אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלי ששמתם לב: רשות המסים זרקה פצצה על ענף היבוא המקביל של כלי רכב

ניתוח כלכליסט

בלי ששמתם לב: רשות המסים זרקה פצצה על ענף היבוא המקביל של כלי רכב

הנחיה חדשה של רשות המסים קובעת כי כל מכונית חדשה שתיכנס לישראל תידרש להציג מסמך COC מפורט של פרטים טכניים, ולא מפרט אחיד לכל דגם כפי שהיה נהוג עד עתה. לתקנות החדשות יהיו השלכות מרחיקות לכת על שוק הרכב הישראלי

06.11.2020, 12:24 | תומר הדר
השבוע, כמדי חודש, פרסמה רשות המסים את נתוני היבוא של מכוניות לישראל. יש להדגיש כי לא מדובר בנתוני מסירות, כלומר כמה לקוחות קיבלו את המפתח למכונית החדשה - אלא בנתוני יבוא כמה מכוניות נכנסו לישראל.

קראו עוד בכלכליסט

שלא במפתיע, נתוני היבוא רחוקים מלהיות מצוינים: לפי רשות המיסים נכנסו לישראל בחודש שעבר 11,981 מכוניות חדשות - ירידה של 28.9% ביחס לאוקטובר אשתקד אז נכנסו לישראל 16,928 מכוניות חדשות.

מכוניות בנמל אילת. ירידה של מעל 25% השנה , צילום: יאיר שגיא מכוניות בנמל אילת. ירידה של מעל 25% השנה | צילום: יאיר שגיא מכוניות בנמל אילת. ירידה של מעל 25% השנה , צילום: יאיר שגיא

בסך הכול מתחילת השנה ועד תום חודש אוקטובר נכנסו לישראל 156,013 מכוניות חדשות - ירידה של 27.4% ביחס ל214,948 מכוניות חדשות שנכנסו לישראל אשתקד.

כמובן, בחודשיים הקרובים צפוי יבוא המכוניות לישראל לעלות מכיוון שיבואני הרכב ימהרו להכניס לישראל מכוניות היברידיות לפני שב1 בינואר יעלה מס הקניה עליהן, אך מן הסתם בינואר הקרוב יתברר שהכנסותיה של מדינת ישראל מיבוא רכב נפגעו קשות.

אלפי מסמכי COC חדשים

במקביל לפרסום נתוני היבוא פרסמה אתמול רשות המסים הנחייה לסוכני מכס: כל מכונית חדשה שתיכנס לישראל תידרש להצגת מסמך אשר נקרא COC. ההנחיה נחשפה יום קודם ב"כלכליסט". בניגוד לרוב ההנחיות לסוכני המכס, הפעם מדבר בהנחייה בעלת השלכות מרחיקות לכת על שוק הרכב הישראלי.

את מסמכי ה-COC יבואני הרכב באשר הם לא ממש אוהבים להציג למשרד התחבורה, לא בגלל פוטנציאל ההונאה כמו בגלל כאב הראש אשר כרוך בדבר.

מסמך COC מכיל מספר קבצים כתובים אשר יכולים בקלות למלא ספרון של כמה עשרות עמודים ומפרטים את כל היבטיה של כל מכונית חדשה. הירידה לפרטים במסמכי ה-COC ללא ספק מרשימה: המסמך לא כולל רק את סוג המכונית אלא גם את סוג הדלק, מידת הצמיגים, רמות האבזור, אפילו לפעמים האם למכונית יש חישוקי מגנזיום, האם יש לה חלונות חשמליים ועוד ועוד ועוד.

עד כה יבואני הרכב באשר הם הוציאו למשרד התחבורה ספר COC אחד לכל דגם. כלומר אם מכונית מדגם חדש מגיעה לישראל, ספר ה-COC שלה מוצג בפני משרד התחבורה ורשות המסים פעם אחת כאשר הדגם מגיע. כעת מדובר באלפי מסמכי COC שיונפקו מפברואר.

 יחי ההבדל הקטן בגגון

אך מה למסמכי COC, לרשות המסים וליבוא מקביל של מכוניות? כפי שנחשף במהלך השבועות האחרונים בסדרת כתבות ב"כלכליסט"  אודות היבוא המקביל, בעת האחרונה התרחשו מספר אירועים אשר העניקו ליבוא המקביל רוח גבית.

ערן יעקב ערן יעקב ערן יעקב

מספר הדגמים ביבוא מקביל יעלה בשנה הבאה ויכלול לראשונה למשל גם את פורד ואת וולוו. במקביל גם קבע בית המשפט העליון כי היבואנים המקבילים יזכו לקבל למכוניותיהם אחריות ממוסכי יבואני הרכב הוותיקים - משמע כאמור היבוא המקביל צפוי להתרחב בשנה הבאה.

ועם זאת, מי שיבחן לעומק את הדגמים אשר מגיעים לישראל ביבוא מקביל יגלה שבחלק גדול מן המקרים מדובר בדגמים אשר מגיעים ארצה עם אבזור שונה מעט מאלה שמגיעים עם יבואני הרכב הוותיקים.

דוגמאות יש למכביר: יונדאי קונה, רכב כביש שטח היברידי ופופולארי מיובאת ארצה בגרסה ביבוא מקביל אשר מאובזרת באופן עשיר יותר בהיבטים מסוימים מן הקונה שמיובאת על ידי כלמוביל, היבואן הוותיק.

אחד מהיבטים אלה הוא למשל גגון מיוחד בחלק מדגמי היבוא המקביל. מדוע הגגון, אותה אופציה נחשקת לא מיובאת על ידי היבואן הישיר? התשובה טמונה בתקנות המס הירוק של ישראל: גגון מעלה את התנגדות הרוח ופוגע בציון הירוק של הקונה.

מה בין התנגדות רוח לציון ירוק? התשובה: על כל מכונית שמיובאת לישראל מוטל מס קנייה. כאשר מדובר במכונית היברידית מס הקנייה הוא 45% אבל מס קנייה זה תקף רק לגבי מכוניות היברידיות שהן כה נקיות, עד שהציון הירוק שלהן מאפשר להן להיכלל בקבוצת הזיהום השנייה.

גגון לדוגמה מעלה את המאמץ של המכונית – והמנוע מתאמץ יותר. ואותו גגון קטן מוציא את המכונית מקבוצת הזיהום השנייה, משמע היא כבר לא זכאית ל-45% מס קנייה.

הגגונים לא לבד: גם צורה מסוימת של מראה עלולה להשפיע על מערבולות רוח אשר מעלות את צריכת הדלק. אפילו צלחות נוי לגלגלים, או "טאסות" מסוגלות להוסיף כמה גרמים לרמת הזיהום.

טויוטה קורולה למשל, מכונית היברידית פופולרית ביבוא מקביל מגיעה לארץ על ידי יבואנים מסוימים בגרסה אשר כוללת אבזור מסוים אשר לא קיים בקורולה שמגיעה ארצה ביבוא סדיר.

הקורולה ביבוא מקביל, כך לפחות טוענים גורמים במשרד התחבורה, זוכה להטבות מכס מסוימות אשר דווקא יבואנית טויוטה הוותיקה לא יכולה לקבל.

טויוטה קורולה, צילום: אודי עציון טויוטה קורולה | צילום: אודי עציון טויוטה קורולה, צילום: אודי עציון

מכה צפויה ליבוא המקביל

בשורה התחתונה: יבואני הרכב הוותיקים מגישים את מסמכי ה-COC פעם בכמה שנים ולאחר מכן לא חורגים מן המפרט שמצוין בהם. לעומת זאת יבוא מקביל מבוסס על "תפוס כפי יכולתך". כלומר אם לדילר מסוים יש משלוח של מכוניות שכוללות גם גגון, הן יכנסו לישראל תחת ההצהרה על מסמכי ה-COC המקוריים שהוגשו.

כעת, עם הגשת מסמכי COC לכל מכונית יצטרכו היבואנים המקבילים לציין על כל מכונית האם יש לה גגון, אילו צמיגים מותקנים בה ועוד אינספור פרטים טכניים. המשמעות המיידית תהיה שדגמים מסוימים לא יוכלו יותר להיכנס לישראל בלי שמחירם יתייקר. יש להדגיש: לא מדובר כאן בפירוש בעבירה על החוק, יותר עשיית סדר במה שבהחלט נחשב לתחום אפור בחוק.

ועם זאת, קשה שלא לתהות: מדוע עכשיו?

על פי מסמכי רשות המסים, חובת הגשת מסמכי ה-COC תיכנס לתוקף רק בפברואר הקרוב. לא בדצמבר וגם לא בינואר. התולדה המיידית של מהלך זה תהיה מאמץ של גורמים מסוימים בתחום היבוא המקביל להכניס לישראל כמה שיותר מכוניות ש"זהותן" לפי מסמכי ה-COC עלולה להיות מעט "בעייתית".

כלומר מכוניות שברור היטב שאם יוגשו עבורן מסמכי COC, מחירן יזנק מכיוון שכל אותם אביזרים, גגונים, צמיגים רחבים ועוד יגרמו לעליית הציון הירוק שלהן.

המשמעות של מהלך כזה, זאת בהנחה שהיבואנים המקבילים יעמידו מסמכי COC לכל מכונית, תהיה שינוי של היצע הדגמים ביבוא מקביל מפברואר הקרוב: ממכירת דגמים אשר מוצעים גם על ידי יבואני הרכב הוותיקים לדגמים אשר יחודיים לענף היבוא המקביל כדוגמת פולקסווגן אטלס, טויוטה היילנדר ודומיהם.

תגיות