אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרצה בחוק מאפשרת ליצרני הרכב הגדולים לסחור ברמות זיהום האוויר צילום: Jeep

פרצה בחוק מאפשרת ליצרני הרכב הגדולים לסחור ברמות זיהום האוויר

תקנות הזיהום החדשות של האיחוד האירופי מאלצות יצרני רכב מתחרים להתאגד ולהוריד את ממוצע הזיהום על ידי שיתופי פעולה. FCA, החברה האם של פיאט וקריזלר, היתה הראשונה שהודיעה כי תחבור לטסלה לצורך "ניקיון מזהמים" אבל אחריה היו עוד כמה בריתות מפתיעות

02.11.2020, 17:09 | תומר הדר

תקנות הזיהום החדשות של האיחוד האירופי - תקנות CAFE נכנסו לתוקף - ויצרני הרכב החלו בסדרה של עסקאות סחר מכר לקנייה ורכישה של זיהום אוויר. התקנות החדשות, ראשי תיבות של CLEAN AIR FOR EUROPE, קובעות שיטה חדשה למדידה של זיהום אוויר אשר אינה מסתמכת על זיהום למכונית ספציפית, אלא על שיעור פליטת זיהום אוויר ממוצע. וזיהום האוויר הממוצע שנקבע על ידי האיחוד האירופי הוא 95 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר. כך, יצרן אשר מעוניין לשמור על זיהום אוויר ברמה זו ולהמשיך למכור מכוניות מזהמות חייב למכור מכוניות נקיות אשר "יאזנו" את רמת הזיהום ל-95 גרם.

מטבע הדברים - המכוניות הרווחיות ביותר הן המכוניות היוקרתיות והמזהמות, ואילו המכוניות החשמליות הן אלה שמכניסות פחות כסף, גם מבחינת עלויות שגרת הטיפולים.

יצרן שממוצע פליטות המזהמים שלו גבוה מ-95 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר נקנס - ולכן כעת יצרני רכב מתחרים מתאגדים יחד כדי לנצל פרצה בחוק אשר מאפשרת ליצרני הרכב לכופף מעט את הכללים - וגם מאפשרת ליצרני רכב שאינם הגדולים ביותר או הבולטים ביותר להרוויח עקב היותם "נקיים" - מה שפותח לדוגמה עבור יצרנים כדוגמת טסלה אפיקי רווח חדשים.

פיאט קרייזלר, צילום: Fiat/ Peugeot פיאט קרייזלר | צילום: Fiat/ Peugeot פיאט קרייזלר, צילום: Fiat/ Peugeot

הפרצה האמורה בחוק מאפשרת ליצרני רכב להכריז כי הם מצאו כביכול "בני ברית" חדשים אשר חולקים עמם את נטל הזיהום. כלומר יצרן רכב מזהם יכול להצהיר לדוגמה שהוא הפך להיות שותף של טסלה - וכך להוריד את ממוצע הזיהום. כמובן - השותפות עולה כסף ליצרן המזהם, אך עדיין מדובר בסכומים נמוכים מאלה שהיצרן היה נדרש לשלם לו היה ממשיך למכור את המכוניות המזהמות.

FCA - החברה האם של פיאט וקריזלר היתה הראשונה שהודיעה כי תחבור לטסלה לצורך "ניקיון מזהמים" אך השבועות האחרונים הולידו עוד כמה בריתות מפתיעות. כך השבוע הודיעה הונדה כי תחבור ל- FCA ו"תמכור" גם היא את הזיהום שלה לטסלה. הונדה, יש להדגיש, לא לבד: פורד הודיעה כי תחבור לוולוו ותמכור ליצרנית הסינית-שוודית את עודפי הזיהום שלה, זאת לאחר שתקלה בלתי צפויה פגעה ביכולת של פורד למכור את גרסתו החדשה של הקוגה - רכב הכביש שטח של פורד אשר מצויד בהנעה היברידית. בשבועות הקרובים עם התקרבות סוף השנה צפויים יצרני רכב נוספים להודיע גם הם על חוזי מכירה דומים ש"יעבירו" את הזיהום ליצרנים אחרים - וכמובן גם לריאותיהם של תושבי ערי אירופה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות