אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יו"ר ומנכ"ל אגד: "אי אפשר להרביץ לגמזו, אז הרביצו לנהגים" צילום: אוראל כהן

עסקים בימי קורונה

יו"ר ומנכ"ל אגד: "אי אפשר להרביץ לגמזו, אז הרביצו לנהגים"

תקופה לא קלה עברה אגד: הממשלה שינתה את היקפי הפעילות כל כמה שבועות, נוסעים מתוסכלים כילו את זעמם על הנהגים, והסבסוד שהגיע מהמדינה נחתך בחדות. "למרות הכל לא פיטרנו אף אחד", אומר היו"ר והמנכ"ל אבי פרידמן

09.11.2020, 08:21 | ליאור גוטמן
"בסגר השני קיבלתי החלטה שאני לא מפטר אף עובד למרות שהורידו את כל הפעילות בענף לרף של 25%. לכן 2,500 איש נשארו לעבוד, 2,500 יצאו לחל"ת והשאר ניצלו את ימי החופשה. בינתיים נסגר הסתיים אבל נפח הפעילות נותר על 50% מהתפוקה, וביחס לדרישות הקורונה אומר אבי פרידמן, יו"ר ומנכ"ל אגד. "ייתכן שבעתיד יאפשרו לפתוח עוד קווים וזה יצריך אותנו להחזיר אנשים מחל"ת".

מבחינת חברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל, השנה האחרונה היתה רכבת הרים תפעולית. הממשלה שינתה את היקפי הפעילות בכל כמה שבועות, אוטובוסים שהושבתו שבו לפעילות לכמה שבועות ושוב הושבתו, וזאת מבלי לדבר על האלימות נגד הנהגים, החשש להידבק בקורונה ותנאי העבודה הקשים.

קראו עוד בכלכליסט

אבי פרידמן יו"ר ומנכ"ל אגד, צילום: אוראל כהן אבי פרידמן יו"ר ומנכ"ל אגד | צילום: אוראל כהן אבי פרידמן יו"ר ומנכ"ל אגד, צילום: אוראל כהן

היו תלונות על עומסים בתחבורה הציבורית, אז למה לא לפתוח עוד קווים ונסיעות?

"הסגר השני לא היה ממש סגר, ואנשים עשו דין לעצמם. זה לא משנה אם זה חרדים או חילוניים - הרף של 25% לא הספיק ומשרד התחבורה הבין שצריך לתגבר את הנסיעות".

ואיך הנהגים מקבלים את המצב?

"בסגר הראשון לנהגים היה פחד נוראי לעבוד, אבל היום זה שונה. אנשים מגינים על עצמם, וכולם צריכים משכורת. אנשים נפגעים כספית גם אם לא פיטרנו אף אחד. אז בינתיים מנצלים ימי חופשה כדי לקבל את שכר הבסיס ללא שעות נוספות. המצב לא פשוט, אבל ככל שנתקדם למה שהיה בתחילת 2020, נוכל להחזיר עוד עובדים. בתחום המינהלה הוצאתי את כולם לחל"ת בזמן החגים. עוד לפני שהודיעו לנו שחוזרים ל־50% פעילות אחרי החגים, הודעתי לוועד העובדים שנעבוד 60/40 ביחס לשכר. כלומר, הרוב על חשבון החברה וחלק על חשבונם ואז נשב לראות איפה ממשיכים".

העבודה במטה עברה לבית?

"במינהלה עובדים בקפסולות. קשה לנהל ככה חברה ב־100%. בכל אגף אנחנו מוציאים אנשים שיעבדו מהבית, כך שאם מישהו יתגלה כחולה, הוא לא ישבית את כל הקומה. היו לנו כמה עשרות חולים וכמה עשרות בבידוד".

מה לגבי פיטורים או גיוסים?

"בסגר הראשון אגד לא פיטרה אף אחד. 30 איש עזבו עקב אי־התאמה. במקביל פתחנו את בתי הספר כדי לגייס עובדים. שיטת הזום תפסה אצל כולם, וקיבלנו החלטה שגורמי חוץ לא יגיעו לבית אגד. אז מנהל כספים יכול לעבוד מהבית, אבל נהג אוטובוס לא".

ואיזה פידבק יש מהעובדים?

"הם מבינים שגם בעתיד יהיה נוהל עבודה שיחסוך מאנשים להגיע למשרדים. אין ספק שהאווירה השתנתה ויש פחות חיכוך, אין אירועי תרבות ואין התקהלות. ניסיתי לעשות לעובדים הופעות מרחוק עם קצת אווירה של חברה וגיבוש".

משבר הקורונה תפס את אגד בעיצומו של שינוי מבני אדיר בהיקפו. החברה חתמה לפני כשנתיים על הסכם הבראה מול המדינה, שבמסגרתו כל הקווים ייצאו למכרזים. הדירקטוריון אישר למכור את החברה־הבת אגד תעבורה (50% אחזקות). בינתיים כולם מסתכלים שנתיים קדימה למפץ הבא, אז אגד תשנה את פניה שנית ותהפוך להיות (יחד עם חברה סינית) למפעילת הרכבת העירונית הראשונה בתל אביב למשך עשור לפחות. בינתיים החברה מנסה לנהל עצמה במציאות בעייתית ועם ממשק שלא תמיד נעים מול הנוסעים".

איזה פידבק קיבלתם מהנוסעים בתקופת הקורונה?

"היו מקרים שנהג הגיע להתנגשות עם נוסעים רק כי ביקש לשים מסכה. בחלק מהמקרים הגיעו לאלימות. אנשים כועסים אבל אי אפשר להרביץ לגמזו, אז מרביצים לנהגים. אני מבין שזה סבל שאדם מחכה זמן רב בתחנה לאוטובוס, ואז הוא מגלה שאם יש כבר 30 איש באוטובוס, אסור לקחת אותו. עוד בעיה היתה גבייה של הנהג במזומן מהנוסעים".

אז למדתם לחיות עם הקורונה?

"כן. אפילו הרחבנו את שירותי חטיבת הסייבר כך שמי שעובד מהבית קיבל הגנות מיוחדות. בינתיים המשרדים בתפוסה חלקית, ובמהלך השנה איפשרנו לנצל יותר מ־50 אלף ימי חופשה, שזה כפול משנה קודמת, רק כדי לשמור על זכויות העובדים בתקופה שבה היינו מושבתים".

אולי עכשיו כשכולם בבית לא צריך הרבה משרדים?

"אנחנו בוחנים אם אפשר להישאר בפורמט הנוכחי. אם נצליח להעביר חלק מהעבודה לבית, נשחרר שטחי נדל"ן".

ואיך המצב הכספי כשהמדינה מעבירה פחות כסף?

"אם בוחנים את הרבעון השני לעומת השנה שעברה, אז בהחלט יש הפרשים כי אנחנו מקבלים פחות כסף מהמדינה. מצד שני, חסכנו בדלק ועצרנו את הביטוח לאלף אוטובוסים. אני לא יכול להגיד שאין השנה פער בתוצאות הכספיות, אבל הוא לא משמעותי. לגבי השנה הבאה אני מעריך שנכניס מסיעים פרטיים לחלק מהקווים ונוציא שירותי התחזוקה החוצה. במקביל נכניס הרבה אוטובוסים חשמליים".

* * *

בשם הגדלת התחרות

אגד רוצה כ־250 מיליון שקל עבור אגד תעבורה

בסוף אוקטובר הכריזה אגד על כוונתה למכור את החברה הבת אגד תעבורה. לחברה נתח שוק של כ־5% והיא מוחזקת באופן שווה על ידי אגד וחברת תעבורה בשליטת משפחת לבנת. על פי ההערכות, המחיר שיוצב לאגד תעבורה ינוע סביב 200–250 מיליון שקל. תלווה את התהליך תלווה פירמת רו"ח ארנסט אנד יאנג.

במהלך עסקים רגיל ותחת משבר קורונה וירידה בנפחי הפעילות, לא בטוח שאגד הייתה מזדרזת למכור את החברה. אולם מדובר בהתחייבות מול המדינה שנולדה לפני כשנה וחצי. במסגרתה הרפורמה בחברה אגד התחייבה למכור את חברת הבת כדי להגדי את התחרות.

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי לחברת תעבורה יש זכות סירוב ראשונה על המכירה, והיא יכולה לרכוש את חלקה של אגד – לבדה או יחד עם שותף מתחום התחבורה הציבורית. אגד תעבורה פעילה בנתניה, עוטף ירושלים, גוש עציון ומטה בנימין וכן מפעילה מערך היסעים פרטי. בחברה מועסקים יותר מ־1,000 עובדים והיא מחזיקה בצי של כ־700 כלי רכב. אתמול יצא למכרז אשכול נתניה שהופעל על ידי אגד תעבורה והיא צפויה להשתתף בו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות