אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"אנשים פוחדים להגיע, וקמעונאות חייבת תנועה" צילום: גיל נחושתן

"אנשים פוחדים להגיע, וקמעונאות חייבת תנועה"

כלכליסט במסע בין מנהלי הקניונים בישראל והשינויים בהרגלי הצריכה שיצרה המגפה. והיום: ניסן פיינמן, מנכ"ל קניון נהריה, ועופר שחטר, מנכ”ל פרו מול שמנהלת את הקניון, מספרים על החששות מהיום שאחרי פתיחת החנויות, על חשיבות הקולנוע כעוגן ועל התוכנית לשינוי הקניון שהובילה המגפה | כתבה רביעית בסדרה

01.11.2020, 14:30 | אורנה יפת

עוגן מרכזי בקניון נהריה הוא בית הקולנוע שממוקם בו. אלא שמתחילת משבר הקורונה, אולמות הקולנוע סגורים כמו יתר בתי הקולנוע בארץ. מרבית חנויות האופנה שהיו בעבר בקניון, עברו לקניון ארנה שנפתח לפני כחמש שנים ומאז מתמקד קניון נהריה הוותיק בבילוי, קולנוע והסעדה. ואולם, בין הסגר הראשון לשני, נפתחו הקניונים בלי בתי הקולנוע ובלי בתי הקפה.  

קראו עוד בכלכליסט

"ברגע שבית הקולנוע לא נפתח, הוא גורר את הקניון למטה", אומר ניסן פיינמן, מנכ"ל קניון נהריה, בראיון משותף עם עופר שחטר, מנכ"ל פרו מול, חברת הניהול של קניון. "הוא החל לדשדש במרץ כשסגרו את הקניונים, ומאז הקולנוע לא נפתח וזה מושך למטה את כל הקניון והפדיונות יורדים. האופנה מרוכזת בארנה נהריה ולכן אנחנו מאד נפגענו כי לנו יש יותר בידור ומסעדות שהם גם תלויים בקולנוע".  

ניסן פיינמן, מנכ"ל קניון נהריה. “בגלל שלא יודעים מתי ייפתחו הקניונים מחדש, אין כמעט שיווק של הקניון", צילום: גיל נחושתן ניסן פיינמן, מנכ"ל קניון נהריה. “בגלל שלא יודעים מתי ייפתחו הקניונים מחדש, אין כמעט שיווק של הקניון" | צילום: גיל נחושתן ניסן פיינמן, מנכ"ל קניון נהריה. “בגלל שלא יודעים מתי ייפתחו הקניונים מחדש, אין כמעט שיווק של הקניון", צילום: גיל נחושתן

איזה חילופי שוכרים היו בקניון במהלך הקורונה?

"אחרי הסגר הראשון נסגרו אפרודיטה, שילב ו־S WEAR שהפעילה אצלנו חנות עודפים והודיעה כבר לפני הסגר שהיא מתכוונת לסגור אותה. לעומת זאת, יום לפני הסגר הראשון קבוצת בריל פתחה אצלנו חנות גדולה של נעלי גלי וחנות האופנה לורד קיטש נכנסה לפה לאחרונה".

איפה תפסה אתכם ההודעה על הסגר הראשון?

פיינמן: "הכל קרה מהרגע להרגע. ב־15 במרץ הוצאנו הודעה לשוכרים והודענו על קיצוץ עלויות מסיבי ומעבר למתכונת חירום, הקפאת מעליות ודרגנועים, הוצאת עובדים לחל"ת וסגירת החניון. כל זה מתוך כוונה לחסוך בעלויות הניהול".

שחטר: "בכל המרכזים של פרומול, הגענו עם בעלי הנכסים לפתרונות שמשרתים את כולם. הקו המנחה היה שמשווים את הפדיונות במחצית השנה של 2020 לאלה של המחצית הראשונה ב־2019 ומנהלים מו"מ עם כל דייר ודייר על התשלום. יש שוכרים שנפגעו ברווח אבל לא בפדיון. גם דיירים שנהנים כל החיים מקניון, צריכים להיות שותפים גם במשבר. אף קבוצת קניונים לא נתנה הקלות של 100% מזמן הסגר, אלא חודש או חודש וחצי, וחלק מהנטל נופל על הדיירים. ניהלנו מו"מ עם כולם והגענו לפתרון. כנראה שכך נפעל גם לגבי המחצית השניה של השנה. כולם דיירים שלנו הרבה שנים ויהיו גם בהמשך, אז צריך להגיע להבנות. בסופו של דבר, 2020 ואני מניח שגם 2021, יהיו התמודדות בין ביצועים של חנויות לעומת שכר הדירה ודמי הניהול".

מה שכר הדירה הממוצע בקניון נהריה?

פיינמן: "100 שקל למ"ר ודמי ניהול 78 שקל למ"ר".

רוב השוכרים בקניון נהריה משלמים על פי אחוז מהפדיון. מה הקושי העיקרי של שוכרי הקניון?

שחטר: "הבעיה הכי גדולה של שוכרים זה שבסגר השני הם נתקעו בתחילת עונה עם סחורה ולא הצליחו למכור אותה במחיר מלא. מכירות של סחורה במחיר מלא התבטלו, וכשיפתחו באוקטובר או נובמבר, כבר יהיה תחילת החורף והם ימכרו את קולקציית תשרי במחיר נמוך, כי תכננו מלאי לשלושה חודשים ומוכרים בפועל חודש אחד. יש המון ענפים שהמלאי שלהם תקוע, כמו לדוגמה חנויות כלי בית שהזמינו מלאי לפסח ולראש השנה, לא יכולות למכור אותו ונתקעות בלי מזומנים".  

מנכ"ל פרומול עופר שחטר. “יש שוכרים שנפגעו ברווח אבל לא בפדיון", צילום: ישראל הדרי מנכ"ל פרומול עופר שחטר. “יש שוכרים שנפגעו ברווח אבל לא בפדיון" | צילום: ישראל הדרי מנכ"ל פרומול עופר שחטר. “יש שוכרים שנפגעו ברווח אבל לא בפדיון", צילום: ישראל הדרי

פיינמן: "הבעיה הנוספת היא שתנועת המבקרים בקניון עדיין לא חזרה לעצמה מאז הסגר הראשון. אנשים מפחדים להגיע לקניונים סגורים וכל הקמעונאות מבוססת על תנועה. הפדיון של קפה גרג, לדוגמה, שניזון רק מתנועת מבקרים אצלנו, צנח אחרי הסגר הראשון ב־90%. כשבית הקולנוע סגור, הרבה מקהל המבקרים של הקניון לא מגיע".

יש חשש ששוכרים יפשטו רגל ולא יפתחו אחרי הסגר השני?

פיינמן: "החשש תמיד קיים ואנחנו נעזור למי שצריך. נעשה הכל - חברת כלל ביטוח בשיתוף פעולה עם חברת הניהול פרו מול - כדי להשאיר את כל השוכרים בקניון. בגלל שזה קניון קטן והרבה מהשוכרים הם תושבי נהריה והסביבה, היחסים איתם הם אחרים. זה כמו משפחה".

אתגר נוסף שאתם מתמודדים איתו הוא תחרות מול קניון ארנה שנפתח ב-2015.

שחטר: "בנהריה היה פעם קניון אחד בינוני - קניון נהריה. היום יש בנהריה שני קניונים חלשים. עד שנפתח קניון ארנה, קניון נהריה היה בממוצע ארצי ורוב הרשתות הארציות היו אצלנו. פוקס, קסטרו, רנואר ואחרות. ארנה נפתח יחד עם תהליך הירידה בפדיונות בכל הארץ ובעולם בתחום האופנה. זה גרם למצב שבסופו של דבר הפדיונות אצלנו ירדו וגם בקניון ארנה הם לא עלו. הפדיון למ"ר שלנו נע סביב 600 שקל למ"ר וגם בארנה נהריה הוא די דומה". 

קניון נהריה, צילום: שרון צור קניון נהריה | צילום: שרון צור קניון נהריה, צילום: שרון צור

ההצפה שהיתה בקניון ארנה נהריה בחורף שעבר העלתה את הפדיונות בקניון שלכם?

שחטר: "ההצפה בארנה העלתה את הפדיונות. היו לנו שלושה חודשים שבהם הבנו כמה נכון שבנהריה יהיה רק קניון אחד. ברגע שארנה נפתח, הפדיונות שלנו ירדו והפדיונות של ארנה הגיעו למספרים שלנו. אם הפדיונות הממוצעים כיום בארץ הם 1,000 שקל למ"ר בקניון, ונפתחים על השטח הזה שני קניונים, אז הפדיון הזה נחלק בין שני הקניונים. ב־1,000 שקל למ"ר, גם הקניון מרוויח וגם הדיירים יכולים לשלם שכר דירה הגיוני. לכן, כיום המצב הוא ששני הקניונים בנהריה מדשדשים".

פיינמן: "עשינו מבצע והצענו לשוכרים של ארנה בית אצלנו בתקופה הזו. הגיעו אלינו חמישה שוכרים: גליתא, חנות בורקס, חנות ואנס, נויז ומאניה ג'ינס. בנוסף, נכנס לפה זמנית מכון הכושר אייקון שעובד בארנה ואנשים ביטלו להם מינויים. עזרנו להם ולתושבי נהריה. יש לנו יחס לקהילה. גם עכשיו הקמנו בחניון החיצוני עמדה לבדיקות קורונה. אנשים חששו ממתחמי הבדיקה הללו, קופות החולים הם שוכרים טובים שלנו וראש העיר פנה אלינו ופתחנו עמדה כזו בחניון החיצוני".

מה דעתך על מדיניות הממשלה ועל הסגר השני?

שחטר: "אחת הבעיות היא שבמדינת ישראל יש נורמה שבה מתחת לאלונקה נכנסים רק אנשים מסוימים, וכתוצאה מזה סוגרים את הקניונים שמוכחים כמקומות בטוחים יחסית. בחנות לא משרתים אותך אם אתה בלי מסכה, ולא מכניסים אנשים עם חום, ובסוף סוגרים אותנו כי יש הדבקה בבתי ספר או במקומות שלא מקפידים. קל לסגור מגזרים מסוימים”.

איך משקיעים בשיווק הקניון במצב הנוכחי וגובים תשלומים משוכרים?

פיינמן: "בגלל שלא יודעים מתי יפתחו הקניונים מחדש, אז אין כמעט שיווק של הקניון. עצרנו את כל התשלומים מהשוכרים. כקניון אנחנו משלמים לספקים שלנו כרגיל כי אחרת אני לא יודע איך הם ישרדו. ברגע שהכריזו על סגר שני, כל הרשתות הגדולות הודיעו שהן מבטלות הוראות קבע וכולן ללא יוצא מן הכלל עצרו תשלומים. הודענו לרשתות שלא נחייב בתחילת החודש אלא רק ב־10 בחודש, ועוד לא חייבנו אף אחד, אבל הן הודיעו על ביטול ההוראות. בסוף, אנחנו מנהלים מו"מ ומנסים להגיע להבנות, וחלק מהפתרון מותנה בזה שיחזירו הוראת קבע".

האם תמהיל הרשתות עצמו בקניון צפוי להשתנות בשל הקורונה?

פיינמן: "אצלנו במקרה צפוי שינוי ולאו דווקא בגלל הקורונה. קיבלנו עכשיו היתר לשיפוץ הקניון והוא מתוכנן להיות יותר קניון של בילוי כדי לבדל את הקניון מארנה נהריה, יותר שטחים של מסעדות ובילוי בחלק הדרומי של הקניון, וזה מצריך שיפוץ והשקעה של 15 מיליון שקל. הבינוי הזה אמור להתחיל בקרוב. יש כיום את קפה גרג, דוכן סושי, בורגראנץ', פסטה ופיצה. השיפוץ תוכנן להיות לפני מספר שנים, ולצערנו רק כשראש העיר החדש רונן מרלי נכנס לעובי הקורה, קיבלנו היתר בנייה".

איזה חנויות עובדות הכי חזק מאז תחילת המשבר?

פיינמן: "אחרי הסגר הראשון, ורדינון ונעמן עבדו טוב. וגם הום סטייל טקסטיל עבדה יותר יפה כי הם נתנו 70% הנחה. גם תמנון עבדה חזק והפדיון שלה עבר את זה של החנויות הוותיקות. בהתחלה האופנה וההנעלה עשו מספרים מדהימים".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות