש יעיל אינו עסק פשוט. אך הוא בהחלט מהלך שאפל יכולה לבצע בקלות. יש לה את הכסף, את היכולת הטכנית וכמובן את הכוח אדם. מנגד יש לה גם ניסיון מר עם פיתוח של מוצרים מתחרים לאלה של גוגל. אפל מפות היא דוגמה נהדרת לכך, הגרסה של אפל לאפליקציית ניווט ומיפוי התבררה ככשלון טכני קטסטרופלי שהביא בסופו של דבר לפיטורי סקוט פורסטל מהחברה.

בשלב הנוכחי כנראה שגוגל לא צריכה לדאוג יותר מדי מכך שאפל תיקח לה את הבכורה בעולם מנועי החיפוש, וגם אם תשיק את השירות שלה, הוא ככל הנראה יוגבל תחילה למשתמשי אפל בלבד. השקת שירות מתחרה אף עשוי להשתלם לגוגל, והיא תוכל לטעון שהנה, היא אינה מונופול בתחום החיפוש. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות